תעתועי היצר


שולח: עינא פקיחא
נושא: תעתועי היצר - הכנת הלב לקראת חג השבועות:
בס"ד


תעתועי היצר - הרב מרדכי שינברגר שליט"א:


פרשת "נשא", פרשה ארוכה ביותר, עשירה מאוד במדרשים, בזהר מוקדש לה ספר שלם שנקרא "אידרא", סמוכה לשבועות ולכן עשירה בתורה. הנושאים הקיימים בה, שונים ונראים הפוכים לפי ראית עולמנו. לא ברור איך נכנס לנושא הלויים, עבודת השם בקדושתה, נושאים כמו, סוטה, צרוע וזב. זוהי פרשה של בירורים. ברור הטומאה מהקדושה, תנאי לבניית עם ישראל, במדבר.

המדבר, מקום אידיאלי לבנית עם עם ישאל הולך ונבנה במדבר. מקום שממה, נחשים ועקרבים, ללא מקורות מים. אין שום עם שמעז להכנס לשם, שמא יהיה לטרף לחיות ולמזיקים שיש שם. אדמה שנשארה ללא שינוי מששת ימי בראשית. מקום נקי לגמרי מאיזה זכרון של קיום אנושי אחר. כאשר בונים את בית השם - המשכן, ואת עם השם - ישראל, צריך לבנות על מקום ללא זכרון קודם ותוך התאמה מוחלטת לשפת הענפים והשורשים הקיימת בסודות התורה. עם ישראל צריך להבנות בצורה מסודרת שמתאימה לשורשים שנמצאים בספירות עליונות ובזה כוחו. תפקיד עם ישראל ליצג את ממלכת הבורא בעולם הזה, תפקידם להרחיק את הכוחות החיצוניים מהשפעה גם על עמי העולם. כל עוד עם ישראל לא יעשה את תפקיד זה , תהיה לעמי העולם כח כנגד עם השם. העם צריך להבנות באותו סדר שצבא השמים מסודר. בשמים יש מחנות ודגלים, סדר והיררכיה מופתיים. כל אחד בעל תפקיד מיוחד. בתפילה אנו אומרים כל בוקר: "וכלם מקבלים עליהם עול מלכות שמים זה מזה ונותנים באהבה רשות זה לזה, להקדיש ליוצרם בנחת רוח, ובשפה ברורה ובנעימה, קדושה כולם כאחד עונים באימה ואומרים ביראה..."

הסדר בארץ מאוד חשוב. עם סדר נכון, אפשר לקבל הרבה כח כדי להתמודד מול הכוחות החיצוניים. במאמר זה נתיחס לעבודת המשכן, רק בהקשר לחשיבות הסדר בפנימיות: כשפותחים את ארון הקודש אומרים: "קומה ה' ויפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך".

"קומה ה'", זו קומה שלמה, שלמות שהיא קומתו של ה'. הסטרא אחרא בורחת מהשלמות. היא באה רק איפה שיש חסרון.

קומה שלימה - שהכל נמצא במקומו. ראש, תוך, סוף בכל דבר.

ראש - חכמה, בינה, דעת. חב"ד

תוך - חסד, גבורה, תפארת. חג"ת

סוף - נצח, הוד, יסוד. נה"י

אם אין חב"ד (הראש), זה הרכנת ראש "וישוחו": הראש יורד לרמת הגוף לחג"ת. כשאדם מרגיש בשלמות, ראשו מורם. כשהוא רואה חסר, הראש יורד כלפי מטה. כשהקומה של הקדושה זקופה, לסטרא אחרא אין מה לעשות והם מתרחקים. לדוגמא: חיידקים משתייכים לצד הטומאה. הם מתלבשים על מקום חתך בגוף, מקום חסרון שפוגם בקומה השלימה.

"קומה השם" נלקח מפרק ס"ח בתהילים, שמתיחס להצלחת עם ישראל כנגד האויבים הרבים שיש להם עוצמה אדירה, אבל לא כשאנחנו פועלים וחיים לפי סדר העולמות והפעולות שנועדנו לעשות. התעתוע שביצר הרע היצר הרע כולו עשן, תעתוע, קורי עכביש, מחיצות דמיוניות, היצר גנב סרט ומראה לאדם, חיות ופחדים, שאין להם שום ממשות. הכל דמיוני, והדמיון הזה אורב לאדם.והאדם...נותן לו בעלות. היצר בא כהלך (עובר אורח) ומבקש כוס מים, האדם מכניס אותו, והוא מבקש לאכול, נשאר לכמה שבועות, עד שהופך לבעל הבית. לוקח לאדם את כל החרות.

עלים לתרופה כנגד היצר

אסור לאדם להכנס לספקות. לאחר החלטה מסוימת, לא להסתכל אחורה, רק קדימה. עם בטחון שהוא (האדם) מנצח, לא לשאול שאלות כמו איך? אבל... וכו' להרגיש שאין אפשרות אחרת, זו מציאות אמיתית. אבל אם הוא מטיל ספק בשעת ההחלטה, הוא כבר נותן להלך את כוס המים. על האדם להרגיש שהוא הולך בשם השם "בשם השם נעשה ונצליח", לעולם חלילה לא להפרד ממנו. חשוב לחדש איתו את הקשר יום יום, תפילה, פעולה. כמו שאדם מטפח את הגינה שלו, כך ירגיש לגבי טיפוח הקשר עם הבורא.

חג השבועות ופרשת "נשא", השנה צמודים. נישא תפילה לפני בורא עולם שבזכות הימים הקדושים האלו: מעמד הר סיני וקבלת התורה, בזכות השפעתה הטובה והמבורכת של התורה על חיינו, בזכות הכח של התגלות הסדר בעולמות עליונים והשתלשלותו לבנית המשכן ובנית עם. בזכות כל המתנות הנפלאות האלו שהבורא משפיע לנו, נצליח להתגבר, כל אחד מאתנו, על בעל בית כזה. ונזכה להיות בעלי חירות, כיאה לעם של מלך מלכי המלכים הקב"ה.



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )