אמהות שרוצחות את ילדיהן


אמהות שרוצחות את ילדיהן

אם לאדם נורמלי, רצח ילדים נראה כמו משהו יוצא דופן – למומחים יש דעה אחרת.

האמת היא שמקרים כאלה אינם נדירים. רק באמריקה, ארבעה או אפילו חמישה ילדים נרצחים מדי יום בידי הוריהם. לרוב זה ילדים קטנים בגילאי גן. אלפי ילדים בעולם נמצאים בסיכון למות ממכות או חנק.

מי הן, האמהות-הרוצחות הללו? מה מניע אותן לאכזריות כזאת? האם הן מפלצות בעלות מחלה נדירה וחשוכת מרפא?

דניאל מאייר-קטקין, הדיקן של בית הספר לקרימינולוגיה וחוקים פליליים של אוניברסיטת המדינה של פלורידה, הקדיש עשר שנים מחייו למחקר, והבין שרצח ילדים על ידי אמם – זו צורה מאוד נפוצה של רצח. 

אמהות-רוצחות – מי הן?
כמובן , אי אפשר לתת הגדרה מדויקת ל- "מדיאה", אבל התכונות האופייניות של התסמונת הן די מובחנות. לרוב זו אישה ממשפחה ענייה או ממעמד פועלים, שאין לה השכלה גבוהה. אמהות רוצחות לעתים קרובות פועלות מתוך טראומות הילדות שלהן. ברוב המקרים, ההורים שלהן התגרשו או שמתו ,ומומחים אומרים שהרוב המכריע של אמהות סדיסטיות היו בעצמן קורבנות של התעללות פיזית, מינית או רגשית בילדותן.

אחוז גדול של אמהות שרוצחות ילדים – זה אמהות צעירות חד הוריות. הן מתחילות את חיי המין מוקדם ולא יודעות כלום על אמצעי מניעה. הן לעתים קרובות נוהגות להסתיר את הריונן ויכולות ללדת בשירותים ציבוריים או בסמטאות. לאמהות חד הוריות כאלה יש פוטנציאל להפוך לרוצחות, בגלל שרובן עניות ומנותקות מהחברה, ואין להן תמיכה פסיכולוגית או חברתית. מאחר ונשים אלה לא בשלות מבחינה רגשית, הן מוכנות לעשות כל דבר כדי למצוא מאהב קבוע או בעל. למרבה הצער, אנשים סביבן, ככלל, גם עניים, ולמרות שהם ישמחו לשכב עם האישה – לפרנס אותה ואת ילדיה הם לא ימהרו.
יתר על כן, דאגה ותשומת לב לילדים הקטנים מונעת מאישה למלא את הדרישות של הגבר שאיתה. בשלב זה,הילד הופך לאיום על שלומה של האם, שעדיין אינפנטילית מדי ורוצה לעשות את מה שטוב בשבילה.

מחסור בכסף, מחסור במזון או מחסור בפרספקטיבה - כל זה מביא את האישה לייאוש. או לשיגעון. עם זאת, רק מספר קטן של "מדיאות" שפוי במובן הרגיל של המלה.

עקרות בית ומטורפים = הם כמו אחים ואחיות.
עם זאת, מה שחשוב לחוק זה לא נוכחות של מחלת נפש אלא שפיות – כלומר המודעות למה שקורה. לכן, עברייני מין ואמהות רוצחות נחשבים על ידי בית המשפט לשפויים, אם כי ברור שהאנשים האלה לא מתאימים לקונספט של נורמות אוניברסליות.
הרופאים מאמינים שהפרעה נפשית או פסיכוזה, לא תמיד ברורות ונפוצות יותר ממה שנדמה בהתחלה. אחת מפסיכוזות אלו היא תסמונת מינכהאוזן, כאשר האימא באופן קבוע מתעללת או מרעיבה את ילדיה, ולאחר מכן מובילה אותם לבית החולים, ומנסה למשוך את תשומת לבם של רופאים. במקרים קיצוניים זה מוביל לתוצאות קטלניות: מאות מקרי מוות שבעבר היו מיוחסים למוות טבעי – היום מסווגים כמקרי רצח הקשורים לתסמונת מינכהאוזן.

אמהות מסוימות מבלי להיות פסיכוטיות מבחינה קלינית, יכולות להפסיק לתפקד עקב דיכאון או פחד באופן זמני. מומחים מעריכים שליותר ממחצית הורים שהורגים את ילדיהם יש בעיות עם האלכוהול או עם הסמים.
גם בקרב נשים שהן קורבנות של התעללות של בן זוגן , יש כאלה שמפנות את הכעס שלהן כלפי הילדים ולא כלפי האיש שפוגע בהן, ולוקחות את הצד שלו – וזה מכיוון שאו שהן רוצות להפנות את הכעס שלו מעצמן, או שהן סובלות מתסמונת של התעללות, המלווה בפסיביות וחוסר הערכה עצמית. נשים אלה אינן מסוגלות לא רק לברוח ממעניהן, אלא לרוב גם לא יכולות להגן על ילדיהן.

רוצחי ילדים פסיביים והאקטיביים
לדברי העיתונות והדיווחים בטלוויזיה של שנת 1987, הדה נוסבאום ישבה ללא תזוזה, בזמן שהמאהב שלה - יואל שטיינברג, הכה למוות את בתם ליזה. מאוחר יותר, פסיכולוג קבע שלאחר עשר שנים של מכות בלתי פוסקות, נוסבאום "הובאה למצב של רובוט". פסיכולוגית לורן סלייטר מציינת שהגבול בין רשלנות רגילה לילדים ובריונות הוא דק מאוד במקרים של דיכאון. "יש משהו שנקרא התאבדות פסיבית, שבה האישה מרשה לעצמה למות" - אומרת סלייטר . - "אז האם יש גם דבר כזה כמו רצח פסיבי? אכן יכול להיות!".

לא משנה כמה אלימות האפיזודות הפסיכוטיות של רצח ילדים, אומר מאייר-קטקין - זה כמעט בלתי אפשרי לנבא או למנוע אותם.
החברה דוחפת את ההורים לעשות הכל כדי לקבל את הזכויות על ילדים – כי זה טוב מבחינה חברתית – וזה דוחף את הצד הנפגע להרוג את הילדים, כי מבחינתם זה עדיף על לתת אותם לצד המנצח.
הילדים הפכו כתוצאה מכך לא רק לנדל"ן, אלא גם לגביעים.

בכל מקרה, העובדה היא כזו שיש אמהות שלא אוהבות את ילדיהן. כאשר נסיבות של חיי העבר שלהן הופכות אותן למועדים לרצח ילדים, והנסיבות הנוכחיות דוחפות אותן לפינה – הן בהחלט מסוגלות להשמיד את צאצאיהן.
החיים, בעזרת ההורים וקרובי המשפחה מתעללים בגברים, הגברים המבוזים מתעללים ומשפילים את הנשים, שבתורן מתנקמות בילדים, אשר כתוצאה מכך מענים בעלי חיים.... וחוליות אחדות בשרשרת הייסורים הזו מתות בסבל.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> ילדים ומשפחה >> אמהות שרוצחות את ילדיהן