יחסים ללא עתיד


יחסים ללא עתיד

ג'ון גוטמן, עסק בחקר של בעיות בנישואים ובמשפחה במשך 40 שנה. מספיקים לו 5 דקות של שיחה, כדי לחזות עם דיוק של 91 אחוז, האם לזוג הזה מחכים גירושים. איך הוא מגלה את זה? בספרו "שבעה עקרונות של נישואים מוצלחים", גוטמן מצביע על ארבע סימנים, שבאמצעותם אפשר לדעת האם יש עתיד לקשר הזוגי:

1.

ביקורת. "תלונות וחוסר שביעות רצון - זה נורמלי. ביקורת – זו תופעה עמוקה יותר. משמעות הדבר היא שזו תקיפה של האדם עצמו ולא של המעשה שהוא ביצע. לדוגמה: "הוא לא הוציא את האשפה לא בגלל ששכח, אלא משום שהוא אדם רע".


2.

בוז. "השפלה, גלגולי עיניים, לעג, ובדיחות גרועות על חשבונו של בן הזוג בפומבי. הפגנה של זלזול בכל צורה שהיא – היא התופעה המסוכנת ביותר הדוחפת את היחסים לקצם, משום שזה מכיל בתוכו גועל. אם אתם כל הזמן מנסים להראות שבן הזוג שלכם מגעיל אתכם – יהיה כמעט בלתי אפשרי להתגבר על בעיה כלשהי".


3.

התנהגות הגנתית. "לקחת עמדת הגנה – זו אחת הדרכים להאשים את בן הזוג. זה עשוי להישמע כמו: "הסיבה לכך היא לא בי אלא בך". התנהגות הגנתית רק מחמירה את הסכסוך, וזה מסוכן".


4.

חוסר רצון לדבר. "להפסיק לדבר, זה כמו לבנות קיר ביניכם. כאשר אתם לא מתקשרים, אתם לא רק נמנעים מעימות, אלא גם הורגים את מערכת היחסים שלכם, מוציאים משם את כל הרגש".


ג'ון גוטמן


מחקריו של גוטמן הראו, שמערכת היחסים מתפרקת לא בגלל חילוקי דעות והעדפות שונות של בני הזוג. 69% מהבעיות הזוגיות לא ניתן לפתור כלל. הן לא נעלמות, למרות העובדה שרבים נלחמים במשך שנים בניסיון לשנות אחד את השני. לרוב הסכסוכים הללו קשורים לדברים הבסיסיים: לאורח חיים, אישיות או ערכים. ויכוחים כאלה – זה בזבוז של זמן ואנרגיה רגשית.

אז מה לעשות עם מה שאי אפשר להשפיע עליו? לקבל את זה כמו שזה.

הפסיכולוג דן וייל כתב בספרו "אחרי ירח הדבש":
"כאשר אתם בוחרים בני זוג איתם רוצים לחיות את חייכם – אתם בנוסף לכל מקבלים סדרה של בעיות בלתי פתירות, איתן תצטרכו להתמודד במשך 5 – 20 – 50 השנים הבאות".

והנה כמה עובדות מעניינות מהספר של ג'ון גוטמן:

-  "נישואים גרועים מגבירים את הרגישות למחלות בכ- 35% ומקצרים את החיים בממוצע בארבע שנים".

-  "ב-96% מהמקרים, בשלוש הדקות הראשונות אפשר לחזות מה תהיה תוצאת השיחה של 15 דקות".

-  "מצאתי, שב- 94% מהמקרים, עתידם של בני הזוג בעלי זכרונות משותפים נעימים - גם מאושר. אם הזכרונות משתנים ומתעוותים - זה סימן לדאגה".

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> ילדים ומשפחה >> יחסים ללא עתיד