מתי הילדים מתחילים לשקר?


מתי הילדים מתחילים לשקר?

ילדים הם לא כל כך תמימי כמו שנהוג לחשוב. כל ילד לפחות פעם אחת בחייו ניסה להטעות את ההורים שלו. לדוגמה, רבים מכירים את המצב שבו הילד סחב עוגייה מהשולחן או שבר את הצעצוע ולאחר מכן טען שזה הילד השכן עשה זאת, או שזה נשבר בעצמו... כולם יודעים שהקטנטנים הופכים לפעמים לשקרנים קטנים, כדי להימנע מעונש.

לאחרונה התגלה, שילדים לומדים לרמות אפילו בגיל צעיר יותר ממה שחשבנו. ניסויים ותצפיות גילו, שתינוקות מתחילים "לשקר" החל מגיל חצי שנה. כמובן, השקר הזה הוא לא רציני כמו שקר של ילדים גדולים יותר, אבל ככל שהם מתבגרים – כך השקרים הופכים להיות יותר ויותר משמעותיים ורציניים.

עד לאחרונה, הפסיכולוגים האמינו שהמוח של הילד אינו מפתח את אמנות ההונאה עד לגיל 4. אחרי שצפה ב-50 ילדים ותשאל את הוריהם, פרופסור ווסודבי רדי (Vasudevi Reddy), פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת פורטסמות, הגיע למסקנה שיש 7 קטגוריות של הונאה, אליהן פונים הילדים מגיל חצי שנה עד 3 שנים.


החל מהינקות, הילדים לומדים במהירות שהבכי מושך את תשומת לבם של המבוגרים. רוב הילדים "סוחטים" מעצמם דמעות או צחוק מלאכותי כדרך לזכות בתשומת לבם של ההורים.
לקראת גיל 8 חודשים, נעשה די קשה להסתיר את ההונאה הזו מההורים, והם מתחילים להבין שהילד מנסה "לעבוד" עליהם. אם כי בגיל כזה, השקרים הם קטנים למדי ולא מזיקים.

אבל החל מגיל שנתיים, הילדים משתמשים בשיטות מתוחכמות יותר כדי להימנע מעונש על מעשיהם. ד"ר רדי טענות, שבכי מזויף הוא אחת הצורות הראשונות של השקר. הילדים משתמשים בו כדי למשוך את תשומת לבם של אחרים, ובעיקר של ההורים. אפשר אפילו לחזות את גל הבכי הבא, כי לרוב הילדים עושים הפסקות קטנות בבכי כדי לראות את התגובה של אמא ואבא.

המשך של הבכי תלוי בתגובה של ההורה להיסטריה של הילד. זה מוכיח שהילד החל מחודשים הראשונים לחייו לומד להבחין, אם מעשיו ישפיעו על הסביבה שלו. הפסיכולוגים אומרים, שעם השנים השקרים הופכים להיות יותר מורכב ומתוחכמים, ויותר קשה להבחין בהם מאשר אצל ילדים קטנים.
וכשהילדים טוענים שהם לא מפחדים מעונש – זה לא כך. כל הילדים לא רוצים להיענש, ולכן הם מתחילים לרמות מינקות, כדי למנוע עונש ולהראות טוב בעיני אחרים.

ד"ר רדי מאמינה, שהילדים מגיל צעיר מבינים באילו שיטות הונאה עדיף לנקוט במצב זה או אחר, על מנת למשוך את תשומת הלב של ההורים, או "לצאת נקיים" מעבירה מסוימת.
שקרים קטנים - זה דבר נורמלי בחייו של הילד הצעיר. חשוב שהם לא יתפתחו לשקרים חמורים יותר. וזה תלוי לגמרי בהוריהם, ובכמה טוב ובזמן הם יוכלו ללמד את הילד שלהם ערכים ולהסביר לו שלשקר – לא טוב.

חשוב שהילד ילמד מגיל קטן, שההשלכות של השקרים ברוב המקרים יותר חמורות מאשר "לספר להורים את האמת".


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> ילדים ומשפחה >> מתי הילדים מתחילים לשקר?