איך להקל על מערכת העיכול בחג


 

איך להקל על מערכת העיכול בחג

תוספים, תבלינים ואפילו מציצת כדורי קרח - כך תחוסו על מערכת העיכול שלכם ותעזרו לה להתמודד עם צונאמי ארוחות החג וארוחות השבת שבין לבין

חגי תשרי מתעתעים בנו השנה. החיבור שלהם אל סופי השבוע מוסיף למבול הארוחות גם ארוחת שישי שממשיכה רצף של סעודות דשנות הפוגע לכולנו בבטן הרכה. כן, אנחנו יודעים שצריך להמעיט באכילה, לא להסתער על כל המעדנים שעל השולחן, לברור בקפידה ולנהוג בחוכמה. אבל בינינו, קשה מאוד לסרב לעוד טעימה מפה ועוד פרוסה משם.

כדי לנסות בכל זאת להקל על מערכת העיכול אפשר להתחכם מעט לתחושת השובע, לקחת משהו כדי לטפל בתחושת הנפיחות שאחרי הארוחה או פשוט לכרסם מיני זרעונים שירגיעו את הבטן. כך עושים את זה:
סיבים תזונתיים


היו עדינים עם מערכת העיכול

למי שאינו מעוניין להגזים באכילה וצריך קצת עזרה מעבר לרצון טוב - ממליץ חאתם עמשה, מנהל תחום בתי מרקחת ב"ניו-פארם", לצרוך סיבים תזונתיים לפני הארוחה. מערבבים סיבים כמו קונג'אק או פסיליום בתוך משקה קר (מים או מיץ) ושותים מיד.

הסיבים האלה הם סיבים טבעיים בעלי כושר ספיחה גבוה. הם סופגים לתוכם מים, מתנפחים ומקנים תחושת שובע. כל מה שנותר עכשיו הוא להקשיב לבטן המלאה ולא להעמיס עליה מאכלים מיותרים. זיכרו שבצריכת סיבים יש להקפיד על צריכת נוזלים מרובה.

אם בכל זאת איבדתם שליטה סביב השולחן, את ההחלטה על "דיאטת אחרי החגים" אנחנו משאירים לכם - אבל אפשר להקל על תחושת הנפיחות והגזים שצצה אחרי ארוחה כבדה. עמשה ממליץ על תכשירים הסופחים את הגזים ממערכת העיכול ומפרקים אותם, כמו למשל "קרבוסילן", "גסטופ" או "גזים X". זיכרו רק להרחיק תרופות אלו מנטילת התרופות הקבועות שלכם כדי לא לפגוע בספיגתן.
לטפל בבטן דרך האוכל

עם הקינוח שתו חליטה מצמחים המרגיעים את הקיבה - לואיזה, נענע ומרווה

אפשר גם לנסות להקל על הבטן בעזרת הוספת תבלינים מסוימים למנות עצמן המסייעים לעיכול. אבי ציטרשפילר, תבלינאי מחוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית, מציע למשל לתבל את המנה הבשרית בתבלינים כמו: קינמון, הל, ג'ינג'ר, פלפל שחור, פלפל אנגלי ותערובת בהרט המתאימה לבשר (וגם לאורז שלידו). "למרקים הוסיפו כורכום, כמון, זרעי כוסברה וזרעי קימל המרפים את השריר החלק בדופן המעי", ממליץ ציטרשפילר, "ולעוגיות: אניס או ציפורן, שגם מעניקים טעם דומיננטי וגם תורמים לבריאות ולהרגשה טובה".

לאחר הארוחה הכבדה ובימים שלאחר החגים ההמלצה היא להוסיף לתפריט היומי זרעים ממשפחת הסוככים האחראים על פירוק הגזים ופינויים כמו: קימל, שומר, אניס וכוסברה. ניתן לתבל איתם את המאכלים או פשוט להגיש בצלחת קטנה וללעוס את הזרעים בתום הארוחה. עם הקינוח שתו חליטה מצמחים המרגיעים את הקיבה - לואיזה, נענע ומרווה.
מתמודדים עם העצירות והצרבת

כדי להקל על צרבת ניתן גם למצוץ קרח

למי שנוטה לסבול מעצירויות ממליץ עמשה לנקוט משנה זהירות ברצף הארוחות הבא עלינו לטובה ולצרוך סיבים תזונתיים מסיסים על בסיס קבוע. הסיבים משמרים יותר מים במעי וכך מרככים את היציאות. הם יכולים להיות ממקור צמחי (סיבי גואר, כמו למשל "בנפייבר" או "פייבר care"), או ממקור סינטטי העשוי PEG ("נורמלקס" או "פגלקס"). הסיבים חסרי טעם וריח וניתנים להמסה או ערבוב בכל מזון או משקה. בימי החג ניתן להגביר את צריכתם.


עמשה לא שוכח גם את מי שסובלים מצרבות אחרי האוכל ומזכיר להצטייד מבעוד מועד בכדורי מציצה או נוזלים סותרי חומצה (נגד צרבת) כמו: "טאמס", "רני", "צרבת X" או "גביסקון". "לגביסקון יתרון נוסף", הוא מדגיש: "מעבר להיותו סותר חומצה הוא גם מונע מתכולת הקיבה מלעלות בחזרה לוושט ויעיל גם לסובלים מרפלוקס".

אם אתם בוחרים לטפל בתופעות באמצעות תבלינים וצמחים, חליטה של בבונג (קמומיל) יכולה להקל במקרה של עצירות וגם חילבה, סוכריות תמר הינדי, שומשום מלא וסומק שיכול לסייע בהורדת מתח ובכיווץ הגורמים לעצירות. כדי להקל על צרבת ניתן למצוץ קרח, ללעוס שקדים חיים קלופים, לבלוס פופקורן ללא שמן ולשתות בלגימות קטנות כף חומץ תפוחים בכוס מים. חליטה של לימונית המסייעת לעיכול ונוגדת צרבת היא דרך מצוינת לסיים כל ארוחה ובמיוחד ארוחת חג כבדה.

 



מקור הכתבה: http://health.walla.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> ארץ ישראל >> איך להקל על מערכת העיכול בחג