ניכוי מס תשומות בגין עסקה עתידית פסק דין צביון



שלום וברכה!
הנדון:  ניכוי מס תשומות בגין עסקה עתידית פסק דין צביון
ביום 4 במאי 2010 פסק דין בבית המשפט העליון*, בו נדחה ערעורה של צביון בע"מ נגד החלטתו של בית המשפט המחוזי אשר דחה התרת התשומות בעסקה עתידית, כפי שקבע ממונה מע"מ גוש דן (להלן – הממונה).
המערערת, צביון בע"מ הינה שותפות רשומה (להלן- צביון) אשר נוסדה על-ידי מר דוד אפל לצורך קידום יוזמה עסקית להקמת מרכזי נופש לפי מודל תיירותי חדשני באתרים שונים במדינות הים התיכון.
המודל התיירותי כולל חבילת נופש שבה מגוון רחב של אטרקציות תיירותיות וצרכניות, מבני מגורים ומתקנים נוספים המרוכזים במתחם תיירותי אחד.
לצורך קידום הפרויקט, שכרה המערערת את שירותיהם של מספר ספקים, וביניהם חברת "שיקמים חווה חקלאית בע"מ", שנשכרה לשם קבלת שירותי מחקר ופיתוח בתחום הצרכנות התיירותית בעולם; חברת "צ. השימשוני (1998) בע"מ", שנשכרה לשם קבלת שירותי ייעוץ אדריכלי; וחברת "קשר בראל", שנשכרה לשם קבלת שירותי מחקר שיווקי.
צביון ביקשה לנכות מס תשומות בגין חשבוניות אשר הוצאו לה בשנים 2003-1998 על-ידי נותני השירותים הנזכרים, אך הממונה דחה את בקשתה משום שלא הוכח, לשיטתו, כי התשומות הוצאו לשימוש עסקה חייבת במס. וזאת בהתבסס על סעיף 41 לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975 (להלן: החוק) הקובע כי "אין לנכות מס תשומות אלא אם הן שימשו בעסקה החייבת במס". על החלטה זאת ערערה, כאמור, צביון לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
בית המשפט המחוזי דחה את ערעור צביון וקבע כי הרעיון העסקי שהציגה צביון הינו "היולי" ו"לא ברור" וכי משלא הצביעה על הסתברות גבוהה או סיכוי טוב לכך שהתשומות שנרכשו על-ידה תשמשנה בעסקה עתידית חייבת במס לא ניתן לנכות את התשומות בגינה.
בית המשפט העליון סקר מבחני עזר בשאלת ניכוי מס תשומות:
מבחן העל - מבחן מכלול הנסיבות של כל מקרה ומקרה, ממנו ניתן ללמוד על ההסתברות הריאלית והאובייקטיבית להתממשות העסקה החייבת.
התכנית העסקית סבירה ואינה ספקולטיבית בעיקרה. בעניין צביון מדובר בקונספט בלתי ברור במקום גיאוגרפי בין יוון לאיטליה דרך ספרד. מר אפל סירב למסור לממונה מסמכים במסגרת הדיון בטענה כי מדובר ב"מידע סודי" וכי אין הוא סומך על רשויות מע"מ.
מהות העסק או אופי העיסוק.
מידת מקצועיותו ובקיאותו של מבקש הניכוי בתחום העיסוק הרלוונטי.
היכולת התזרימית של העוסק בהשוואה לעלויות הנדרשות ליציאת העסקה אל הפועל.
מידת ההתקדמות הקיימת בתהליך לקראת ביצועה של עסקה עתידית.
הערעור נדחה פה אחד במותב של שלושה שופטים.
* ע"ה 1651/08 צביון בע"מ נגד ממונה מע"מ גוש דן
בברכה!


מקור הכתבה: רחל אפרתי


דף הבית >> מבזקי דף >> ארץ ישראל >> ניכוי מס תשומות בגין עסקה עתידית פסק דין צביון