האם כולם יחלו בסרטן בסופו של דבר?


האם כולם יחלו בסרטן בסופו של דבר?

בכל שנה, כאשר מופיעים מחקרים רפואיים חדשים, הופך להיות ברור שבמלחמה נגד הסרטן - אנחנו עדיין מפסידים.
לפני חמישים שנה, לאדם הממוצע היה הרבה יותר סיכוי למות מהתקף לב מאשר מסרטן. היום אונקולוגיה בקרוב תהפוך לגורם מספר אחד של מוות.

אבל לא משנה כמה רע ההצהרה הזו נשמעת, זה לא לגמרי הוגן. סרטן – זו בעיה הרבה יותר קשה מאשר אנו מדמיינים. הוא כלול בטבע של האבולוציה ומושרש היטב בחייהם של יצורים רב תאיים.

החוקרים שעוסקים בחיפוש אחר תרופה נגד סרטן, "מנצחים בקטן" באופן קבוע: צמצום מספר מקרי מוות מסרטן בילדים, מניעה ולעתים קרובות ריפוי של סרטן באנשים צעירים יחסית.
עם זאת, כאשר מדובר בקשישים, אי אפשר לדבר על נצחונות.

רטוריקה סביב המאבק בסרטן היא להבטיח שמספיק כסף ונחישות יעזרו למדע להפחית תמותה מהסרטן עד כמה שהיא למדה להפחית את התמותה ממחלות מסוכנות אחרות. עם זאת, במקרה וזה יקרה – ממה האנשים ימותו? הם עדיין לא יהיו בני אלמוות. מחלות לב וסרטן - הם הגורמים העיקריים למוות הקשורים לזקנה.
ככל שיותר אנשים יהיו מסוגלים להימנע מגורם אחד למוות ,יותר ימותו מהגורם השני.

הדיווח על תוצאותיו של מחקר חדש, שפורסם באמצע דצמבר בשנה שעברה, אומר שמצד אחד האוכלוסייה הכללית נעשית מבוגרת יותר, ומצד שני בעשורים האחרונים, התמותה מהסרטן יורדת בהדרגה.
עם זאת, ירידה זו יכולה להיקרא צנועה למדי בהשוואה להצלחה של רופאים במאבק נגד איומים קטלניים אחרים.

החל משנת 1990, תמותה ממחלות לב וכלי דם ירדה ב- 44 אחוזים, ומסרטן – ב- 20 אחוזים. עם זאת, מאחר ואנשים עדיין מתים, הסרטן נראה לנו כ- "המפלט האחרון" של המוות.

בהתחשב בכך שלכל האמור לעיל בקושי אפשר לקרוא "מנחם", אנו עדיין הישגנו התקדמות מסוימת. לפני מאה שנה, תוחלת החיים הממוצעת הייתה נמוכה בהרבה מ- 60 שנים. היום זה עלה לכמעט 79 שנים, ואם האדם הצליח להגיע לגיל 65 – סביר להניח שהוא יגיע גם לגיל 80 והלאה. הגיל הממוצע של מוות מסרטן הוא 72 שנים. כיום אנו חיים מספיק זמן כדי לקבל את המחלה הזאת.

להילחם במחלות נוראיות שמהן מתו אבותינו (מגפה, אבעבועות שחורות, שחפת וכד') היה הרבה יותר קל. אפילו איידס בעזרת טיפול מתאים אפשר להעביר לקטגוריה של מחלות כרוניות.

התקדמות בטיפול במחלות לב וכלי דם הייתה איטית יותר. עם זאת, תמותה מהם מצטמצמת בהדרגה, או נדחפת לעתיד הרחוק על ידי דיאטות מיוחדות, פעילות גופנית ותרופות המסייעות לשלוט בלחץ דם ורמות כולסטרול.
בגלל התערבויות אלה, באנשים בגילאים 55-84 עולה הסבירות למות מהסרטן מאשר ממחלות לב וכלי דם.
כמה שיותר לבבות מצליחים "לתקן או להחליף" – כך הסרטן מתקרב להפוך לגורם המוות הראשון.

אצל הדור "הישן", היו שני אויבים קטלניים. עם זאת, קיימות סיבות אובייקטיביות להאמין שהאונקולוגיה תהיה "עקשנית" יותר, כי היא מתייחסת לשינויים אבולוציוניים. כאשר האורגניזם חי וגדל, התאים כל הזמן מתחלקים, ובמוקדם או במאוחר בתהליך זה מתרחשת שגיאה.

מוטציה – זה חלק טבעי של התהליך האבולוציוני.
בלעדיה זנים חדשים לא היו יכולים להופיע. מעת לעת בשל התרחשותם של צירופים מסוימים של תאים מסוימים, הם הופכים להיות "חזקים" יותר מאחרים ומתחילים להתפתח באופן עצמאי משאר הגוף. בדיוק כמו שמינים חדשים משגשגים במערכת האקולוגית שלהם, תאים אלה מתחילים לגדול ולהפוך לסרטן. למצוא פתרון לבעיה זו - קשה מאוד.

"מהומות" מיקרוסקופיות כגון זה קורות כבר במשך לפחות כחצי מיליארד שנים, מאז הופעתם של אורגניזמים רב תאיים מורכבים - קבוצות של תאים צריכים לעבוד יחד, תוך שמירה על הנטייה הטבעית "להתרבות" כמה שיותר.
אם זה לא קורה - במובן הדרוויניסטי הסרטן עושה את מה שחייב – הוא משתנה ומתרבה מהר יותר מהתאים השכנים.

כמה שהאדם הופך להיות מבוגר יותר, כך גדל הסיכון של מוטציה כזו, ולכן במוקדם או במאוחר הסרטן יהרוג את כל מי שהצליח לחיות כדי לחלות בו, ולא מת מסיבה אחרת. זה יקרה גם אם העולם יצליח להיפטר מחומרים מסרטנים וילמד להילחם במחלות בטכנולוגיות רפואיות המתקדמות ביותר.

יחד עם זאת, יש לציין באופן בלתי נמנע את הצמצום האופטימי של התמותה באונקולוגית ילדים – מאז שנת 1975 התמותה פחתה ביותר ממחצית. אצל מבוגרים, הסרטן מטופל בהצלחה בשלבים המוקדמים על ידי שילוב של חומר כימי, הקרנות וניתוחים. במקרים מסוכנים וחמורים במיוחד הרופאים יכולים להאריך את חייהם של החולים במספר חודשים.

את התוצאות הטובות ביותר במאבק בסרטן נותנת המניעה של מחלות אלו.
בעולם, הגורם של 15 – 20 אחוזים של מחלות סרטניות זה זיהומים למיניהם. אם עושים כמה צעדים, אפשר לצמצם באופן משמעותי, למשל את סרטן הקיבה, אשר לעתים קרובות קשור לחיידק הליקובקטר פילורי. לחיסון נגד וירוס הפפילומה יש פוטנציאל לעזור לאנושות להיפטר כמעט לחלוטין מסרטן צוואר הרחם.

באמצעות המודעות העולמית לנזקי העישון, באזורים מסוימים בעולם הצליחו להפחית את שיעור התמותה מסרטן הריאות כמעט ב- 30 אחוזים. הצלחה גדולה עוד יותר יכולה להיות מושגת באמצעות קידום אורח חיים בריא.
מחקרים מראים שאחוז קטן באופן מפתיע של סוגי סרטן קשור לפסולת כימית ממפעלי תעשייה שמזהמים את הסביבה. עם זאת, פיקוח על תחום זה גם יכול לשפר את המצב.

כמובן, שיפורים בתחום הרפואה יימשכו. ואולי חלק מאיתנו יזכה לחיות עד גיל 200. אבל עדיין בכל שנה שינויים בגוף יתרחשו, לכן אנו צריכים להיות מוכנים להכל. 

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> האם כולם יחלו בסרטן בסופו של דבר?