ארון התרופות של הטבע.


ארון התרופות של הטבע
מתברר שסבתא ידעה על מה היא מדברת: את שלל התרופות שנועדו לטפל בשפעות, בהצטננויות ובכאבי גרון - ניתן להחליף במגוון צמחי תבלין שיודעים לעשות לגוף טוב. מהמטבח באהבה
 
רונית ארז | 29/12/2009 16:25    
החורף הגיע ואיתו שלל המחלות המוכר. אתם מוצאים את עצמכם מתחת לפוך, עם  אף אדום, גרון כואב, חום גבוה וסביבכם הררי טישו משומש. אז נכון שקיימות אינספור תרופות שנועדו לקצר את חופשת המחלה, אבל גם לטבע יש מה להציע, עם מגוון פתרונות שמקומם הטבעי הוא המטבח. צמחי תבלין יכולים לחזק את המערכת החיסונית שלנו, לחמם אותנו בימים הקרים ולתבל לנו מעט את התזונה.


שום

לשום תכונות רפואיות רבות, והוא נחשב "אנטיביוטיקה מן הטבע?,"? אנטי בקטריאלי ואנטי ויראלי (החומר הפעיל, האליצין, פועל בדומה לפניצילין). השום מחזק את המערכת החיסונית, ומעכב הצטננות ושפעת. למניעה, מומלץ לאכול שן שום כתושה ביום. לדלקת גרון, ניתן לכתוש שן שום, לערבב אותה עם כפית דבש ולבלוע לאט. תרופת סבתא נוספת שמשמשת לטיפול בהצטננות, היא תערובת שום, זנגביל (ג'ינג'ר) ולימון: מועכים שן שום, קוצצים חתיכה של שורש זנגביל טרי בגודל זהה, סוחטים לימון אחד ומערבבים הכול עם כף דבש. מוסיפים כוס מים חמים ומערבבים שוב. שותים עד 3 כוסות ביום. ואם אתם מוצאים את ריח השום בלתי נסבל, ניתן לנטרל אותו על ידי אכילה של זרעי שומר או פטרוזיליה.

 
שום. מחזק את המערכת החיסונית צילום: ראובן קסטרו
זנגביל

צמח מחמם שעוזר בחיזוק המערכת החיסונית ויעיל בטיפול בשיעול ובצינון. בנוסף, יש לו תכונות אנטי דלקתיות. למקרה של התקררות ושפעת: מרתיחים 5 פרוסות שורש זנגביל ב-3 כוסות מים, במשך כרבע שעה. מורידים מהאש ומוסיפים מיץ לימון סחוט ודבש. שותים במהלך היום ואת הזנגביל אוכלים.

מתכון נוסף למשקה מחמם, אנטי ויראלי ומכייח: מרתיחים ?1/2? ליטר מים, מוסיפים מקל קינמון מרוסק וארבע פרוסות זנגביל. מרתיחים עוד כ-10 דקות, מוסיפים 2-3 מסמרי ציפורן וחופן זרעי כוסברה. ממשיכים להרתיח עוד 10 דקות, בחמש הדקות האחרונות מוסיפים 4 - 5 זרעי הל (או כוכבי אניס, זרעי שומר, זרעי קצח). בזמן ההרתחה, חשוב להקפיד על מכסה סגור. בסיום, מוסיפים כמה פרוסות לימון, מחכים כמה דקות ושותים. אפשר להוסיף דבש להמתקה.


מרווה רפואית

לצמח תכונות אנטיספטיות, מכווצות, הוא מפחית הזעה, מפוגג גזים במערכת העיכול ומחזק את מערכת החיסון. להתמודדות עם דלקות גרון וזירוז ההחלמה, מומלץ לחלוט עלי מרווה בכוס מים רותחים.

לאחר שהחליטה מתקררת מעט, יש להוסיף מיץ לימון טרי (כפית לכוס).? חליטה של עלי מרווה, בת קורנית (תימין),? זוטא לבנה ומנטה, בחלקים שווים, יעילה אף היא. לכאב גרון ניתן לגרגר חליטה של עלי מרווה). 5 - 6 עלים לכוס מים( בתוספת כפית דבש ומעט חומץ תפוחים. מרווה אינה מתאימה לשימוש נשים הרות ומיניקות.


בצל
  
הבצל הינו בעל תכונות אנטיביוטיות ומסייע להיפטר מליחה, שיעול, צרידות ואף יכול להקל על התקפי אסתמה. איך עושים את זה נכון? חיתכו בצל קטן לפרוסות קטנות, ערבבו עם 2 כפות דבש והניחו לתערובת לשעתיים. את הסירופ שמתקבל שתו כ-3 פעמים ביום. והטעם? יפתיע אתכם לגלות שהוא נסבל הרבה יותר ממה שחשבתם.
 
בצל . הטעם נסבל הרבה יותר ממה שחשבתם. צילום: ראובן קסטרו
בת קורנית - תימין

חליטה מעלי התימין מקובלת ברפואה העממית כתרופה לשיעול, לחום, להצטננות, להסדרת פעילות המעיים ולתולעי מעיים. לצמח תכונות אנטיספטיות והוא יעיל מאוד לטיפול במחלות מערכת הנשימה: לתימין השפעה חיובית על תפקודי הפעולה השרירית בסימפונות, הוא בעל פעילות מכייחת, נוגד שיעול, יעיל לטיפול בברונכיטיס כרוני ואקוטי, ובאסתמה. לכאב גרון: ניתן לחלוט במים רותחים חופן עלי תימין )אפשר עם עלי מרווה( ולגרגר מספר פעמים ביום.


סמבוק שחור

ברפואה הטבעית נהוג להשתמש בכל חלקי הצמח, שהינו מייזע: הפרחים מתאימים לריפוי נזלת ולהורדת חום, מהפירות השחורים, שעשירים בוויטמין ?,C? מכינים סירופ לטיפול בהצטננות, בשיעול, בסינוסיטיס, בשפעת ועוד. בשל ההשפעה האנטי ויראלית של הסמבוק השחור, ניתן למצוא את הצמח בפורמולות מדף רבות לטיפול בשפעת. אופן השימוש: חולטים כפית של פרחים בכוס מים רותחים, משהים כמה דקות ושותים. חליטה להורדת חום תכיל פרחי סמבוק שחור, עלים ופרחים מיובשים של אכילאה אלף העלים, ועלי מנטה - בחלקים שווים. ניתן להוסיף גם פרחי תרזה (טיליה).

 

זית
  
חלקי הצמח שבשימוש: עלים. לצמח פעילויות רפואיות רבות: מוריד לחץ דם, מפחית כולסטרול, מוריד רמות סוכר בדם, אנטי אוקסידנט, אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי, מוריד חום. השימוש בעלי הזית מתאים לטווח רחב של מחלות חיידקיות או ויראליות, ביניהן שפעת, הצטננות וכאב גרון. כטיפול לשפעת: יש להרתיח עלי זית יבשים כ-20 דקות ולשתות 2 - 3 כוסות ביום. היחס הוא של כ-5 גרם עלי זית יבשים לכוס מים. ניתן להמתיק בדבש.


 
זית. מוריד לחץ דם צילום:עירית עשת מור
בבונג
  
חלקי הצמח שבשימוש: פרחים. לבבונג (קמומיל) מגוון רחב של פעילויות, הוא אנטי דלקתי, נוגד עווית, מרגיע, נוגד ליחה ונזלות, יש לו השפעה ממריצה אך עדינה על מערכת העיכול, הוא משכך כאבים, אנטיספטי ומרפא פצעים. עם תחילתה של הצטננות, מומלץ להכין חליטה של פרחי הבבונג ולשתות ללא הגבלה. השימוש בה בטוח גם לילדים ולתינוקות.

בנוסף להקלה על הצטננות ושפעת, הצמח מקל גם על כאבי בטן וגזים (ניתן לשלב עם זרעי שומר ועלי מנטה חריפה),? יש לו השפעה מרגיעה והוא מתאים גם למי שסובל מבחילות. לילדים הסובלים מהתקררות, חום ונזלות - ניתן להכין חליטה מפרחי בבונג בשילוב פרחי סמבוק שחור ופרחי תרזה (טיליה?.(

הכותבת היא נטורופטית
http://www.nrg.co.il/online/29/ART2/010/460.html



מקור הכתבה: רונית ארז


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> ארון התרופות של הטבע.