כיצד מזג האוויר משפיע על הבריאות שלנו


כיצד מזג האוויר משפיע על הבריאות שלנו

"אין כזה דבר – מזג אוויר גרוע" – יגידו רבים. אך אנשים אחרים, במיוחד אלה שגופם מגיב לשינויים בתנאי מזג האוויר, יגידו שזה לא כך. אנשים אלה יכולים "לחזות" את מזג האוויר טוב יותר מאשר החזאים עצמם. אנו ננסה להבין מהם הגורמים הטבעיים ומה ההשפעה שלהם על איך אנחנו מרגישים, וגם מי יותר ומי פחות רגישים לשינויים במזג האוויר.

איך מזג האוויר משפיע על בריאות: כידוע, קודם כל, ההידרדרות הפתאומית של המרגש בגלל שינוי מזג האוויר אופיינית למי שכבר סובל ממחלות כרוניות.
בדרך כלל, מדובר במחלות של מערכת הנשימה ומערכת לב וכלי דם, מחלות של מערכת עצבים ודלקת פרקים שגרונית.

בין הגורמים המטאורולוגיים החשובים ביותר ניתן להבליט לחץ אטמוספרי, טמפרטורת אוויר, לחות ומהירות הרוח. גם שדות מגנטיים והתפרצויות על פני השמש משפיעים על בריאותם של אנשים.

בהתאם למאפיינים של לחץ דם (לחץ דם נמוך, נורמלי או גבוה) השפעות של לחץ אטמוספרי על האדם שונות.
בהפחתת הלחץ – יש הפחתה בחמצן שבאטמוספרה. כתוצאה מכך, לחץ הדם של האדם יכול לרדת, ובעקבות זה יש צמצום במהירות זרימת הדם, מופיעים קשיי נשימה, מופיעה תחושה של כבדות בראש וגם יש שיבוש בפעילות של מערכת הלב וכלי הדם. ללחץ אוויר נמוך יש השפעה שלילית במיוחד על אנשים הסובלים מלחץ דם נמוך. הם אוגרים נוזלים בגוף ובזמן פעילות גופנית מתונה מופיע להם קצב לב מואץ, וכתוצאה מכך - נשימה מהירה. תסמינים אלה מצביעים על היפוקסיה (הרעבת חמצן). בחולים עם יתר לחץ דם באותו סוג של מזג האוויר – המרגש שלהם עלול להשתפר. אנשים אלה מרגישים גרוע במקרה ולחץ האטמוספרי עולה, כי זה יכול להחמיר את לחץ הדם שלהם. 

טמפרטורת אוויר גבוהה בשילוב עם לחות גבוהה (90 - 100%) ולחץ אוויר נמוך עושים רע לאנשים הסובלים מלחץ דם נמוך וממחלות של וורידים (כולל ורידים במוח) ולסובלים ממחלות דלקתיות כרוניות - גאוט, דלקת מפרקים שגרונית, דלקת סימפונות כרונית ומחלות דלקתיות כרוניות של המעיים והלבלב. יתר על כן, במזג אוויר כזה כמות החמצן יורדת, ולכן לאנשים מבוגרים, לאנשים הסובלים מטרשת עורקים או אי ספיקת כליות – זה קשה במיוחד.

טמפרטורת אוויר גבוהה נסבלת יותר בקלות בלחץ אטמוספרי נורמלי או מעט גבוה, אשר מלווה במקביל על ידי לחות נמוכה. עם זאת, מזג אוויר כזה תמיד מוביל לכך שהדם נעשה סמיך יותר, וזה מעלה את הסיכון להופעת קרישי דם בוורידים באנשים הסובלים מאי ספיקת לב ודליות, וגם לקרישי דם בעורקים. לכן, במזג אוויר חם עם לחץ אטמוספרי גבוה קיים סיכון גבוה לשבץ מוחי או התקף לב. הרופאים ממליצים, במזג אוויר כזה לא לצאת לחום, לבלות במקומות ממוזגים, להימנע מהשמש ומפעילות גופנית מרובה. מומלץ גם לשתות הרבה נוזלים ולאכול מזון דל קלוריות.

"כאשר מזג האוויר חם במיוחד, כאשר הטמפרטורה שבחוץ עולה מעל לטמפרטורת הגוף – זה מעמיד את גוף האדם במבחן קשה". - אומר אנטון רודינוב, פרופסור מאוניברסיטת מוסקבה- "במזג האוויר חם, האדם מזיע בכבדות, דבר שבאופן בלתי נמנע מלווה באיבוד נוזלים ואלקטרוליטים. הפרשת יתר של נוזל גורמת לסמיכות של הדם ומגבירה את הסיכון לקרישי דם. הפרעות אלקטרוליטיות יכולות לגרום להפרעות קצב לב. כתוצאה מכך, בחום חשוב לפצות כראוי על איבוד הנוזלים – רצוי לשתות מים מינרליים. בנוסף, חולים עם סיכון מוגבר לסיבוכים טרומבוטיים צריכים לקחת את התרופות הרשומות ברצינות וזהירות: חולים עם מחלת לב כלילית צריכים לקחת אספירין, וחולים עם פרפור - תרופות נגד קרישת דם (תרופות מיוחדות כדי לדלל את הדם ולהגן מפני שבץ). חשוב לזכור שבסופו של דבר לא מזג האוויר הוא זה שהורג אנשים, אלא החמרה של מחלות כרוניות".

אוויר יבש מדי עלול להיות גורם להתפשטות השפעת. אם רירית האף והלוע מכולה, היא הופכת להיות רגישה יותר לוירוסים בדרכי הנשימה.
על מנת למנוע את היובש המוגבר באף ובגרון, מומלץ לשטוף אותם עם תמיסה של מים מינרלים או מים מלוחים מעט. תצרכו כמה שיותר וויטמינים, במיוחד ויטמין C שהוא חשוב לחיזוק מערכת החיסון.

קרינה מהשמש,  עבור יצורים חיים - היא , קודם כל – מקור לאור וחום. שמש קובעת את המחזורים היומיים ( יום / הלילה ) של הגוף. קיימת בנו תכונה מולדת של צורך בכמות מסוימת של אור שמש וחום. אין פלא שכאשר יש לנו מחסור בשמש – אנו מרגישים ישנוניות מוגברת, עייפות, דיכאון, אדישות, ירידה בביצועים וחוסר ריכוז. אור השמש מספקת לנו חילוף חומרים אקטיבי, מחזקת את מערכת החיסון ומווסתת את הצמיחה של הרקמות והעצמות – כי היא מפעילה את ויטמין D, שהוא חיוני לספיגת הסידן.

עם זאת, הקרינה של השמש היא גם קרינה חודרת שיכולה להזיק לגוף שלנו. ידוע שחשיפה מופרזת לשמש יכולה להוביל למכת שמש, לכוויות שמש על העור או לדלקות אלרגיות על העור. אלרגיה לשמש – זו תופעה די שכיחה. התסמינים הראשונים של אלרגיה זו מופיעים לאחר 1-2 שעות של חשיפה ממושכת לשמש, והם דומים לכוויות שמש - אדמומיות, הופעת פריחות בעור, שלפוחיות ונפיחות. עם תגובה כזאת – עדיף להסתתר מפני השמש.


אנחנו לא יכולים לשנות את מזג האוויר, אבל אנחנו יכולים להפחית את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לחשיפה לסביבה החיצונית. אנשים עם מחלות שמושפעות מתנאי מזג האוויר – צריכים ללמוד איך להתמודד עם זה, ואכן לפנות לייעוץ רפואי.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> כיצד מזג האוויר משפיע על הבריאות שלנו