מדוע לא כל המעשנים לוקים בסרטן הריאות?


 

מדוע לא כל המעשנים לוקים בסרטן הריאות?

למרות שהרופאים תמיד אומרים שהעישון גורם לסרטן הריאות, לא כל מעשן נחשף למחלה זו. משמעות הדבר היא שלאדם יש מנגנונים, שיכולים לעמוד בהשפעה של חומרים מזיקים הנמצאים בטבק. ישנם אנשים, שאצלם מנגנונים אלה פועלים טוב יותר, וישנם כאלה שפחות טוב.
 
חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס (ארה"ב), חושבים שכל ההבדל הוא במערכת החיסון. מערכת החיסון צריכה להגן על גוף האדם לא רק מפני חיידקים ווירוסים, אלא גם מפני התאים הממאירים – אם מופיע תא כזה, מערכת החיסון צריכה לחסלו.

מכיוון שישנם אנשים שנחשפים יותר לווירוסים בגלל מערכת חיסון חלשה, ישנם גם אנשים שחשופים יותר לגידולים ממאירים מאותה הסיבה. אבל מי שמטפל בהצטננות ובסרטן – זה שתי "מחלקות" שונות של מערכת החיסון, והחוקרים התחייבו לגלות אילו מתאי השמירה מונעים התפתחות של סרטן, ובמיוחד של סרטן הריאות.

לשם כך, חוקרים נתנו לעכברים קרצינוגן חזק, ולאחר מכן חילקו את בעלי החיים לשלוש קבוצות: אלה שהחומר הרעיל לא השפיע עליהם, אלו שהסרטן התפתח מהר מאוד ואלו שחלו בסרטן, אך לא בצורתו האגרסיבית.
לאחר מכן, אצל העכברים הבריאים הוסרו תאים חיסוניים הנקראים "תאי NK" (מחסל טבעי). ידוע, שהם מעורבים בהגנה אנטי סרטנית, וזה שוב אושר: בלי תאי NK, העכברים שהיו בריאים פיתחו במהירות את גידול הריאות הסרטני.

לעומת זאת, כפי שכתבו החוקרים בכתב העת Cancer Research, המניפולציות עם מח העצם איפשרו  לדכא את המחלה בעכברים חולים בסרטן. מח העצם המושתל החדש, ייצר תאי NK אנרגטיים יותר ומיומנים יותר, שהיו מסוגלים להתנגד לגידול. החוקרים מציינים שההבדלים ב- "סוגי התאים" באים לידי ביטוי ברצף של אזורים מסוימים בכרומוזום מספר 6, שבו יש את הגנים האחראים לפעילות של תאי NK. ברור, שעם תאים "שלא מבצעים את עבודתם", סרטן הריאות יכול להופיע גם ללא גורמים מסרטנים.

בתגובה החיסונית נגד הגידול משתתפים לא רק "המחסלים הטבעיים". במקרה של סרטן השד, מעי הגס והערמונית, ממלאים תפקיד חשוב תאי לימפוציט T. עם זאת, במקרה של סרטן הריאות, מסיבה כלשהי הם אינם זמינים, וכאן הכל תלוי בתאי ה-NK. למעשה, התוצאה העיקרית של המחקר היא לא העובדה שמערכת חיסון ירודה אחראית על הופעת הסרטן (זה ידוע כבר מזמן), אלא העובדה שהצליחו לגלות איזה בדיוק תאי מערכת החיסון מגנים מפני גידול מסוים, ובמקרה זה - מסרטן הריאות.

עכשיו החוקרים החלו סדרה שנייה של ניסויים, והולכים לראות האם אפשר לייחס את תוצאות המחקר שנעשה על עכברים גם לבני האדם.


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> מדוע לא כל המעשנים לוקים בסרטן הריאות?