עובדות מעניינות על נושא רגיש



עובדות מעניינות על נושא רגיש

כולנו הולכים לשירותים, ולמרות שהנושא הזה הוא לא משהו עליו אנו מדברים עם האחרים, לפעמים חשוב להסתכל על מה שאנחנו בדרך כלל מנסים להוריד עם המים כמה שיותר מהר. המומחים מדגישים שחשוב לדעת על היציאות, כדי לדעת מה נורמלי ומה לא.

1. ממה מורכבת הצואה?

המים מהווים כ- 75% מכלל היציאות שלנו. כל השאר זה משהו שבדרך כלל מריח לא טוב - תערובת של סיבים, חיידקים מתים וחיים, תאים אחרים וריר. הסיבים הנמסים הנמצאים במזונות כמו שעועית ואגוזים מתפרקים במהלך העיכול ויוצרים חומר דומה לג'ל, אשר הופך לחלק מהיציאות שלנו.
לעומת זאת, מזונות עם סיבים בלתי מסיסים, כמו סובין, שיבולת שועל, תירס וגזר – קשים יותר לעיכול, מה שמסביר מדוע הם יוצאים בצורה כמעט ללא שינוי.


2. הצבע - חשוב

כפי שאתם בוודאי יכולתם לשים לב, צבע הצואה יכול להשתנות בהתאם למזון שאכלתם, ומגורמים אחרים. כך, סלק יכול לגרום לצואה להפוך לאדומה, וירקות ירוקים יכולים לגרום לגוון ירוק של הצואה. כמו כן, תרופות מסוימות עלולות לגרום לצואה בצבע לבן או חימר. היזהרו אם הצואה שלכם שחורה! אמנם זה עשוי לנבוע מגורמים לא מזיקים כמו נטילת תוספת ברזל או פחם פעיל, אך הצבע השחור יכול גם להצביע על דימום במערכת העיכול.


3. הצורה – גם חשובה

יציאה מושלמת מגיעה בצורה של "מקלות" מעוגלות, ולא מתפרקת לחתיכות. צורה כזו היא תוצאה של צריכת סיבים תזונתיים, אשר נותנים לצואה את הנפח ומשמשים כחומר הדבקה.
צואה דקה - עשויה להיות סימן לסרטן המעי, אשר מכווץ את הפתח שדרכו עוברת הצואה.


4. האף יוכל לעלות על הבעיה

הצואה אינה מריחה טוב בדרך כלל, אבל ריח חריף מאוד של הצואה, לעתים קרובות יכול להצביע על זיהום. ריח נוראי של צואה יכול לנבוע מבעיות עיכול הנגרמות על ידי טפילים. זה יכול להיות גם סימן של קוליטיס כיבי, מחלת קרוהן ומחלת הצליאק.


5. נורמלי – זה דבר יחסי

יש לכם יציאה באותו זמן בכל בוקר, או שאתם יכולים לא ללכת לשירותים במשך מספר ימים? כל זה נורמלי. העיקר – שהיציאה תהיה קבועה. שינויים בשכיחות היציאות יכולים לנבוע משינויים בתזונה, כגון צריכה נמוכה של סיבים תזונתיים. גורמים נוספים המשפיעים על תדירות יציאות כוללים הפרעות במערכת העיכול, בלוטת התריס וסרטן המעי הגס.
הבדלים תרבותיים גם משחקים תפקיד. לדוגמה, אנשים החיים במדינות דרום אסיה נוטים יותר להתפנות מאשר האנשים החיים, למשל, בבריטניה, וזה יכול להיות מוסבר על ידי הבדלים בתזונה.


6. שלשול – זו צואה במהירות גבוהה

המזון מתעכל במשך 24 עד 72 שעות. בזמן זה, המזון שאתם אכלתם עובר דרך הוושט אל הקיבה, אז אל המעי הדק והמעי הגס ומשם החוצה דרך פי הטבעת.
שלשול הוא תוצאה של העובדה שהצואה עוברת מהר מדי דרך המעי הגס, שם רוב המים נספגים.
צואה רכה יכולה להיגרם מגורמים רבים, כולל וירוסים בקיבה והרעלת מזון. זה יכול להיגרם גם כתוצאה מאלרגיות למזון, כגון אי סבילות ללקטוז.


7. הצואה חייבת לשקוע

צואה צפה היא לעתים קרובות סימן לתכולה גבוהה של שומן, מה שעשוי להיות סימן לבעיה בספיגה, שגורמת לספיגה לא מספיקה של השומנים והחומרים המזינים מהמזון אותו אנו צורכים. זה קשור לעתים קרובות למחלת הצליאק ולדלקת כרונית בלבלב.


8. שחרור גזים - זו תופעה נורמלית

גזים הם תוצאה של העובדה שחיידקים בלתי מזיקים מפרקים את המזון במעי הגס - וזה תהליך בריא מאוד. המעיים שלנו מלאים בחיידקים, אשר משחררים גזים כתוצר לוואי של מערכת העיכול. הגוף שלנו סופג חלק מהם, ואת השאר משחרר החוצה. שחרור גזים נורמלי נע בין 10 ל -18 פעמים ביום.


9. קריאה בשירותים - לא הרגל בריא מאוד

מחקרים הראו שכמה שיותר זמן אתם מבלים בשירותים, בעיקר בגלל קריאה - כך יותר סביר שתפתחו טחורים או כלי דם מוגדלים סביב פי הטבעת. ככל שאתם יושבים, כך יותר לחץ חווה פי הטבעת. זה יכול גם להגביל את זרימת הדם באזור פי הטבעת, דבר אשר מחמיר את הטחורים.
בדרך כלל, תזונה דלה בסיבים גורמת לעצירות ולטחורים.


10. הטלפון שלכם יכול להיות מכוסה בצואה

אם לא תשטפו היטב את הידיים לאחר הביקור בשירותים - הצואה שלכם תגיע לדברים שמסביבכם. במחקר שנעשה לאחרונה, החוקרים גילו שאחד מכל 6 מכשירי טלפון מכוסה בצואה, אשר יכולה להדביק בחיידקים.
מכיוון שכולנו נושאים איתנו את הטלפונים הניידים, במיוחד כאשר אנו אוכלים – החיידקים יכולים להגיע לצלחת שלכם ולגרום לכם לבעיות רבות.


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> עובדות מעניינות על נושא רגיש