10 עובדות על תסמונת אספרגר


 

10 עובדות על תסמונת אספרגר

 

1.

תסמונת אספרגר זוהתה לראשונה בשנת 1940. היא נקראה על שם הנס אספרגר, פסיכיאטר ילדים מווינה, שחקר את "תנועת הנאצים הצעירים".
אדם החולה במחלה הזו, אינו יכול להזדהות עם האחר (להרגיש אמפתיה), ואין לו מושג שלאנשים אחרים גם יש רגשות.


2.

אנשים הסובלים מתסמונת אספרגר, מפגינים לעתים קרובות אכזריות ללא מוטיבציה. לדוגמה - מכים אנשים אחרים, ללא חשד שהם מכאיבים להם.


3.

פסיכיאטרים ידועים רבים, מאמינים שפושעים רבים כנראה סובלים מתסמונת אספרגר. האנשים האלה, כך הם אומרים, לא בכוונה מפגינים התנהגות אנטי חברתית - כך המוח שלהם פועל. לכן, יש להתייחס אליהם כאל בני אדם חולי נפש ולטפל בהם בהתאם, ולא לכלוא אותם. לחולים עם תסמונת אספרגר, יש להתייחס באותו אופן כמו אל קלפטומנים או פירומנים: המעשים שלהם פליליים, אך לא הכוונות שלהם.


4.

מלבד חוסר היכולת לאהוב ולהרגיש אהבה כלפי עצמם מאחרים, אנשים כאלה כמעט ולא יכולים לשמור על יחסים חברתיים. ניסיונות ליצור קשר עם חולים בתסמונת אספרגר בדרך כלל נכשלים.


5.

בעבר, נהוג היה לחשוב שלאנשים הסובלים מתסמונת אספרגר, יש פיגור שכלי. אך כיום יש ראיות המכחישות זאת. חוקרים שבדקו עשרה נערים וילדה אחת עם הפרעה זו, מצאו שמנת המשכל שלהם נעה בטווח 77-133 (נורמלי 100).


6.

תסמונת אספרגר לפעמים מבלבלים בטעות עם אוטיזם. נמשיכים הדיונים על איך המחלות האלה קשורות, אם בכלל. יש הרבה הפרעות דומות לשתי הפתולוגיות. עם זאת, סימני האוטיזם מופיעים בדרך כלל מוקדם יותר מהסימפטומים של תסמונת אספרגר.


7.

השם של תסמונת אספרגר התפרסם ברחבי האוסטרליה, כאשר ב- 28 לאפריל שנת 1996, בפורט ארתור בטסמניה, ירה מרטין בראיינט ב- 55 אנשים. שלושים וחמישה מהם מתו, עשרים נפצעו. כך בראיינט התפרסם כרוצח המוני האוסטרלי.
שני פסיכיאטרים, ד"ר איאן סייל ופול מאלן, טענו שבראיינט סובל מתסמונת אספרגר. בדיון של גזר הדין, סייל אמר שמחלה זו "מסבירה הרבה" על התנהגותו של הנאשם החולה. לאחר שיחה עם בראיינט, שנמשכה שלוש וחצי שעות, הוסיף מאלן שהנאשם, אשר IQ שלו 66, מתנהג כמו בן 10, "הגיב למה שקורה כמו ילד מפוחד וחסר אונים, מכחיש כל ומנוכר". עם זאת, הרופא אמר: "אולי אנחנו לא נדע על כוונותיו ועל המצב, אשר הוביל אותו לרצח".


8.

ג'ון בן ה- 21, בקביעות הכה קשות את בת זוגתו בטי, בת ה- 71 . שכנים של בני הזוג, שחי בפרבר של לונדון, כל הזמן התלוננו לרשויות שהאישה צורחת. בסופו של דבר השוטרים לקחו את ג'ון למרפאה פסיכיאטרית. בבדיקה, הגבר הצעיר בקלות וללא כל מבוכה, אישר את ההתעללות. היה ברור שהצעיר לא הבין את הכאב שגרם לבטי.


9.

השכיחות של תסמונת אספרגר אינה ידועה. עם זאת, גברים סובלים ממנה הרבה יותר מהנשים. מאמינים שאפשר לפגוש אישה אחת הסובלת מתסמונת אספרגר לכל 4 - 9 גברים.


10.

את התסמונת הזו מבלבלים לעיתים עם alexithymia - הפרעה קוגניטיבית-רגשית שבגללה האנשים לא מסוגלים לתאר את רגשותיהם. עם זאת, הסובלים מתסמונת אספרגר לא מרגישים דבר כלפי אחרים, ואלה הסובלים מ- alexithymia, פשוט לא מסוגלים לבטא את רגשותיהם.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> 10 עובדות על תסמונת אספרגר