חיים לאחר המוות


 

חיים לאחר המוות

רפאל שלהב | גליליאו

העולם הרפואי והטכנולוגי מאפשר להביא ילדים לעולם גם מזרע או מביצית של מי שאינם עוד בין החיים, אך מה לגבי הסוגיות האתיות והמשפטיות שהעניין מעלה?
 
בתחילת אוגוסט 2011 אישר בית המשפט לענייני משפחה בכפר-סבא, לראשונה בישראל, שאיבת ביציות מנערה בת 17 שנפטרה. הנערה, חן איידה אייאש ז"ל, נפגעה קשה בתאונת דרכים ומתה מוות מוחי בבית החולים כשבוע לאחר התאונה.


 
הוריה של חן החליטו לתרום את איבריה, ובמקביל הגישו בקשה לבית המשפט שיאשר את הליך שאיבת הביציות. מכיוון שהליך השאיבה מנפטרת צריך היה להתבצע בדחיפות, אישר בית המשפט למשפחה לבצע את שאיבת הביציות ודחה את הדיון בשאלת הפרייתן למועד מאוחר יותר.
 
עם זאת, על פי הדיווחים בעיתוני החדשות ועקב הסיקור הנרחב של המקרה, החליטה המשפחה שלא להפרות את הביציות שנשאבו ולהתנחם בידיעה שאיבריה של חן הצילו את חייהם של ארבעה בני אדם.
 
ילדי מבחנה: עולם חדש של אפשרויות

כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת הצליחו הבריטים פטריק סטפטו ורוברט אדוארדס לבצע הפריה חוץ-גופית. בשנת 1978, לאחר שנים של מחקר, נולדה הצלחתם הראשונה: "ילדת מבחנה" שהופרתה בהליך חוץ-גופי מתאי רבייה של זוג בריטי נשוי שלא הצליח להרות באופן רגיל.
 
ההצלחה של ההליך הייתה פריצת דרך שאפשרה לזוגות רבים עם בעיות פריון להביא ילדים לעולם, וההערכה היא כי עד היום כארבעה מיליון ילדים ברחבי העולם נולדו בהליך הפריה חוץ-גופי.
 
ההצלחה של התהליך יצרה עולם חדש של אפשרויות להביא ילדים לעולם, חלקן אינן דומות להליכים שהיו קיימים בהיסטוריה. פונדקאות (שאיבת ביצית מאישה אחת ושתילתה לאחר ההפריה ברחמה של אישה אחרת) ושאיבת ביציות לאחר המוות עוררו שאלות לגבי הגדרת מושג האימהות והיחסים בתוך המשפחה באופן שמעולם לא עלו קודם לכן.
 
כמו במקרים רבים אחרים, כשחידוש מדעי יוצר מושגים או אפשרויות חדשות, המערכת המשפטית (כמו גם המערכות הדתיות) מגיבה ומנסה לתת מענה לשאלות המוסריות והאתיות המתעוררות מולם. אך מה קורה לאחר המוות? מתברר שלשון החוק מבדילה בין הפריה לאחר המוות מזרעם של גברים ובין הפריה לאחר המוות מביציות הנשים.
 
האם ייתכן שתפישת החוק נובעת מביטוי לתחושות שרווחות בציבור לגבי חשיבות הזוגיות, ולתפקידה המרכזי של האם בטיפול בילדים? האם הגיעה העת לבחון מחדש את ההסדר לגבי היריון לאחר המוות, כביטוי לרווחת הילד, לזְכות להורות ולסַבות גם מחוץ לזוגיות, ולשוויון בין המינים?

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> חיים לאחר המוות