הבריאות בכף היד


 

הבריאות בכף היד

לפני עידן הרפואה המדעית אבחנו הרופאים מחלות דרך אינטואיציה והתבוננות חודרת ומעמיקה במטופל. הם בחנו ולמדו את כל הגוף כשלם: את תנועת המטופל, עיניו מצב הלשון והעור, ומעל הכל הם בחנו את ידיו 
 
בספרו Causa De Coelo Et Mundi אומר אריסטו: "היד הנה איבר האברים, הגורם הפעיל של הכוחות הסבילים". כמוהו גם היפוקרטס- אבי הרפואה, פרצלסיוס- אבי תורת הריפוי וד"ר צאר לס בל- אבי הנוירולוגיה המודרנית- למדו את היד האנושית כאמצעי עזר לאבחון.
ד"ר יוג'ין שיינמן, אומר בספרו- "Medical Palnmistry"- "תורת כף היד הרפואית",
שעל אף התחכומים הטכנולוגיים ברפואה המודרנית והשימוש במעבדות וכלים בעלי איכות ומורכבות רבה, הרי שהבחינה האישית של המטפל, המבוססת על היכולת שלו לראות, לשמוע, לחוש ולהריח עדיין מהווה חלק דומיננטי בלימוד ובטיפול של החולה.

לפני עידן הרפואה המדעית הממוחשבת אבחנו הרופאים מחלות דרך אינטואיציה והתבוננות חודרת ומעמיקה במטופל. הם בחנו ולמדו לא רק את החלק הנגוע אלא את כל הגוף כשלם: הם בחנו את תנועת המטופל, עיניו מצב הלשון והעור, ומעל הכל הם בחנו את ידיו .

כף היד שימשה עבורם כלי אבחון כשם שהיום משמשים הסטטוסקופ והמיקרוסקופ כלי אבחון ברפואה המודרנית. מתוך התבוננות ובחינת הידיים הם אספו אינפורמציה לגבי האישיות והטמפרמנט של האדם הסובל, כמו גם אבחון מיחושים ומחלות.

למשל: ידיים חסרות חיים ילוו בדרך כלל חוסר אנרגיה או אובדן מוטיבציה. רעד מקושר לבעיות הורמונליות עם רעילות (toxicity) ועם מחלות של מערכת העצבים. חוסר צבע וטמפרטורה א- נורמלית של היד יכולים להיגרם ע"י חמצון לקוי, שוק, חוסר איזון של המערכת האנדוקרינית ומגוון רחב של תנאים אחרים אשר מזוהים כמייצרים סמפטומים מקבילים ביד.

העין, מכיוון אחד ותחושת יד המטפל מן הכיוון השני, מסוגלים, אם כן,לקלוט אינפורמציה רבה תוך יצירת אינטגרציה מיידית בין המרכיבים השונים מאדם לאדם, יותר מכל מכשיר אבחון מכני או אלקטרוני הנמצא בשימוש כיום. כבר במאה ה 5- לפנה"ס הבחין היפורקטס- אבי הרפואה- שמחלות יוצרות אי סדירות בציפורניים. הוא היה הראשון שייחס לציפורניים תפוחות כפקעת את מחלת האמפימאה (מגלת). היום הרפואה המודרנית תומכת בכך וציפורניים אלו נקראות על שמו: ציפורני היפוקרטס .

מאות שנים של מחקר וניתוח ידיים הראו בצורה מודגשת שהקשרים כאלה אכן קיימים, שסימנים וסמפטומים של הנטיות התורשתיות שלנו למחלות, כמו גם האפשרות של מחלה בעתיד- מטביעים את הרמזים הנסתרים שלהם בכל כף היד והאצבעות. אנו יודעים היום, שהסיבה לכך היא שהשטח המוקצה לידיים באונה הקדקודית במוח רב ביותר וכי כפות הידיים מכילות ריכוז עצום של קצות עצבים יותר מכל חלק אחר בגוף, דבר היוצר רגישות נפלאה בקצות האצבעות, דרכן יכולים להיות רשומים התגובות העצביות והמסרים הביולוגיים של המערכת כולה.
יתרה מזאת, בשנים האחרונות מצאו מחקרים מדעיים קשרים בין טביעות אצבעות א-נורמליות ובין א-נורמליות גנטית או מולדת . הקשרים הללו מוכרים עתה בהרחבה ויש בהם כדי להביא תועלת מרובה בייעוץ גנטי כמו גם בעזרה לדיאגנוסטיקה רפואית כללית.

אציין כאן כי באבחון הוליסטי –בריאותי של היד אנו למדים על מצב הבריאות של האדם דרך מספר פרמטרים:

1. טמפרטורה, צבע, יובש ולחות היד

2. רגישויות פסיולוגיות של ארבעת הטיפוסים: אדמה אויר אש ומים

3. רגישויות פסיולוגיות בהתפתחות יתר או בחסך של גבעות כף היד

4. הציפורניים- אבחון מחלות ופרה-דיספוזיציה למחלות

5. מרקם העור בכף היד- מדע הדרמטוגליפים- אבחון מחלות תורשתיות ובעיות נפשיות

6. אבחון מחלות דרך הסימנים על קווי היד

כאשר כל המסרים הללו, הצורות והאלמנטים השונים של כף היד מובנים, ניתן לקבל רמזים חשובים למצב הבריאות שלנו: ליכולת הסיבולת של הגוף, רמת הויטליות והחוסן הנפשי והפיזי כמו גם לרעלים המצטברים, לחוסר האיזון וההתבלות, הנותנים הזהרות לנקודות סכנה פוטנציאלית דרך הצגת תמונה של ההקשרים החלשים במבנה השלם והנטייה המוקדמת שלנו למחלה.

אבחון הבריאות דרך הסימנים בכף היד מסביר , אם כן , את משמעות הסימנים בכף היד שמתייחסים לבריאות ולתחושת הרווחה הכוללת. הוא חושף כיצד טיפוס האישיות הבסיסי שלך , משפיע על הרעיונות תפישת העולם שלך, אורח חייך ובסופו של דבר מצב בריאותך. כאן נוסף רעיון הקשר בין הגוף לנפש הבא לידי ביטוי במבנה היד וקווי המתאר שלה, כשכף היד משרתת כמדריך, כאות וסימן לבעיות פיסיות ומנטליות כאחד.

נטיות תורשתיות ורגישויות למחלות הקיימות במשפחה ניתנות גם כן לאבחון - קודם שהן הופכות לעובדות בשטח. עובדה זו מאפשרת לראות באבחון כף היד כטיפול מונע. כך שמעבר לעזרה המיידית, לימוד ואבחון כף היד עוזר לכל אדם להגיע ל מודעות אישית ולבריאות טובה יותר.

הארה לסיום

גילוי הסימנים ה"רעים" אינו מעיד בהכרח שהאדם חולה במחלה. הרבה מהסימנים "הרעים" הנם תורשתיים והימצאותם ביד מלמדת על פוטנציה בכוח ולא בפועל.
בנוסף, אף אחד מן המרכיבים ביד אינו אבסולוטי לעצמו. כדי ללמוד את מבנה האישיות יש להכיל בבדיקה מכלול אלמנטים כמו צורת כף היד, גדלה, מבנה האצבעות והציפורניים טקסטורה ומבנה מרקם העור והקווים. לימוד כף היד כמדריך לאישיות ולבריאות הוא אינטגרציה של כל המרכיבים למכלול. 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> הבריאות בכף היד