ישראל - במקום השמיני בהשמנת יתר


 

ישראל - במקום השמיני בהשמנת יתר

ישראל במקום השמיני אחרי מצרים, ניו-זילנד וגרמניה, בריטניה במקום העשירי. מה עושים? מכינים תוכנית לאומית לעידוד אורח חיים בריא וספורטיבי של האוכלוסייה. רשימת עשר המדינות הכי שמנות בעולם ומהם התירוצים בכל מדינה לעודף המשקל המיותר?  


 
בדו"ח האחרון של ארגון הבריאות העולמי בנושא השמנת יתר, הגיעה ארה"ב למקום השלישי כמדינה שבה חיים האנשים השמנים ביותר בעולם. במקום הרביעי אחריה נמצאת גרמניה. הזוכה האמיתית הוכתרה ללא כל קושי, לאחר שהסתבר כי בסמואה האמריקנית, 93.5% מהאוכלוסייה סובלת מהשמנת יתר או עודף משקל.
סמואה (93.5%) וקיריבאטי (במקום השני - 81.5%), שתיהן איים בדרום האוקיינוס השקט, מאשימות את המצב, בכך שתושביהן נוסעים אל מחוץ לאי ומביאים עימם מאכלים ומתכונים מאזורים אחרים. מאז שנת 1964, הכנסת המזון הזר לתוך המדינות האלה גדלה בלמעלה מ-700%, כאשר רוב סוגי המאכלים הזרים מתנגשים עם התזונה המקומית המסורתית של מזונות עשירים בפחמימות מורכבות ודלים בשומן, כמו למשל בננות, שורשי קולקס, קוקוס, יאם (סוג של בטטה מתוקה), דגים ופירות ים.

בארה"ב, שבה האוכלוסייה גדולה, ומונה מעל 300 מיליון בני אדם, למעלה מ-198 מיליון בני אדם סובלים ממשקל יתר או עודף משקל. הלחץ הרב על מערכת הבריאות וסכומי המיסים, שהאמריקנים יצטרכו לשלם בגין עלויות השהות בבתי חולים בשל בעיות בריאותיות תלויות משקל, מהווים דאגה רבה במדינה. במקביל לעלייה בצריכת מזון, עולה בארה"ב גם צריכת תרופות מרשם וצריכת סיגריות.

סגנון חיים משמין

כיצד יכולה מדינה להיות בטוחה כלכלית, כשלמעלה מ-66% מהאוכלוסייה שלה סובלים ממשקל יתר ויסבלו ממחלות הקשורות בצריכה התזונתית שלהם? היום אי אפשר כבר לצחוק על הנושא הזה ולהאשים את אופנת המזון המהיר בבעיה הלאומית, היות שהיא קשורה ישירות לבחירות שאנשים עושים לגבי סגנון החיים שלהם, ולחינוך הבריאותי שמקבלים דורות של ילדים. באמצע שנות השישים, רק 24% מהאמריקנים סבלו מעודף משקל.קיריבאטי וסמואה הקטנות הן רק דוגמה קטנה לבעייתיות, בהשוואה לבעיות הבריאותיות של האמריקנים ושאר המדינות שנמצאות בעשרת המקומות הראשונים. בכל שארשמונה המדינות ברשימה הזו, מגיעים אחוזי השמנים ל-61% ומעלה, כלומר, קצת פחות מ-750 מיליון בני אדם בעולם.

רשימת 10 המדינות המובילות בהשמנת יתר

1. סמואה האמריקאית, 93.5% .הסיבה: מאשימים את ייבוא המזון.

2. קיריבאטי, 81.5% הסיבה: מאשימים את ייבוא המזון.

3. ארה"ב, 66.7% הסיבה: מומחים מתחום הבריאות מייחסים את הגידול לייצור יתר של שמן, שומנים וסוכר, הנגרם בשל מימון תוצרת המזון והחקלאות.

4. גרמניה, 66.5% הסיבה: מאשימים את החשודים הרגילים - בירה, מזון מעובד שמן ומחסור בפעילות גופנית.

5. מצרים, 66% הסיבה: ייבוא מזון, שיצר הרגלי אכילה גרועים והיעדר תוכניות ספורט במדינה, בשל מחסומים תרבותיים ודתיים.

6. בוסניה-הרצגובינה, 62.9% -הסיבה: מאשימים את העישון והשתייה, את המזונות המעובדים הזולים העשירים בקלוריות, שהם לא בריאים וערכם התזונתי נמוך.

7. ניו זילנד, 62.7% הסיבה: הטענה היא כי הצפייה בטלוויזיה, יותר מאשר האוכל עצמו הוא הגורם המרכזי לתופעה. בני 26, שסובלים ממשקל יתר, הם אלה שצופים בטלוויזיה יותר משאר האוכלוסיה.

8. ישראל, 61.9% הסיבה: פחות מידי פעילות גופנית ואכילת יתר של מזון עתיר קלוריות, במיוחד בקרב נשים ערביות.

9. קרואטיה, 61.4% -הסיבה: שוק המזון וייבוא כמויות גדולות של מזון מעובד. הגברים במדינה שמנים יותר מהנשים.

10. בריטניה, 61% הסיבה: לדברי הבריטים מדובר באנשים בעלי הכנסה נמוכה, האוכלים מזון מהיר ומשחקים במשחקי מחשב. כמו כן, בריטניה נמצאת בין המדינות האחרונות באירופה ברשימת אלה שעושות פעילות גופנית. בימים אלו המדינה עובדת על תוכנית לעודד את האוכלוסייה לעשות יותר פעילות גופנית ולאמץ אורח חיים בריא.

לסיכום, הגיע הזמן להשקיע יותר בצעדים מונעים, עידוד פעילות גופנית והכוונה לסגנון חיים בריא.
 
מאת: ד"ר אסנת רזיאל

 



מקור הכתבה: http://www.medportal.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> ישראל - במקום השמיני בהשמנת יתר