צום יום הכיפורים: הכן את גופך לצום


 

צום יום הכיפורים: הכן את גופך לצום

כדאי להתחיל את הצום בארוחה מזינה ולהימנע מאוכל מתובל, קפאין ואלכוהול. בגמר הצום מומלץ לשתות תה ממותק ולאכול עוגה או פירות יבשים. מדריך לצמים

המטיפים לתזונה טבעית, רואים בצום פעולה בריאה המועילה לגוף ולנפש

"כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ". מטרת הצום היא לענות את הגוף כתנאי לכפרה, לשחרר את האדם ממגבלות הגוף כדי שיוכל להתרכז בעבודה הרוחנית של היום. האמנם עינוי? ואולי התענית דווקא תורמת בדרך עקיפה לגופנו?

מטפלים ברפואה משלימה ותזונאים, המטיפים לתזונה טבעית, רואים בצום פעולה בריאה המועילה לגוף ולנפש. יש ביניהם המקיימים סדנאות לניקיון הגוף, הכוללות הימנעות מאכילה, ביצוע חוקנים, שתיית מיצים טבעיים ושיקויים בריאותיים אחרים. המטרה היא לנקות את הגוף מרעלים ובכך לשפר את הבריאות. רבים גם מאמינים כי יומיים של הרעבה יתרמו לגזרה וישילו את המטען המיותר שנצבר בארוחות ראש השנה. דנה ויינר, מנהלת המחלקה לתזונה קלינית במרכז הרפואי "רמב"ם", שוללת את התפיסה הזו ואומרת: “אין שום יתרון בצום. הוא לא תורם לגוף דבר, לא מבחינת ירידה במשקל, לא מבחינה בריאותית ולא מכל בחינה אחרת. מי שמטיף לצום לשם ניקיון הגוף הוא אינו תזונאי קליני בעל הסמכה".

צום עתיר חסרונות

לא מומלץ לנשים מניקות, הרות, ילדים, קשישים ובעלי מחלות רקע

אם כן, הצום אינו מסייע לכפרת עוונותינו הבריאותיים. הוא אינו מנקה את הגוף מרעלים שהצטברו בו, כשהפרזנו באכילת ג'אנק פוד, ואף אינו מסייע להיפטר ממשקל עודף. הצום אולי מסייע לטיהור הנפש, אך אין בו כל תועלת לגוף והוא אף עלול לגרום לנזק בריאותי. ויינר: “תהליך הצום מכניס את הגוף לתחושת מצוקה. הסכנה הברורה והמיידית היא התייבשות.

מצבו של אדם בריא לא ייפגע ביממה אחת של צום, אבל הוא עלול לסכן ילדים, קשישים, נשים הרות, נשים מניקות ואנשים עם מחלות רקע. ההחלטה אם לצום ואם לאו תלויה במצבו הבריאותי של כל אדם. לדעתי לא יהיה זה נכון שילדים מתחת לגיל 13 יצומו; אנשים מבוגרים מעל גיל 65 לא חייבים בצום מלא, מומלץ שישתו מים במהלכו, במיוחד אלו מהם הצורכים תרופות".
דרכים לצום בריא

רצוי להתחיל את הארוחה המפסקת כשעה וחצי לפני תחילת הצום

מומלץ לפתוח את הצום בתה עם כפית דבש או סוכר

מאחר שלא ניתן למנוע את חסרונותיו של הצום, פנינו לבדוק כיצד ניתן לעבור אותו בקלות, בבטחה ובדרך הטובה ביותר. ויינר מציעה כמה טיפים מעשיים:

ארוחת בוקר מזינה - מומלץ להתחיל את בוקרו של ערב יום הכיפור בארוחת בוקר מזינה המכילה פחמימות מורכבות, כגון: לחם מחיטה מלאה או שיפון, דגני בוקר מחיטה מלאה, דייסת קווקר בתוספת מוצרי חלב, ביצה וירקות.

ארוחות במהלך היום - במשך כל אותו היום ועד לארוחה המפסקת יש לאכול כל 2-3 שעות, ארוחות קטנות עתירות בפחמימות מורכבות. המטרה היא לטעון את מאגרי הפחמימות המצויים בגוף, אשר ינוצלו על-ידו בשעות הצום הראשונות.

ארוחה מפסקת - בארוחה המפסקת רצוי להימנע ממזון מתובל, מלוח או חריף מדי וכן מאלכוהול. רצוי להתחיל את הארוחה כשעה וחצי לפני תחילת הצום. אכילה איטית ואוכל מגוון מגדילים את תחושת השובע ומונעים את הרגשת המלאות, הכבדות ואי הנוחות. הארוחה צריכה להכיל פחמימות מורכבות, כגון קטניות - אפונה, עדשים; דגנים - לחם, אורז, פסטה, תפוח אדמה, חיטה, כוסמת וקינואה. להוסיף לארוחה גם מזונות עתירי סיבים תזונתיים, כגון פירות, המשפרים את תחושת השובע ומשמרים אותה לאורך זמן.

הרבו בשתיים מים - מומלץ לשתות במשך היום עד לארוחה המפסקת כ-10 כוסות מים. גם בסיום הארוחה המפסקת חשוב לשתות מים, לפחות שתי כוסות. רצוי להימנע ממשקאות מתוקים הגורמים לתחושת צמא וכן ממשקאות המכילים קפאין, כגון קפה, תה, קולה ודומיהם.

הארוחה בסיום הצום - בסיומו של הצום מומלץ לחזור ולאכול לאט ובהדרגה. אכילה איטית עוזרת לעיכול המזון ומגבירה את תחושת השובע. אכילה מופרזת מיד בסיום הצום עלולה לגרום להרגשה רעה. מומלץ להתחיל בכוס שתייה ממותקת (תה עם כפית סוכר או דבש) ולהמשיך במעט פירות יבשים או פרוסת עוגה דקה. בארוחה מומלץ לשלב מזונות שאינם עתירי סיבים תזונתיים, כגון לחם לבן, אורז לבן, פסטות ותפוחי אדמה; ולהימנע ממזונות המכילים סיבים תזונתיים, אשר יכולים לגרום להרגשת אי נוחות. יש להמשיך להקפיד על שתייה, שתיים עד שלוש כוסות מים לפני ובמהלך הארוחה. מומלץ להוסיף למזון מלח, כדי להחזיר לגוף את המלחים החסרים.

מאת: נגוהה שפרלינג, דוקטורס



מקור הכתבה: http://health.walla.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> צום יום הכיפורים: הכן את גופך לצום