כיצד להתכונן לניתוחי הרזייה מבחינה נפשית?


 

כיצד להתכונן לניתוחי הרזייה מבחינה נפשית?

טיפים ועצות להיערכות לניתוחי הרזייה מבחינה נפשית, העשויים לתרום להצלחת הניתוח ושמירת התוצאות אחריו 
 
ניתוחי הרזייה (ניתוחים בריאטריים) הם הוא לא רק שינוי בכמות המזון הנכנסת אל הגוף, יש להם השלכות בזוית הפסיכולוגית. רבים מאלו המגיעים לניתוח בשל השמנת יתר קיצונית מביאים עימם היסטוריה ארוכה של התמודדות עם נושא האכילה הכוללת דיאטות שונות ומגוונות. בשונה מכל דיאטה, הניתוח הינו התערבות מוכחת לטיפול בבעיית ההשמנה. הכנה נכונה לפני הניתוח תעלה את הסיכוי להצליח בתהליך.

האוכל היווה מאז ומתמיד חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו. אנחנו חייבים לאכול על מנת לשרוד, מתקשרים עם אוכל, במפגשים חברתיים, ארוחות עסקיות ומועדים שונים. בנוסף, אנו גם מתמודדים בעזרת אוכל. האוכל מרגיע, מנחם, מפצה וטעים, הוא משמש כחיזוק לאחר פעולה מאומצת ופותר לנו בעיה רגשית. הבעיה היא שהפתרון הוא זמני, מלווה ברגשות אשם ואכזבה ויוצר לנו בעיה חדשה של עודף משקל. המנותחים הבריאטריים העתידיים צריכים להכין את עצמם לנושא כי האוכל יפסיק להיות פתרון לנושאים שונים.

הנה מספר טיפים ועצות להיערכות לניתוחי הרזייה מבחינה נפשית, העשויים לתרום להצלחת הניתוח ושמירת התוצאות אחריו.

1. מידע: אחד הדברים החשובים ביותר המשפיעים על הצלחת הניתוח הוא מידע. אני ממליץ לכם להפוך ל"מומחים" בתחום, לחקור לעומק את סוגי הניתוחים הקיימים, להתייעץ עם רופאים ומנתחים שונים (ולא רק עם אחד), לשוחח עם אנשים שעברו את הניתוח ולהיכנס לפורומים באינטרנט כדי לקבל את מירב המידע על הניתוח. לאחר מכן, לקבל החלטה אישית וסופית. מניסיוני, אנשים שהגיעו להחלטה לאחר חקירה ושלמים עם החלטתם, נוטים לדבוק בהחלטה זו ולעמוד מאחוריה לאורך כל הדרך.

2.תמיכה חברתית: יש הבדל ברור בין אנשים שמגיעים לניתוח עם תמיכה רחבה לבין אלו שלבד במערכת. ההמלצה שלי היא לקבל את מירב התמיכה מהמשפחה ומחברים לפני ואחרי הניתוח. מילה טובה בשעת משבר וקושי יכולה לשמש סולם ליציאה מהמשבר. זה לא אומר שלא ניתן לעשות את הניתוח ללא תמיכה מאנשים אך הרבה יותר קל לעבור מכשולים כשיש מישהו לצידך.

3.תמיכה מקצועית: מנותחים שלא מקבלים תמיכה מקצועית כלשהי (מנתח, דיאטנית, פסיכולוג, קבוצת תמיכה...) מעלים את הסיכוי להיכשל בתהליך. כאשר מטופל מאמין כי הוא "נכשל" באופן מסוים או ברגע מסוים של התהליך, יש נטייה לפתח בעיית אכילה או ניסיון לא יעיל לפתור את הבעיה. תמיכה מקצועית, רחבה ככל שניתן, לפני ואחרי הניתוח היא המלצה חמה. אני, באופן אישי ועל פי נתוני מחקרים, ממליץ על קבוצות תמיכה שגישתן פרקטית.

4. פעילות גופנית: אין זהו סוד שאחד הדברים שעוזרים לרדת במשקל הוא פעילות גופנית. אל מעבר לעובדה זו ולעובדה כי זה בריא, יש חשיבות לפעילות הגופנית גם במתיחת העור על הגוף לאחר הירידה במשקל ומניעה (לעיתים חלקית) של דלדול העור. לכן, תכננו לעצמכם את הפעילות הספורטיבית אליה אתם מתחברים, קנו את העזרים שילוו אתכם בפעילות כגון: נעלי ספורט, מכשיר MP3 וכו' וחכו לאישור מהרופא כדי לצאת להתעמלות. לאלו מכם שאינם חובבי ספורט גדולים כמוני, אני ממליץ למצוא מישהו שייצא איתכם לפעילות הספורטיבית או לתת את הסמכות לבן/בת-הזוג להוציא אתכם מהבית. גם שימוש בכוח הוא אופציה.

5. הרגלי אכילה: בשורה התחתונה, מה שמביא אותנו לבחור בניתוח כפיתרון להשמנת יתר הוא התנהגות האכילה. שני דברים צריכים להשתנות אחרי הניתוח: הרגלי האכילה ופעילות גופנית. נסו לבדוק מהם הרגלי האכילה העוזרים לכם להישאר עם משקל עודף וחשבו מה יוכל לעזור לכם, מעבר לניתוח עצמו, להתגבר עליהם. כך או כך, הרגלים חדשים צריכים להיווצר על מנת להצליח בתהליך.
חשוב לדעת כי קל מאוד לפתח הרגל אך קשה להיפטר ממנו. הניתוח הבריאטרי הוא הזדמנות פז לפתח הרגלים חדשים, בריאים יותר. אם אתם ורואים כי לאחר ההתאוששות אתם חוזרים להרגלים הישנים- פנו לייעוץ אצל מומחה בתחום. אני ממליץ על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) כטיפול היעיל ביותר בתחום.

6.פרידה: לרבים מהמנותחים, טקס פרידה מהאוכל מהווה מעין "יריית זינוק" למסע אליו הם יוצאים, סוג של הצהרה אישית לעמוד מאחורי הבחירה שלי. פרידה נכונה צריכה להתלוות עם ההשלמה כי האוכל יפסיק להוות מרכז בחיינו, התנהגות האכילה תשתנה מעתה והלאה.

7.מוטיבציה: תשאלו את עצמכם מהן הסיבות האמיתיות שבגללן אתם עושים את הניתוח. לכל אדם תשובה אחרת: בריאות, אסתטיקה, דימוי עצמי וכו'. פרטו את הסיבות לדברים מעשיים. למשל, "אני רוצה לקשור לעצמי את הנעל ולא לבקש זאת מאישתי" או "אני רוצה שהבן שלי יפסיק להתבייש בי ולבקש ממני לא ללוותו לגן". כעת, רשמו את הדברים על דף, אפשר גם להוסיף תמונה שלכם כשהייתם רזים יותר (או עדכנית), שימו הכול בתוך קופסא והניחו אותה על מדף. לשם תחזרו בכל פעם כשישנו משבר.

לסיכום: כדי להתכונן לניתוח קיצור קיבה יש להתכונן לשינוי מהותי בכל אורח החיים. מדובר ביציאה למסע וכמו בכל מסע- כדאי להכין את עצמנו אליו. אדם המכין את עצמו לשינוי שהוא יעבור מעלה באופן ניכר את הסיכוי להצליח בתהליך ולהפוך לאדם אחר.
 
מאת אופיר תשובה M.Sc פסיכותרפיסט קוגניטיבי – התנהגותי , מתמחה בהפרעות אכילה, ממלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת "אסיא מדיקל".
 



מקור הכתבה: www.medportal.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> כיצד להתכונן לניתוחי הרזייה מבחינה נפשית?