לאכול בריא זה להציל את העולם


 

לאכול בריא זה להציל את העולם

סיקור ההרצאה של תמי צרי בכנס "אוכלים בריא 3" – מהי תזונה מתחשבת ומה הקשר בין הבריאות שלנו לבריאות הסביבה

"עץ בעיר" - לפי ההגדרה באתר הבית - הוא עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, שמטרתו להוכיח שפשוט למדי לחיות אקולוגית. החזון של "עץ בעיר" – אנשים בריאים בסביבה בריאה.
 
תמי צרי, מנהלת "עץ בעיר", טוענת שאפשר להציל את העולם במעשים פשוטים ויומיומיים ולא בהכרח בפעולות אקולוגיות גרנדיוזיות. אם כל אחד ישמור על הסביבה הפרטית שלו, כך תישמר הסביבה כולה.
 
הנה כמה טיפים של תמי לחיים אקולוגיים עירוניים:
 
ירקות עם פנים
 
במקום לקנות ירקות ופירות בסופר, עדיף לקנות ישירות מהמגדל. בכל עיר אפשר למצוא קואופרטיבים - קבוצות קטנות שמתארגנות וקונות ביחד ישירות מהמגדלים. כדאי אפילו להגיע לשדה של המגדל לפחות פעם אחת, כדי להתרשם ולהכיר. באתר "תפריט מקומי" אפשר למצוא רשימת מגדלים, ורשימת התארגנויות. אפשר ליצור רשימה חדשה, או להצטרף לרשימה קיימת.
 
 
 
כשקונים ישירות מהמגדל, בקבוצה מאורגנת, משלוח הירקות מגיע ישירות הביתה, וכך נחסכת ההעברה הארוכה והמייגעת של הירקות מהמגדלים לסופר ועד למקרר הפרטי שלנו. הירקות טריים יותר, מזינים יותר ומחזיקים מעמד הרבה יותר זמן.
 
 
 
חשוב לדעת - ישנם מגדלים אורגניים שהם לא אקולוגיים, אשר משתמשים בריסוסים שמאושרים בתקן האורגני, רצוי מאוד לבדוק שהמגדל ממנו אתם קונים הוא אורגני אקולוגי (או, לדברי תמי, אפילו מספיק שיהיה "רק" אקולוגי).
 
 
 
גינה אקולוגית וקומפוסט
 
אפשר גם להקים לעצמנו גינה אקולוגית קטנה, או להצטרף לגינה קהילתית – גם מתחברים לשכנים שלנו (יוצרים קהילה) וגם מגדלים בעצמנו את הפירות והירקות שלנו. בחיפוש מהיר בגוגל, תוכלו למצוא את הגינה הקהילתית הקרובה למקום מגוריכם.
 
 
 
אפילו בתוך הבית אפשר לגדל – תמי מגדלת בגאווה עשב שעורה בדירתה שבתל אביב.
 
מה עוד אפשר לעשות?
 
במקום לזרוק שאריות מזון, מקימים בבית, או בחצר אם יש, קומפוסט קטן ומשתמשים בו לדישון הגינה. אפשר אפילו למכור את הקומפוסט לגינה קהילתית.
 
במקום לקנות עשבי תיבול בסופר, אפשר לטייל פעם בשבוע ולאסוף צמחים שצומחים לנו "ממש מתחת לאף".
 
הנבטה – גם תזונה בריאה וגם סביבה בריאה
 
כדאי להשרות ולהנביט כל דגן וקטנייה לפני שאוכלים אותו. ההנבטה הופכת אותם לקלים יותר לעיכול ומעלה את הערך התזונתי שלהם.
 
שיטה קלה להנבטה: מכניסים  לצנצנת גבוהה כ-1/3 כוס דגן או קטנייה וממלאים במים (לפחות חצי צנצנת) – מניחים ללילה או 8 שעות. בבוקר מכסים את פתח הצנצנת ביריעת בד או רשת ומחזקים עם גומייה. הופכים את הצנצנת כדי לנקז את המים. משאירים את הצנצנת הפוכה (אפשר על מתקן ייבוש הכלים, או על כל רשת אחרת) כדי שהמים ימשיכו לטפטף החוצה. אפשר לאכול כבר ביום למחרת. אפשר לשמור במקרר על מנת שלא יתעפש (בצנצנת הפוכה כמובן) ולהמשיך לאכול מהצנצנת עד שנגמר.
 
ואיך ההנבטה קשורה לאקולוגיה? עושים שימוש חוזר בצנצנות וחוסכים באנרגיה בכך שלא מבשלים.
 
 הרוטב של תמי לסלט נבטוטים: צרור שמיר, מי צימוקים (מצימוקים שהושרו במים) ומיץ לימון.
 
 לסיכום

לגדל את הירקות שלנו בעצמנו, או לפחות לקנות ישירות מהמגדל, לזרוק את האשפה האורגנית לקומפוסט במקום לזרוק לזבל ולזהם, לקנות פחות, למחזר יותר, וכמובן - תזונה בריאה לסביבה בריאה.
 
ההרצאה של תמי מעניינת מאוד ומעוררת השראה. פותחת את העיניים ומעלה למודעות דברים קטנים ויומיומיים שאנחנו עושים ובכך גורמים לזיהום של כדור הארץ – הכדור היחיד שיש לנו!
 
אפשר בהחלט לאכול את העוגה (=העולם) ולהשאיר אותה שלמה, אפשר להמשיך לצרוך ממשאבי כדור הארץ ועדיין לשמור עליו מפני נזקים.

מאת: עינת שגיא, מדריכה לתזונה נכונה והרזיה בריאה

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> לאכול בריא זה להציל את העולם