תה סיני ירוק


 


קמליה סינית / תה סיני ירוק

שם בוטני: Camellia Sinensis

שם עממי: Green Tea
 

חלק בשימוש

עלים וניצנים.

פעילויות

משפר את חילוף החומרים בגוף
מסייע לירידה במשקל
מנקה רעלים
אנטי סרטני, מונע היווצרות תאים סרטניים ומוטציות גנטיות כתוצאה מעישון
Antioxidant - אנטי אוקסידנט רב עוצמה
מפחית כולסטרול ומונע את החמצון שלו
Anti-inflammatory - נלחם בדלקות שונות
מסייע בהחלמה ממחלות קשות
Antiallergic - אנטי אלרגי
רקע

צמח הקמיליה הסינית הינו צמח ירוק-עד המתנשא עד לגובה של 20 מטרים ויותר, אך כאשר מגדלים את הצמח לצורך הפקת תה, נוהגים לקצץ את גובהו באופן קבוע לגובה של עד שני מטרים להקל על הקטיף ולשמור על איכות העלים. הצמח גדל בעיקר בדרום מזרח אסיה, אך היום ניתן למצאו בכל העולם. העלים קשיחים ומהזרעים ניתן להפיק שמן.
ההבדל בין סוגי התה השונים (תה ירוק, תה אולונג ותה שחור) נובע בעיקר מצורת העיבוד השונה:
תה ירוק הוא תה שלא עבר חמצון בתהליך העיבוד אלא הורתח מיד לאחר הקטיף. הוא נפוץ מאוד בסין וביפן ובשנים האחרונות הפך פופולרי גם במערב שבו שותים בעיקר תה שחור.
מחקרים רבים בתה ירוק הראו על קשר בין צריכת תה ירוק לבין מיעוט מקרי סרטן באוכלוסייה.
התה הירוק הוא מקור אדיר של אנטיאוקסידנטים פעילים בגוף (פוליפנולים).
חומרים נוגדי חמצון אלה מסייעים במניעת פגיעה בתאים כתוצאה מזיהום אוויר, עודף רעלנים והזדקנות. הם מסייעים בהקטנת הסיכון של מחלות לב על ידי הקטנת חמצון הכולסטרול ה"רע", ואף מעכבים תהליכים סרטניים שונים. הפוליפנולים מסייעים בחיסון הגוף ועוזרים לו להתמודד עם מחלות רבות, לשפר תהליכי עיכול ולהגביר את תחושות הויטאליות והרעננות של הגוף.
תה ירוק יכול לסייע בירידה במשקל. המחקר המדעי קבע, כי התה הירוק מעלה את קצב חילוף החומרים בגוף ובכך מסייע לירידה במשקל. הגורם האחראי להעלאת קצב חילוף החומרים בתה הירוק הוא השילוב של שני החומרים: קפאין עם הפוליפנולים שבעלי התה. המפגש בין שני אלה גורם להמרצת קצב חילוף החומרים בגוף.
מחקר חדש בנערך באוניברסיטת שפילד מגלה שבתה ירוק יש שני מרכיבים, אפיגאלוקאצין גאלאט ואפיקאטצין גאלאט, שמסייעים במניעת ארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) על ידי חסימה של האנזים שהורס את הסחוס.
לתמצית תה ירוק יש פעילות המקדמות הרזייה. בניסוי במשך 3 חודשים עם 70 מטופלים עם BMI בין 25-32 שקיבלו תמצית תה ירוק (סה"כ 270 מ"ג epigallocatechin gallate) נמצא שאכן מקבלי תמצית התה הירוק הפחיתו 4.6% ממשקלם.


מחקרים

תה ירוק מפחית את הסיכון לסרטן הפרוסטטה
תה ירוק והשפעתו על סרטן הפרוסטטה
איך תה ירוק מגן מסרטן?
בתה ירוק מצוי חומר בשם Epigallocatechingallate אשר נקשר לחלבון HSP90 ומונע את פעילותו בתהליך הסרטני. חלבון זה מצוי ברמה גבוהה בתאים סרטניים.
 
University of Rochester Medical Center



מקור הכתבה: http://www.medportal.co.il