ירקות חשובים לעצמות!


 

ירקות חשובים לעצמות!

מחקרים חדשים קובעים: ירקות חשובים גם לבריאות העצם! 

בעוד אנו שומעים רבות על חשיבות מוצרי החלב והסידן לעצם, מחקרים חדשים מצביעים על כך שהירקות חשובים גם לבריאות העצם ולמניעת אוסטיאופורוזיס!

יותר ירקות - צפיפות עצם גבוהה יותר!

לאחרונה פורסמו תוצאותיו של אחד מן המחקרים הגדולים שנעשו בעולם בתחום התזונה ובריאות העצם. המחקר בדק את הרגלי התזונה של אלפי נשים בסביבות גיל המעבר ומצא כי צפיפות עצם- הירך של אלה שצרכו יותר ירקות ופירות הייתה גבוהה יותר. כמו כן, נמצא כי אשלגן, מגנזיום, ויטמין C, וסיבים תזונתיים, רכיבים הנמצאים בשפע בירקות ופירות, היו קשורים עם צפיפות עצם גבוהה יותר.

מחקר חשוב נוסף שפורסם לאחרונה מצא כי הצריכה המתמשכת של ירקות ופירות, וכן של אשלגן ומגנזיום הייתה קשורה בצפיפות עצם גבוהה יותר בקרב גברים ונשים בגיל המבוגר.


מה יש בירקות שתורם להגנה על העצם?

1. ירקות תורמים להפחתת פירוק המינרלים מן העצם: במהלך תהליך העיכול הרגיל של מזונות שונים עולה רמת החומציות (pH) בגוף. כדי לנטרל את החומציות הזו מפרק הגוף מינרלים (שהם חומרים בסיסיים) מהעצמות, ואלה מורידים את רמת החומציות. תהליך זה כרוך בירידה בצפיפות העצם. ירקות ופירות מסייעים לבלימת פירוק המינרלים בעצם כיוון שהם מספקים לגוף סביבה בסיסית (אלקלית) החוסכת פירוק של מינרלים מן העצם.
2. ירקות עשירים ברכיבי תזונה שונים התורמים לחוזק העצם: מינרלים (כמו אשלגן ומגנזיום), ויטמינים (כמו ויטמין C וויטמין (K ומגוון רחב של פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים).

ירקות - עשירים בסידן זמין במיוחד!

מי הם הירקות העשירים ביותר בסידן?

כרוב סיני, כרוב ירוק/סגול, ברוקולי, במיה, שעועית ירוקה/צהובה, לוביה, כרפס, שומר, ארטישוק (קנרס), דלורית, בצל ירוק.
כמה סידן הם מכילים? כ-50 מ"ג סידן ל-100 גר' בממוצע, מלבד כרוב סיני, המכיל 90 מ"ג סידן ל-100 גר'.
ומה עם הספיגה? מבין כל מקורות הסידן, כולל מוצרי החלב, ספיגת הסידן מן הירקות העשירים בסידן זמין שנבדקו (כמו כרוב וברוקולי) היא דווקא הגבוהה ביותר! שעור הספיגה עומד על כ- 60 אחוזים לעומת כ- 30 אחוזי ספיגה מחלב ומוצריו.

סיכום

ירקות מספקים שלל רכיבים התורמים באופנים שונים לבריאות העצם. נראה כי חשיבות הירקות לעצם היא הרבה מעבר להיותם מקור לסידן. העצם היא רקמה חיה והצפיפות שלה וחוזקה מושפעים באופן מתמיד מגורמים תזונתיים שונים ומהרגלי הפעילות הגופנית. על-אף שהגוף בונה ואוגר עצם ביעילות רבה יותר בגיל הצעיר, אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל בהרגלים לבניית עצם חזקה יותר.
אכילת ירקות יכולה לעזור!

 



מקור הכתבה: http://www.medportal.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> ירקות חשובים לעצמות!