איך להתמודד עם מחלות ילדות בדרכים טבעיות


 

איך להתמודד עם מחלות ילדות בדרכים טבעיות

מאמר הסוקר את הדרכים להתמודדות עם מחלות ילדות נפוצות בדרכים טבעיות בעיקר על ידי שינויים תזונתיים 

חיזוק מערכת החיסון:
הורדת גורמים המחלישים את מערכת החיסון:
סוכר ומוצריו, מזונות המגבירים ליחה (מוצרי חלב, מוצרי חיטה, מוצרי סויה), צבעי מאכל וחומרי שימור, אוכל מעובד (אוכל "מוכן").
המזונות המומלצים:
ירקות, פירות, דגנים מלאים (אורז מלא, מוצרים מקמח מלא, שבולת שועל, גריסים, דוחן, כסמת, אמרנט, קינואה, שיפון), קטניות (שעועית, עדשים, פול, חומוס, אפונה וכו') ודגי ים צפוני (סלמון, הליבוט, סול, בקלה, טונה, סרדינים, מקרל).
מקורות טובים לשומן: אבוקדו, שקדיה, חמאת בוטנים (ללא תוספת סוכר, שומן צמחי או כול מרכיב אחר), חמאת שומשום, שמן זית.
ממתיקים טובים: מולסה, סילאן, דבש חרובים ודבש מעל גיל שנה.
בזמן מחלה לשתות הרבה מים מינראליים או מי מרק ולאכול כמה שפחות.

דרכי הנשימה
מומלץ לאכול עלי כובע הנזיר ולהשתמש בליקוריץ כתוספת לחליטת תה.
להצטננות פשוטה מומלץ לעשות אמבט חם לרגליים בתוספת חרדל – מבשלים 2 כפיות גרגירי חרדל במשך 5 דקות במים, מסננים לגיגית עם מים חמים. רצוי שהמים יגיעו עד הברך. שמים את הרגליים במים 15-20 דקות. מתאים לילדים שיכולים לדבר ולהגיב אם יש אי נוחות. אח"כ עוטפים את הרגליים בשמיכה חמה למשך שעה. ניתן גם לפני השינה לטפטף כמה טיפות של שמן איקליפטוס למבער, על מנת לפתוח את דרכי הנשימה.
כשיש נזלת חשוב מאוד לתת לה לצאת החוצה ולא לחסום אותה על ידי תרופות. הנזלת היא דרך של הגוף להפטר מפולשים ואין לדכא אותה. יש הבחין בין נזלת כרונית, שבדרך כלל שקופה, והיא על רקע אלרגי, לבין נזלת צהובה – ירוקה על רקע מחלה זיהומית. על נושא האלרגיות ארחיב בהמשך. דרך להקל על הנזלת היא לדחוף בנחיריים צמר גפן הטבול במיץ בצל שפותח את האף. חשוב מאוד כשיש נזלת להימנע לחלוטין ממזונות מעוררי הליחה שציינתי מקודם.
להקלה על שיעול אפשר לעשות חליטת תימין (קורנית), צמח תבלין נפוץ. כמו כן אפשר לעשות סירופ בצל ושום: לגרד בפומפייה בצל אחד ושן שום אחת, לסנן את המיץ ולערבבו עם 2 כפות דבש.
לברונכיטיס אקוטי יש לעשות קומפרס מחמם – לערבב חרדל טחון עם קמח לבן בחלקים שווים, להוסיף מים ולעשות עיסה, לשטח על חזה הילד ולהניח למשך הלילה. החרדל עלול לגרום לגירוי בעור אצל ילדים מסוימים ולכן מומלץ להתחיל בחצי שעה ובכמות קטנה יותר של חרדל.
דלקות גרון יכולות להיגרם מחיידקים או וירוסים. משטח גרון יכול בוודאות לקבוע מי המחולל. בדלקת גרון חיידקית המחלה תהיה יותר סוערת – חום גבוה, בלוטות לימפה נפוחות מאוד, כאב ראש ושקדים אדומים עם תפליט לבן. רוב דלקות הגרון הן ויראליות. בטיפול בדלקות גרון יש להיות במנוחה מלאה. יש להפחית את צריכת הקלוריות, וסביר להניח שהילד יעשה כך באופן טבעי. כן צריך לצרוך כמויות גדולות של נוזלים – מיצי ירקות מדוללים, מרקים ותה צמחים (מומלץ מאוד תה בבונג או חליטה משורש ג'ינג'ר טרי). יש להגביל לחלוטין את צריכת הסכר בגלל השפעתה המחלישה של מערכת החיסון.


דרכים להקלה על דלקת הגרון – כל שעה לגרגר מי מלח או חליטת מרווה ולשתות כף מיץ לימון. מומלץ ליטול אבץ למציצה ולהשתמש בתמיסה אלכוהולית של צמח הנקרא אכינצאה, כפית כל שעתיים-שלוש. אם דלקת הגרון היא חיידקית והילד לוקח אנטיביוטיקה יש לתמוך בפלורת המעיים שנהרסת על ידי האנטיביוטיקה במתן פרוביוטיקה, חיידקים ידידותיים, וזאת לאחר שסיים את האנטיביוטיקה, כמוסה אחת ביום למשך חודש ימים.
לדלקות אוזניים יש לחמם את האוזן כדי להקל על הכאב על ידי כרית חמה או שמן זית חם בתוך האוזן. כיום ישנם מחקרים רבים המצביעים על כך שמתן אנטיביוטיקה אינו מקצר את משך המחלה ולכן ישנה הוראה לרופאי הילדים לא לתת בצורה גורפת אנטיביוטיקה בדלקות אוזניים.


מערכת העיכול
בעיות במערכת העיכול הן נפוצות אצל ילדים, אך הן בדרך כלל לא כרוניות, אלא אם כן יש פתולוגיה.
שלשול הוא תגובת ניקוי טבעית של הגוף. במידה והשלשול ממשיך יותר מ 4-5 ימים יש לעשות בדיקה יותר לעומק. כשהשלשול הוא כתוצאה מזיהום, יש לתת לפסולת לצאת עד "יחלוף זעם". יש להקפיד על שתייה מרובה בגלל איבוד הנוזלים והאלקטרוליטים. מרק העשיר באשלגן – מרק מכול ירקות השורש (בטטה, גזר, דלעת, סלרי וכו'), יש לשתות את המים. שתיית מיץ לימון ומיץ גזר גם כן טובות. מומלץ גם לבשל אורז לבן עם הרבה מים, למעוך ולסנן, להוסיף קינמון ולהמתיק במעט דבש.
בסיום השלשול מומלץ לאכול מרק ירקות כתומים עם מיץ לימון כדי לשקם את הרירית, ולהקפיד בתזונה דלת סיבים (לא ירקות עשירים בסיבים כגון כרוב, כרובית, ברוקולי, עליים ירוקים, לקלף את קליפת הפירות והירקות).
צמחים שמרגיעים את מערכת העיכול הם: שומר, תימין, מרווה, סומק, קמומיל, אזוב. מכולם אפשר לעשות חליטה.
ניתן לתת תוסף פרוביוטיקה לשיקום המעי.
בזמן עצירות קודם כל יש לבדוק האם השתנו הרגלי האכילה או נוסף תוסף כל שהוא. הרבה פעמים תוסף ברזל גורם לעצירות ולכן מומלץ לקחת תוסף ברזל ממקור טבעי. להקלה על העצירות אפשר לשתות מים בהם הושרו שזיפים יבשים אורגאניים למשך הלילה, לעשות עיסוי בבטן בשמן זית, לילד מעל גיל 4 להעשיר את התזונה בסיבים – לשים דגש על ירקות, פירות ודגנים מלאים כגון קמח מלא ואורז מלא. ניתן לפזר על האוכל זרעי פשתן, לאכול פירות יבשים וסלק מרוסק.
לגזים מומלץ לעשות חליטה של שומר, קמומיל, קינמון וקימל.
תולעי מעיים הם דבר שכיח אצל ילדים. הם מתבטאים בגרד בפי הטבעת, בייחוד בלילה עקב נדידת התולעים, בסיוטי לילה, בגזים וכאבי בטן. בטיפול יש להתמיד שבוע ימים רצוף, לעשות 10 ימים הפסקה ושום לחזור על הטיפול לשבוע. יש לקחת דבש שום 2-4 כפיות לפני ארוחת הבוקר למשך שבועיים. יש לשמור על היגיינת הידיים ולשטוף אותם הרבה בייחוד לאחר משחק בחוץ או עשיית צרכים. לתת פרוביוטיקה כטיפול תומך, לאכול תזונה עשירה בירקות ,פירות וקטניות, לשים דגש על שום ובצל. לאכול כל יום על קיבה ריקה, בבוקר, חופן זרעי דלעת לא קלויים וגזר מרוסק. במידה ואפשר להשיג פפאיה, מומלץ לטחון את הגרעינים של הפפאיה ולבלוע כל בוקר כפית. דבר יעיל מאוד הוא לחתוך שן שום, לשים בכמוסה ריקה ולשים בפי הטבעת למשך הלילה. חליטות שיבא, תימין וזעתר יכולות להועיל שכן הן מכילות חומרים נוגדי טפילים.

בעיות עור
לטוסיק אדום, לגירודים או שריטות מומלץ לקנות משחת קלנדולה
לסימנים כחולים, נפיחויות עקב נפילה מומלצת משחת ארניקה
לפצעים מזוהמים אפשר למרוח משחת אכינצאה לכוויות אלוורה
להפטר מכינים אפשר להשתמש בשמן רוזמרין אותו אפשר לעשות לבד – בבקבוק שמים רבע עלים רוזמרין ובשאר ממלאים עם שמן זית. מניחים על עדן החלון למשך שבועיים, הופכים מידי פעם. אחרי שבועיים השמן מוכן לשימוש. את השמן מורחים על הראש ומניחים שעה. ניתן להוסיף למי השטיפה של השיער 5-10 טיפות של שמן עץ התה. חשוב מאוד לסרק את השיער במסרק צפוף כל יום.
להקלה על צמיחת שיניים – 2 ניצני ציפורן לספל חליטת קמומיל.
 



מקור הכתבה: http://www.medportal.co.il/PageDisplay.asp?Artnum=193


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> איך להתמודד עם מחלות ילדות בדרכים טבעיות