תסמונות רפואיות חריגות ביותר


 

תסמונות רפואיות חריגות ביותר


 
קורה, שאנשים חולים במחלות שונות. והאנשים הכי "ברי מזל" מוצאים את עצמם חולים במחלות מוזרות, שלכבודן הרופאים צריכים להמציא סינדרומים חדשים. הנה כמה מהם.

 

תסמונת המבטא הזר

הסימפטומים של תסמונת זו (FAS) – זה הפרעת דיבור, שבאה לידי ביטוי בשינויים קלים של מהירות הדיבור והאינטונציה, דברים שבגללם הדיבור של המטופל דומה לניב של תייר זר, שמנסה ללמוד שפה זרה. תסמונת זו מופיעה בדרך כלל לאחר פגיעה מסויימת במוח, ומגיעה לשיאה כעבור שנה או שנתיים לאחר הפגיעה. מאז שנת 1941 נרשמו כ - 50 מקרים של המחלה הזו. כמה מהם לאחר טיפול הכשרה מיוחד שוב למדו לדבר כראוי, אך הרוב סובלים בגללה כל חייהם.


תסמונת הראש המתפוצץ

תסמונת היוצאת דופן הזאת, למרבה המזל, לא מובילה להתפוצצות של הראש, אבל האדם שומע בתוך הראש רעש, קולות פיצוח ורעשים אחרים. אין תחושת כאבים שקשורה לזה, יש רק אי נוחות ניכרת. עדיין לא ידוע מה הגורם לתסמונת זו, לרוב זה קורה אחרי מתח נפשי או  עייפות. לאחר מנוחה רוב הסימפטומים של התסמונת נעלמים.


נדודי שינה משפחתיים קטלניים

זוהי מחלה תורשתית. ידועות רק כ- 40 משפחות שהושפעו ממנה. במחלה הזאת, במוח מפתח איזור מיוחד, אשר מעכב את מרכז השינה, וזה מוביל לחוסר יכולת להרדם. אנשים עם קושי רב מתחילים לישון פחות ופחות, נעשים עייפים, מתחילים לסבול מהזיות וכאבי ראש, ולאחר כמה שנים מתים בגלל עייפות.


העדר תחושת הכאב

 

ישנם מספר אנשים שיש להם מוטציה גנטית קטנה, שמשביתה את מנגנון של העברת אותות הכאב לאורך העצבים בגוף האדם. אפשר לחשוב שחיים כאלה - ללא כאב וסבל – זהו חלום של כל אדם, אבל במציאות כל מטופל כזה נמצא בסיכון, בגלל שהוא יכול, בכל עת לחתוך, לשרוף או לפצוע משהו, ולא הבחין בזה בכלל. וזה יכול להוביל לאיבוד דם מסוכן בדימום פנימי, או נמק בגפיים וכד'. כאב – זה אינדיקציה לסיכון, ובלעדיו החיים שלנו הופכים להיות מסוכנים. הכאב מראה לנו שמשהו לא בסדר, ובלעדיו לא נדע על זה. סך הכל בארה"ב יודעים כ-100 מקרים של התסמונת.


תסמונת אליס בארץ הפלאות

 

מתברר, שגם זה קורה לפעמים. בהפרעה נוירולוגיות זו, אנשים לא מבחינים בגודל הנכון של החפצים. בשבילם הכל בסביבתם יכול להיראות מיקרוסקופי או ענק, יחסית לגודלו בפועל. לרוב, תסמונת זו מופיעה לאחר בליעה של תרופות הזיה או בגלל גידול במוח.


תסמונת סטנדאל

תסמונת נוספת יוצאת דופן, שבה האדם חווה חרדה קשה, רעידות, הזיות וסחרחורת כאשר מסתכל על יצירות אמנות. אדם כזה אסור להכניס לתערוכות – הוא ימות.


תסמונת מביוס

מחלה נוירולוגית, אשר מופיעה בלידה, ובאה לידי ביטוי בחוסר השליטה בשרירי הפנים. אדם כזה לא יכול לחייך, לצחוק, לבכות או אפילו להזיז את עיניו. כמו כן, קשה לו לבלוע. למרבה המזל, ידועים מעט מאוד אנשים שסובלים מתסמונת זו.


סינסתזיה

זה התסמונת היחידה ברשימה, אשר יכולה במקרים מסוימים להחשב ליתרון. אדם עם סינסתזיה, מבלבל בין החושים. זאת אומרת הוא יכול "לשמוע" או "להרגיש" את התמונה, או, למשל,  "לראות" קולות. עד 5% מאוכלוסיית העולם, בצורה זו או אחרת חווים סימפטומים של סינסתזיה. המחלה היא תורשתית לעתים קרובות מופיעה אצל אנשים שאיבדו את מאור עיניהם או את השמיעה, וגם אצל אמנים, מוסיקאים ואנשים יצירתיים אחרים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> תסמונות רפואיות חריגות ביותר