מהו שומר?


מהו שומר?
שומר הוא צמח ממשפחת הסוככיים. גובהו בין מטר אחד לשלושה מטרים. מוצאו באזור הים התיכון. תפוצתו כוללת מקומות בהם ניקוז המים גרוע, ליד מקורות מים (כגון נחלים ומעיינות) וליד הים. שומר גדל בעיקר במורדות אבניים וסלעיים. עלי השומר מנוצים, חתוכים לאונות דקות בצבע ירוק כהה. בחורף עליו נובלים ונהפכים אפורים. פריחתו איננה סדירה, ונמשכת מאפריל ועד נובמבר. שומר משמש לבישול, כתבלין וכירק בעל טעם אניס עדין. כמו כן, לשומר ישנם שימושים ברפואה הטבעית ובקוסמטיקה (נחשב כמועיל בבעיות עור, מונע הזדקנות מוקדמת ועוד).

שומר - עשיר בסיבים, מקור לסידן ולויטמינים
השומר עשיר במיוחד בסיבים תזונתיים התורמים להסדרת פעילות מערכת העיכול ולהאטה והפחתה בספיגה של חומרים מהמזון כמו סוכר וכולסטרול. כך הוא יכול לסייע בהפחתת הסיכון לטרשת עורקים ולסוכרת. שומר מהווה גם מקור משמעותי ל:

סידן
מינרל החיוני לחוזק העצם, למניעת אוסטיאופורוזיס ולהפחתת רמות לחץ הדם.

ויטמין C
נוגד חמצון יעיל. מסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן, וכנראה גם קטראקט וסיבוכי סוכרת.

פולאט (חומצה פולית)
תורם למניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ומסייע בהפחתת רמות ההומוציסטאין בדם, מה שעשוי להפחית את הסיכון למחלות לב.

ברזל
מינרל החיוני למניעת עייפות וחולשה שמקורן באנמיה וכן לתפקוד תקין של המוח ושל התפתחות יכולת הלמידה בתינוקות וילדים.

אשלגן
מינרל התורם להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם ולמחלות לב וכן לחוזק העצם.
שומר - נגד תהליכי חמצון, דלקת ולהפחתת הסיכון לסרטן
השומר, בעל הטעם המיוחד, מכיל שפע נוגדי חמצון כמו פלבונואידים וחומצות פנוליות התורמים להאטת תהליכים הקשורים בהזדקנות ובמחלות. בנוסף, שומר מכיל פיטוכימיקל ייחודי הנקרא אנתול, המהווה מרכיב עיקרי בשמן הנדיף של השומר. מחקרים בבעלי חיים מראים שהאנתול מעכב תהליכים דלקתיים ויכול להקטין את הסיכון להופעת סרטן. מנגנון העיכוב מבוסס, כפי הנראה, על מניעת עירור של מולקולה הנקראת NF-kappaB, הגורמת לדלקת ומגבירה את הסיכון לסרטן. מחקרים נוספים מצביעים גם על אפשרות שהשמן הנדיף מגן מפני הרעלה של כימיקלים שונים, בכבד ובאיברים נוספים.
שומר ברפואה העממית – לבריאות מערכת העיכול
השומר נחשב מאז ומתמיד כירק המקל מאוד על מערכת העיכול. הוא מקל על כאבי בטן ועוויתות והוא מתאים לטיפול בנפיחות של הבטן לאחר ארוחה או במקרים של אי נוחות וגזים. השומר מתאים לטיפול גם במקרים של ריח רע מהפה ודלקות עיניים.



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )