איזה לחץ


האם עצרתם פעם כדי לחשוב מה זה בעצם לחץ???? מהם הגורמים לסטרס ואיך מתמודדים עם הדבר הערטילאי אך ממשי כל כך בחיי כולנו.

מהו סטרס?
..................................
סטרס הוא מצב נפשי ופיזיולוגי המביא לידי ביטוי את אי יכולתה של המערכת גוף\נפש להתמודד בצורה יעילה עם המציאות כפי הנתפסת על ידי חושינו.
מצב זה גורם לנו להגיב בדרך כלל באחד משני מצבים: הילחם או ברח.
כשאנו מגיבים למציאות סביבנו בצורה כזו הווה אומר שהמערכת מזהה את המצב כהישרדותי וכל פעולותיה נועדו אך ורק למטרה זו.
מה גורם לסטרס\דחק?
.............................................
ישנם גורמים רבים למצב זה החל מנושאים אישיים, עובר בגורמים סביבתיים וכלה בנושאים כלליים.
גורמים אישיים: תפיסת המציאות שלנו מגובשת בילדותנו, ע"י הורינו, מערכת החינוך, הצבא, וכן דמויות הנתפסות על ידינו כאוטוריטה.
לפי מודלים אלו אנו בונים בתת המודע שלנו בסיס נתונים שאמור להגיב למצבים משתנים בצורה ובדרך שחונכנו\שמצפים מאיתנו\שאנו מצפים מעצמנו.
כשבמצב אמת אין אנו מצליחים להגיב כמצופה נוצר פער גדל והולך בין תפיסתנו את המציאות ודרכי ההתמודדות, לבין מי שאנחנו באמת.
לדוגמא: כשאין אנו מצליחים להתמודד עם מטלות שלמדנו שהן אמורות לעשות אותנו מאושרים (כגון: לימודים, עבודה, חיי חברה תוססים, זוגיות, גידול ילדים) אנו מתחילים לנסות "לסתום חורים" ולעתים מאבדים שליטה.
דבר היוצר תסכול שמתפתח לזעם שאינו יכול לצאת החוצה ונצבר בתוכנו, ומתבטא בתגובות המעידות על מצב סטרס.
גורמים סביבתיים.
...........................................
קרינה אלקטרו-מגנטית ממתקני שידור שונים וכבלי מתח גבוה, רעש מכל מקור שהוא, זיהום אוויר, נשימה לא נכונה (לעתים אנו נושמים נשימות קצרות ומהירות דבר שגורם למוח להיכנס למצב "הילחם או ברח"), קרינה סלולארית שהשלכותיה עדיין לא ידועות לנו בוודאות, זיהום הים ומקורות המים, ההתחממות הגלובלית והשלכותיה על קיומינו, זיהום המזון שאנו אוכלים (שגורם לגופנו מצוקה רבה).
כל אלו ועוד מכניסים אותנו למצב המכונה סטרס\דחק.
גורמים כלליים.
...........................................
לדוגמא המלחמה המתמשכת עם שכנינו המהווה איום אמיתי על רובנו, מצב הכלכלה שמכניס אי ודאות באשר ליכולתנו לפרנס את משפחתנו ולהעניק לילדינו את צורכיהם, והשפעת התקשורת על תודעת ההמון שצורך דרכה בלי סוף את כל צרות העולם (כשלעתים המאבק על הרייטינג גורם להתלהמות שמביאה את צרכן התקשורת לא פעם למצבי לחץ).
לכול התופעות שתוארו לעייל ישנו מכנה משותף והוא: עומס יתר על המערכת החושית.
דבר זה גורם לתופעה שאני מכנה אותה "טיפשות חושית". טיפשות חושית היא תולדה של כל הגורמים, הסיבות והנסיבות שצוינו לעיל.
כלומר מוחנו נותן אינטרפטציה שגויה לכל המידע הנאסף ע"י חושינו.
מה שמעובד, מתורגם ויוצא לפועל הינו שגוי ובלי לשים לב נוצר מעגל קסמים הגורם לנו לחזור שוב ושוב לתוצאה שונה ממה שהתכוונו ורצינו, המוביל לתופעת הסטרס.
ידוע שרעש מתמשך גורם לחוש השמיעה לפגיעה קשה, התשת מערכת הראיה על ידי שטף בלתי פוסק של גירויים פוגע בחוש זה, ריחות משפיעים על בחירות שאנו עושים, מבחירת מקום מגורים ועד בחירת בני זוג, גירוי יתר גורם לטשטוש חוש הריח ולמיד ע המתקבל ממנו, ולקבלת החלטות שגויות בעקבותיו.
חוש הטעם ובחירת המזון שאנו אוכלים מושפעים בצורה קיצונית מחוש הריח, שיבוש גורם לנו לצרוך מזונות שאין לנו צורך בהם ולנזק בריאותי.
כל הגורמים שהוזכרו גורמים לסדרת מחלות ששכיחותם עלתה בעת המודרנית הידועות בשם סינדרום x.
מחלות אלו הינן: השמנת יתר, סוכרת סוג 2, בעיות אורטופדיות כגון: כאבי גב תחתון, כאבי שכמות וכתפיים (קשה לסחוב את החיים), מיגרנות, יתר לחץ דם\לחץ דם נמוך, דיכאון, התקפי חרדה, ולסטרול גבוה, פעילות יתר\חסר של בלוטת התריס, מחלות לב שונות לרבות התקפי לב, ואפילו שבץ מוחי ומחלות כגון אלצהיימר ופרקינסון ששכיחותן עלתה בעת החדשה.
קצרה היריעה מלתאר את כל התופעות והמחלות הנגזרות מכך, אך המידע מוצק ומראה שבמידה ולא נתעשת במהרה ונשנה את אורח חיינו ואת סביבתנו, נשלם על כך בעתיד ובעתיד ילדינו.
מה עושים?
.............................................
כמאמר הבדיחה "קודם כל תירגע" .
בכל מקרה רצוי להיעזר במומחים לנושא כגון: רופאים, פסיכולוגים וכמובן שגם לרפואה המשלימה יש מה להציע בתחום זה- מדיקור סיני, דרך צ'י קונג\טאי צ'י, טווינה\שיאצו\רפלקסולוגיה, פילאטיס, אלכסנדר, פלדנקרייז, נטורופתיה, הומופטיה, צמחי מרפא ועוד.
אחריות אישית.
................................
בעידן בו הידע נגיש לרובנו ישנה משמעות רבה לבחירות שלנו.
הכוונה היא לקבל אחריות אמיתית על הבחירות שלנו: מה אנו אוכלים ושותים, מקום מגורינו, מוסדות החינוך של ילדנו, מי הם חברנו ידידנו וכו'.
ביכולתנו להשתמש בידע הרב ששנגיש לנו על מנת לשמור על המתנה שקיבלנו ולבדוק בשבע עיניים כל מידע מגורמים מסחריים וחברות כגון: פרסומות, המלצות מגורמים אינטרסנטיים, ערוצי הטלוויזיה השונים, חברות התרופות למיניהן, יצרניות המזון, והכימיקלים, והרשויות העירוניות והממשלתיות, ולדרוש מהם לשים את בריאותנו ובריאות סביבתנו כערך עליון, הקודם לכל עניין מסחרי כלכלי.
רק כך נוכל לעמוד בפני דורות העתיד ולומר: עשינו כל מה שצריך ואפשר, על מנת למסור לכם את הפיקדון היקר שהופקד בידינו על ידי דורות העבר, ללא שהרסנו כל חלקה טובה והימרנו על עתידם של ילדינו וילדכם.
העיקרון החשוב הוא שצריכת יתר מובילה לעומס יתר המוביל לקריסה.
העידן המודרני הטכנולוגי והמהיר הביא את המין האנושי למצב שהינו על סף הכחדה עצמית.
הריצה קדימה השאירה את המין האנושי מאחור במרוץ האבולוציוני.
הפער שנפתח בין האפשרויות לבין היכולות, מביא את רוב האנושות למצב של חולי או סטרס.
במידה ולא נעצור ונחשוב אנו עלולים להביא על עצמנו את הכיליון.
יש באפשרותנו לשנות מצב זה מהיסוד אילו רק נחליט ונקבל אחריות, נשנה את אורח חיינו, נתאים אותו למי שאנחנו.

הכותב דורון צבי הינו מטפל ובעלים של מרכז צ'ילאטיס בנווה צדק תל אביב www.chilatis.com



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )