איך סופרמרקטים עובדים: טריקים שגורמים לכם לקנות


איך סופרמרקטים עובדים: טריקים שגורמים לכם לקנות

בטח כל אחד מאיתנו שמע את המשפט "תכסיס שיווקי". אבל מה זה אומר ביחס לסופרמרקטים וחנויות גדולות אחרות אליהן אנחנו הולכים כמעט כל יום? סופרמרקטים וחנויות רשת באמת למדו איך לשלוט במוחם של הצרכנים. איך? עכשיו תגלו...

1. הם גורמים לכם לשייך את הצבע האדום – להנחות ומבצעים.

לעתים קרובות, בסופרמרקטים תולים פרסום, בו אתם יכולים לראות הנחות בצבעים בולטים. במוחנו, תג מחיר אדום כבר זמן רב נקשר לירידה במחיר. עם זאת, אתם צריכים להיות זהירים - לא תמיד תגים צבעוניים כאלה מצביעים על הנחות: המחיר יכול להיות מופחת באופן לא משמעותי, או אפילו להישאר ללא שינוי. אבל הצרכן עדיין יקנה את המוצרים עם תג מחיר כזה בגלל האסוציאציה שכבר קיימת.


2. הם עושים עגלות גדולות מדי.

עגלות קניות הומצאו בשנת 1938. הגודל של עגלה קונבנציונלית ב-40 השנים האחרונות הוכפל. וכמעט תמיד, הן הרבה יותר גדולות מ- "סל הצריכה" של משפחה ממוצעת. אם אנחנו הולכים עם עגלה ריקה למחצה, ברמת התת מודע שלנו מתעורר רצון למלא אותה. כתוצאה מכך, אתם קונים יותר מזון ממה שאתם צריכים. אז אם אתם רוצים להיכנס לדקה לחנות – עדיף שתיקחו סלסלה. כך תוכלו להרוג שני ציפורים במכה אחת: לחסוך כסף ולא לסחוב הרבה שקיות.


3. פירות וירקות נמצאים בדרך כלל בכניסה לחנות.

החוקרים בדקו את כוח הרצון של הקונים. התברר שמספיק לתת לאדם הזדמנות לעשות קודם את מה שלדעתו "טוב", כדי שהוא יתחיל באופן פעיל "לצאת מהגבולות". זו הסיבה לכך שהבעלים של סופרמרקטים מניחים את הפירות והירקות הבריאים ממש בכניסה: כמה שיותר כסף הקונה יוציא על מזון בריא, כך הוא יקנה יותר מוצרים מזיקים כגון בירה וצ'יפס.


4. הם מסתירים את מוצרי החלב במעמקי החנות.

מומחי המכירות משתמשים בהרבה טריקים כדי לגרום לנו לקנות יותר. שנים של מחקר פיתחו הרבה טריקים שנמצאים בשימוש בכל מקום, אך אנו לא יודעים על קיומם. כדי להמחיש בצורה ברורה יותר, בואו נחשוב למה חלב – המוצר בעל הביקוש הגבוה ביותר, תמיד נמצא בקצה המרוחק של הסופרמרקט? וזה לא בגלל העובדה ששם נמצאים המקררים, אלא בגלל שרוצים שאתם בדרככם לקנות חלב תיקחו גם מוצרים אחרים.


5. הם יוצרים אשליה שהפרות והירקות שלהם טריים.

פירות וירקות ברוב המרכולים במחלקת הירקות שטופים ומלוטשים עד ברק. יתר על כן, לעתים קרובות משפריצים עליהם מים, למרות שזה יגרום להם להירקב מהר יותר. למה? בגלל שאנשים אוהבים את כל מה שטרי, ובמוח הדבר מזוהה עם משטח מבריק ורטוב. בנוסף, בסופרמרקטים משתמשים בחומרים מיוחדים כדי לשמור על מראה וצבע מעורר תיאבון של פירות וירקות טריים. למעשה, פירות וירקות "טריים" שאתם קונים בסופרמרקט – יכולים לשכב חודש במחסן, וישכבו עוד כמה ימים במקרר לשכם לפני שתאכלו אותם.


6. הם מנסים למשוך אותכם בעזרת פרחים.

ברגע שאתם נכנסים לסופרמרקט, אתם חשים את הריחות הנעימים של פרחים ופירות צבעוניים במחלקת הירקות. זה באופן אוטומטי מפעיל את שחרור של הורמון הדופמין, ואתם נמצאים במצב רוח טוב בציפייה לעשות קניות. מכאן, הדרך לרכישות מיותרות היא קצרה מאוד. עצה: תריחו ותיהנו, אך תמיד תזכרו מה באתם לקנות. תוציאו את רשימת הקניות שלכם ותקראו שוב מה אתם צריכים.
 

7. הם גורמים לכם להרגיש רעב.

בסופרמרקטים רבים, המאפיות נמצאות קרוב לכניסה. הריח של אפייה טרייה מפעיל את בלוטות הרוק, ואתם רוצים לקנות את הדברים הטעימים הללו באופן מיידי. בנוסף, לפעמים בחנויות מקימים דוכנים, בהם מציעים לקונים לטעום מוצר זה או אחר. תמיד מפתיע מספר רב של אנשים שקונים מוצרים רק בגלל שהם מרגישים מחויבים או רעבים. זכרו - אתם לא חייבים כלום לאף אחד, וכדי להימנע מקניות "רעבות" – עדיף לאכול משהו לפני שאתם יוצאים לקניות.


8. הם גורמים לכם להסתובב בכל מקום.

מוצרים חיוניים כגון לחם, חלב וביצים - פזורים בכל החנות, כדי שתטיילו בה יותר ותעשו רכישות לא מחושבות בדרך. האם אתם בטוחים שאתם בוחרים בעצמכם את המסלול שלכם בסופרמרקט? למעשה, מומחים בתחומם חשבו על הכל, כדי שבדרך למטרה שלכם תיתקלו בהמון פיתויים. לכן, מדפים עם מוצרי חלב לא תמצאו בכניסה.


9. הם גורמים לכם לחשוב שאתם הולכים במהירות, כאשר למעשה אין זה כך.

הם מרצפים את הרצפה בחלקים היקרים יותר של החנות, כדי שהעגלה שלכם תרעד בקול רם. אז המוח שלכם יחשוב שאתם נעים מהר מדי, כך שלא במודע אתם תאטו ותבלו יותר זמן במחלקה היקרה.


10. הם פיתחו נוסחה של "שמאל וימין".

רוב הסופרמרקטים עובדים בשיטת היד הימנית - כאשר התנועה של המבקרים מאורגנת נגד כיוון השעון. במקרה זה, הקונה נע סביב החנות, פונה שמאלה כל הזמן, ועיניו לעתים קרובות נופלות לאמצע של הקיר הימני. לכם במדפים אלו נמצאים המוצרים היקרים ביותר, או מוצרים שבקרוב יפוג תוקפם.


11. הם מבלבלים אותנו עם מחירים מסובכים.

כולנו מכירים את הטריק הישן הזה: 0.99 תמיד נראה הרבה פחות מ- 1.0. בתת מודע אגורה גדלה לחיסכון ענק, וזה שולח את ידינו לקחת את הדבר הנחשק "והזול". באותו הכיוון עובדים המחירים שעליהם הועבר קו המסמל את ביטולם, ולידם המחירים המובלטים החדשים. המוח שלכם מעבד את המידע הזה כתמונה, ולא כבעית חשבון. בסופו של דבר אתם לוקחים דבר שאתם לא צריכים, כדי "לחסוך". תחשבו! אל תהיו עצלנים ותשוו את המחיר החדש לישן. לפעמים התוצאה תפתיע בכמה ההבדל לא משמעותי.


12. הם משתמשים בילדים שלכם.

כנראה זה בלתי נמנע. כל הורה יצטרך לעבור את הטקס הזה: ללכת לחנות עם הילד שלכם ולסבול את כל הבקשות שלו לקנות שוקולדים, דגני בוקר חדשים, ממתקים... כן, קשה לילדים קטנים ללכת לחנויות...


13. הם מסתירים את המוצרים הזולים יותר.

האם שמתם לב שכל הפריטים היקרים נמצאים  במדפים שבגובה העיניים שלכם? זה נעשה כך כדי שתראו קודם את המוצרים היקרים ביותר. הלאה מתחילה ההשפעה הפסיכולוגית, שגורמת לכם לחשוב שהסחורה הנמצאת על המדפים שמעל ומתחת – היא פחות איכותית (אם כי בדרך כלל זה לא כך). היום, לעומת זאת, המקום הזה "תחת השמש" תופסים "מותגים", כי המוצרים שלהם מביאים רווח גדול יותר.


14. הם מציעים את "זוגות של הסחורה".

אנו אוהבים זוגיות. כך גם בסופרמרקט. המוצרים הנלווים תמיד שמים ליד הראשיים. ליד בירה - תוכלו למצוא צ'יפס או שקיות של דגים מיובשים, בסמוך לעוגיות - מיצים או משקאות מוגזים וכדומה.


15. הם מוכרים בשר ודגים על רקע של קירות לבנים.

בשר ודגים נמכרים לעתים קרובות על רקע לבן, כי כך הם נראים טריים יותר. טריקים ויזואליים כגון מדפי עץ ותאורה נעימה יגרמו לאנשים לבזבז יותר.


16. הם פונים לחמדנות שלכם.

נראה שהזרימה של קידום מכירות היא לא פוסקת. קנו שמפו וקבלו את השני במתנה. ממש מציאה! אבל לפני שאתם קונים את השמפו, תחשבו האם אתם צריכים אותו, או שהוא יאסוף אבק במשך 3 חודשים? בקניית שני מוצרים במחיר נמוך יותר אתם חוסכים מעט מאוד, אבל זה מגדיל את מחזור המכירות בסופרמרקט. בנוסף, במחירים מוזלים בדרך כלל מוכרים את הסחורה שלא הולכת או שבקרוב פג תוקפה.


17. הם צובעים את הקירות בצבעים חמים, כדי שתתעכבו בחנות זמן רב יותר.

צבעים חמים מושכים. מחקרים הראו שאנשים רבים מאוד נוטים לבחור הרבה זמן איזה מיץ פירות לקנות, ולהן צובעים אותם בצבעים בולטים.


18. הם שמים מוזיקה כדי שתבזבזו יותר.

מוזיקה גם משחקת תפקיד בניסיון "לדחוף" אתכם לרכישה. בפעם הבאה כשאתם מגיעים לקניון, תעצמו את העיניים ותקשיבו. אתם בטח תשמעו את המוזיקה המלודית, שהיא גם חלק מהאסטרטגיה. כאשר אנו שומעים את המוזיקה הזו, אנו באופן לא מודע מאטים ונשארים הרבה זמן מול המדפים בצפייה במוצרים. סופרמרקטים מנגנים להיטים קלים שישפרו את מצב הרוח שלכם ויגרמו לכם לקנות משהו שלא ברשימה שלכם.


19. הם מניחים את כל הדברים הקטנים בקופות כדי שתעשו רכישות ספונטניות.

בקופות, ניתן לראות עוד מוצרים השייכים לקטגוריית "הרכישות הספונטניות". חטיפים, מגזינים, מסטיקים, סוכריות מנטה... סופרמרקט משתמש  בהזדמנות האחרונה כדי לגרום לכם לבזבז עוד. בדרך כלל בקופה עומדים מדפים עם ממתקים, שתרצו לקנות בתור "פרס" על כל הקניות הארוכות שעשיתם. להסתכל על הסחורה הזו תצטרכו די הרבה זמן – הרי איך עוד תעבירו את הזמן בתור... ועל רקע הרכישות "הגדולות", מסטיק או סוכרייה לא ייחשבו כבזבוז כסף.


20. הם קושרים אותכם אליהם באמצעות חבר מועדון.

ובכן, הנחה קטנה תקשור אתכם בחוזקה לסופרמרקט הזה. לקוח קבוע – הוא מכרה זהב. הרי בפעם הבאה תשאירו שם עוד יותר כסף!

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> איך סופרמרקטים עובדים: טריקים שגורמים לכם לקנות