כיצד אהבה שולטת עלינו


כיצד אהבה שולטת עלינו

5 דרכים של אהבה לשלוט עלינו

נהוג להאמין שלרוב, האנשים משתנים לטובה - לפחות כאשר מושא האהבה שלהם נמצא בסביבה הקרובה. למדע גם יש משהו לומר בנושא: האהבה מעוררת כל מני שינויים כימיים ופיזיים במוח ואיברי האדם. וברגע שאתם מגלים את זה – אתם מתחילים להבין הרבה מאוד דברים.

1. אהבה גורמת לנו להיות עיוורים (לא פיזית, כמובן):

אין ספק שלכל אחד מאתנו יש אדם מיוחד - החשוב ביותר ביקום, שבלעדיו החיים הם לא חיים, ושמחה היא לא שמחה. וזה לא משנה אם הוא באמת בלתי נסבל. על כל מה שיגידו לנו עליו - אנחנו תמיד נמצא תירוץ "הוא מתלוצץ" או "לא, הוא לא היה גס רוח, הוא פשוט ישר". נוצרת הרגשה שאנחנו פשוט לא מסוגלים להבחין עד כמה גרוע האדם הזה.

במוח האנושי יש אזור מסוים, שאחראי לעיבוד השיפוט. בנסיבות רגילות, אזור זה יופעל באופן מיידי ברגע שאנחנו מתמודדים עם מצב לא מוכר הדורש הערכה מיידית - לדוגמא, אם אתם פוגשים מישהו בפעם הראשונה, או מנסים להבין האם אנחנו אוהבים את השינויים בתפריט של המסעדה.

אנשים – מטבעם יצורים קטנוניים ותמיד מוכנים למתוח ביקורת על כל דבר. עם זאת, כאשר אנו נלהבים ממשהו או מישהו, האזור זה של המוח כאילו ישן.

אנחנו בעצם הופכים להיות בלתי מסוגלים מבחינה פיזית למצוא פגמים במה (או מי) שאנחנו אוהבים. ככל הנראה, מדובר במנגנון ביולוגי מסובך שמבטיח את הישרדותו של המין – אנו מפחיתים ביולוגית את דרישותינו, והנה – "הנחש" הזה מבחינה אובייקטיבית כבר לא נראה גרוע כל כך... לעזאזל, הוא אפילו מדהים! ולמה אף אחד לא מבין את זה?

עם "עיוורון האהבה" קשורה גם תופעה שנקראת "אפקט ההילה": אנו מבודדים באדם תכונה אחת חיובית ובאופן אוטומטי מתנגדים לאיכויות האחרות שלו, שלא תמיד נעימות. כך, אנחנו בעצמנו ממציאים את הסיבה לכך שהאדם מוצא חן בעינינו.

כאשר החבר או החברה שלכם צוחקים מהבדיחה שלכם על החתלתול שנהרג, או להיפך כאשר אתם צוחקים ממשהו כזה – הם או אתם לא מעמידים פנים – זה כאילו המוח נותן את הפקודה: " לאיש הזה יש את האיכויות הנדרשות בתור בן זוג לנישואים אידיאליים, ולכן כל דבר קטן שהוא עושה ייתפס כקסם".


2. המוח שלנו מכוון אותנו לשותף האפשרי הגרוע ביותר

בעת בחירת בן הזוג אנו נוטים לחפש מישהו שאישיותו, תחביביו והרגליו דומים לשלנו. רומן סוער עם אדם המנוגד לנו לחלוטין - סביר להניח שנידון לכישלון. שכל ישר מכתיב שעדיף למצוא משהו משותף לפחות כדי שבן זוגכם ירגיז אתכם כמה שפחות.

אבל לעתים קרובות קורה שאנשים נמשכים דווקא לניגודים שלהם. להאשים בכך נוכל את המנגנון הנוירוכימי, כך שלא משנה כמה תנסו – לא תוכלו לעשות עם זה שום דבר.

בואו נדבר על הורמונים. לרוב במצב המכונה "ההפכים נמשכים" אפשר להאשים את ההורמונים, כלומר: אם בגוף האדם יש עודף אסטרוגן, הוא נמשך באופן אוטומטי לאלה שגופם כמעט מתפוצץ מרוב טסטוסטרון, ולהיפך. לדוגמא, בנות בית טובות, לעתים קרובות אוהבות את מה שנקרא "זכרי אלפא" ודומינטור אמיתי יכול להיכנע לאדם שקט וצנוע.

לדברי הפסיכולוגים, האנשים שלא במודע מנסים למצוא איזשהו איזון, כדי למלא את התכונות החסרות באישיותם. בפילוסופיה המזרחית יש מושג כמו יין ויאנג - מרכיבי זכר ונקבה, שביחד הם חצאים של שלם אחד. אז , אנחנו מדברים על זה בדיוק.

יש עוד מקרה של משיכה בין ניגודים, כל כך ספציפי שפסיכולוגים קוראים לזה "האפקט של אוגר", שהוא גם נקרא "אפקט זוג לא יציב". במקרה זה, אישיות חזקה וביקורתית מתאהבת באדם מופנם וביישן - וזה לא מפתיע שמהצד מערכת היחסים שלהם נראית בלתי אפשרית. אז למה אנשים כל כך שונים מתאהבים אחד בשני, ולעתים קרובות חיים יחד את כל חייהם?

זה בגלל שבתחילתה של מערכת יחסים, בעלי אישיות מנוגדת לשלנו נראים לנו כמושכים במיוחד. לדוגמא, גבר שקט מרגיש בנוח עם בחורה דברנית: הוא אוהב להיות בשקט בחברות גדולות, והיא מרגישה בנוח בחברת אנשים אחרים, ולכן היא תיקח את השיחה של שניהם על עצמה. לעומת זאת, לאישה שאוהבת לדבר יהיה מאוד נוח עם גבר שקט – כי הוא יקשיב ולא יפריע.

ורק כאשר הכל נעשה רציני, הם מגלים שלמעשה לא יכולים לסבול אחד את השני - הפטפוט המתמיד שלה מתחיל לשגע אותו, ואותה מרתיחה השתיקה המתמדת שלו.


3. האהבה גורמת לנו להיות חברתיים

אם אתם עד גיל מסוים לא ידעתם איך לתקשר טוב עם אנשים, מה קרה כשפגשתם את החבר/החברה הראשונה שלכם? כנראה, פתאום נעשה הרבה יותר קל לפלרטט עם אחרים למרות שלפני כן לא ידעתם איך. נוצרת הרגשה שבעבר לא עניינתם אף אחד, אבל עכשיו כאשר יש לצדכם אדם שמוצא בכם משהו יפה – האחרים גם לא יכולים שלא לשים לב לתכונות הטובות שלכם.

מה קרה? התשובה הברורה - היחסים נתנו לכם ביטחון עצמי, וביטחון עצמי הוא תמיד אטרקטיבי. אבל זו לא כל האמת, יש גם הסבר מדעי למה שקורה.

כאשר אנו פוגשים מישהו שבאמת אוהב אותנו, הגוף שלנו מייצר כמות משמעותית של אוקסיטוצין - ההורמון העיקרי לאהבה כתהליך כימי. אוקסיטוצין, בין שאר, גורם לנו להיות יותר אמפתיים כלפי אחרים ועוזר לנו לפרש בצורה נכונה אפילו את הרמזים החברתיים העדינים ביותר, כגון חוסר שביעות רצון או רצון קל של בני הזוג ללכת הביתה ממסיבה. גבה מורמת פתאום מתחילה להצביע לא רק על כך שהיא מופתעת, אלא גם על כך שהיא עצבנית בגלל משהו...

כן, זו אירוניה אכזרית נוספת של הגוף - הגוף אינו מייצר כימיקלים שמושכים בני זוג, עד שאתם בעצמכם לא תמשכו אחד לפחות.

למעשה, אוקסיטוצין מפעיל השפעה כה חזקה, שלפי כמה מדענים, הוא עלול לשמש לטיפול בהפרעות חברתיות חמורות כמו אוטיזם. אבל, בכל זאת, הוא מביא תועלת רק למי שהיה אמור להיות אנטי חברתי - אם אתם גם לפני כן התיידדתם בקלות, אתם לא תשימו לב לשינויים.


4. אהבה גורמת לאוכל להיות מתוק יותר (תר משמע)

מאז ומתמיד, קישרו את האהבה עם משהו מתוק - אולי בגלל שאנו נהנים משניהם. לעתים קרובות אנו מכנים את בני הזוג שלנו "מותק" כדי להביע את רגשותינו. ממתקים גורמים לנו להרגיש טוב יותר, לפעמים עד כדי כך שאנחנו מסתירים אותם במגירת השולחן ולאט לאט אוכלים כאשר אף אחד לא רואה. אנו יודעים שבאיזשהו מקום זה לא תקין, אבל לא יכולים לעשות שום דבר עם עצמנו – הרי כל כך בא לנו משהו מתוק. ניתן לומר את אותו הדבר על אהבה וסקס.

חוקרים מסינגפור החליטו לברר אם יש ממש קשר בין המתוק לאהבה: הם ביקשו מהתלמידים לכתוב חיבורים. הקבוצה הראשונה התבקשה לתאר חוויה רומנטית אישית, הקבוצה השנייה הייתה צריכה לכתוב על קנאה והשלישית - על כל דבר שהם מרגישים – כמו ג'ינס צפופים או נסיעה ברכבת התחתית.

אחרי זה, כל התלמידים קבלו ממתק שוקולד מרייר והתבקשו לדרג כמה מתוק זה. רוב התלמידים שכתבו על מערכת היחסים הרומנטית שלהם, החליט שהממתק הוא מתוק מאוד. שני הנושאים האחרים לא השפיעו על טעם הממתק.

לאחר מכן, חוקרים אספו תלמידים חדשים וערכו את אותו הניסוי, אך במקום ממתק בסוף נתנו מים רגילים. זה היו באמת מים רגילים מאוד, אבל המדענים שיקרו לתלמידים שהם צריכים לבדוק את המותג החדש של משקאות קלים ממותקים - וביקש מהם להעריך כמה מתוקים הם. ומי שכתב על אהבתו מצא שוב את המים כמתוקים מאוד.

המוח שלנו - הוא מדהים, הוא מסוגל לבצע פעולות מורכבות ביותר. וקל מאוד לרמות אותו: מחשבות של אהבה ורומנטיקה מפעילות אזור במוח, שאחראי על התפיסה והציפייה לתגמול - אותו האזור מופעל כאשר אנו אוכלים ממתקים.

כאשר אנו חושבים על אהבה,המוח נותן לנו את התחושה המתוקה, אם אנו אוכלים ממתקים או לא. לכן, אנו מקשרים אהבה ומתיקות, פשוט משום שאנו מגיבים אליהם באותו האזור של המוח.


5. הגוף של בני הזוג, מתאים את עצמו לגוף של בני זוגו בדרכים מוזרות לפעמים.

כאשר שני אנשים מתאהבים, הם לאט לאט מתחילים "לתקן" את ההרגלים שלהם, כך שיהיה להם קל יותר לחיות ביחד. אם כל אחד ילך לפי האינטרסים שלו ויתעלם מהאינטרסים של הצד השני, ואז יהיה תוהו ובוהו.

לחלק מהתיקונים הללו אנו מודעים - למשל, מתחילים לאהוב את אותה הפיצה או ליהנות מאוכל מלוח יותר. מישהו בכלל הופך להיות צמחוני, למרות שקודם לכן העריץ את הבשר – זה שינויים קיצוניים מודעים.  שינויים אחרים מתרחשים באופן לא מודע, והם מוזרים. מאוד.

לדוגמא, כאשר גבר מאוהב באישה, הוא באופן אוטומטי מתחיל ללכת לאט יותר, כדי להתאים את עצמו לקצב שלה. עם זאת, הוא לא יצעד לאט יותר אם הוא מטייל עם אישה שהיא לא בת זוגו.
במחקר, בו השתתפו 32 זוגות, ביקשו מבני הזול לשכב במרחק של חצי מטר אחד מהשני. המדענים עקבו אחר הדופק והנשימה של הנבדקים. התברר ששני מאוהבים נושמים באותו הקצב, והלבבות שלהם פועמים באותו הקצב.

דפיקות לב - מנגנון פיסיולוגי שלא ניתן לשלוט באופן מודע, לפחות ללא הכשרה מיוחדת. הנה, יוצא שהאהבה נותנת לנו את היכולת לשנות את קצב הלב שלנו. נשים, אגב, טובות יותר בזה - לעתים קרובות הלב שלהן מתאים את עצמו ללבו של הגבר, ולא להיפך.

וזה לא הכל. הגוף בנוסף מתאים את רמת הורמונים, בעיקר את רמות הטסטוסטרון לבני הזוג.
הטבע מעוניין בדבר אחד - בכל מחיר להפיץ את ה-DNA, וטסטוסטרון מסדיר את ההתפתחות המינית והרבייה. לפיכך, אם מדובר בזוג הטרוסקסואלי - רמות הטסטוסטרון אצל הנשים צפויות לגדול ,ואצל הגברים לרדת – וזה מה שקורה. כמובן, הנשים לא מתחילות לגדל זקן – פשוט הזוגות הופכים להיות עוד יותר מתאימים.

עם הזמן, כאשר מערכת היחסים מתפתחת – רמות הטסטוסטרון חוזרות לנורמה. על פי תורת האבולוציה, הסיבה לכך היא שנשים בסופו של דבר מתמקדות בגידול ילדים, ובכך רמות הטסטוסטרון שלהן וחשק המיני – פוחתים. עם זה, רמת הטסטוסטרון בגברים עולה, מה שאומר שהם רוצים יותר סקס. ממש קומדיה.

 

 




( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> כיצד אהבה שולטת עלינו