עובדות מוזרות על קפה


עובדות מוזרות על קפה

קפה – זה אחד המשקאות הנצרכים ביותר בחברה שלנו. הוא הפך לחלק יומיומי של החיים עבור אנשים רבים שאוהבים את הטעם, הריח ואת האנרגיה שהמשקה הזה מציע. לקפה יש היסטוריה עשירה. החל מפולי הקפה וההכנה של כל משקה ועד מאיפה הופיעו השמות של כל משקאות הקפה. קפה – הוא אחד המשקאות המרכזיים של זמננו, ואפשר ליהנות ממנו במצבים שונים: בארוחת בוקר או בפגישה בערב וכדומה. עם מגוון כזה של מבחר, לכל אחד בכלל לא קשה למצוא את סוג הקפה שיהיה לטעמו. בכתבה זו תוכלו למצוא עשר עובדות על קפה, אותן רובנו לא מכירים.


10. הקפה יכול להיות מסוכן

ישנם אנשים שבאופן טבעי רגישים לקפאין. הגוף שלהם מגיב עליו בצורה לא טובה, והם חווים תופעות לוואי לא נעימות - כמו רעידות, חרדה או חוסר יכולת להתרכז. מתברר שזה בשל העובדה שהקפה הוא למעשה בעל תכונות פסיכואקטיביות. זה אומר שאם אתם צורכים מינון גבוה של קפה – אתם עלולים לחוות הזיות, ובנסיבות נדירות מאוד יכולים אפילו למות. כמובן, לשם כך תצטרכו לצרוך כמות עצומה של קפה. כדי למות ממנת יתר של קפה, אתם צריכים לשתות כ- 70-100 כוסות. למרות שכבר החל מכוס ה- 10-20 האדם ירגיש תופעות לוואי לא נעימות ועצבנות. אנשים שכבר סובלים מבעיות כגון נדודי שינה, חרדה או עצבנות, צריכים להימנע מקפה וקפאין בכל צורה שהיא. לכן, למרות שהקפה הוא מצוין עבור חלק מאנשים, אל תגזימו עם הכמות הנצרכת, ואנשים שרגישים לקפאין – צריכים לגמרי מהימנע מקפה.


9. בהתחלה – אכלו אותו

פולי הקפה מוכרים לנו כבר במשך מאות שנים. לפני שהם שימשו למגוון רחב של משקאות מהם אנו נהנים כיום, פולי הקפה שימשו למטרות רבות. באתיופיה, איכר אחד הבחין שהעזים שלו התנהגו באופן מוזר אחרי שאכלו משיח מסוים. הוא החליט לברר מה קורה, וגילה שהם אכלו מצמח הקפה. הוא אכל קצת מהפולים ושם לב שהם נתנו לו הרבה אנרגיה וחיוניות. בשנים שלאחר מכן, הקפה פשוט נצרך באכילה. שבטים אפריקאים התחילו לערבב את פולי הקפה עם שומן וליצור כדורי אנרגיה אותם היו אוכלים פעם או פעמיים ביום, כאשר היו זקוקים לאנרגיה. לכן, הקפה הוא לא תמיד נצרך בצורה נוזלית. רק אחרי כמה זמן התחילו לטחון ולבשל אותו, ושימוש בו הפך להרבה יותר נפוץ.


8. קפה היה הראשון מסוגו

נכון לעכשיו, רבים מאיתנו יודעים שלהיות הראשון במשהו – זה תמיד אירוע גדול. כאשר מישהו חווה או עושה משהו ראשון, הוא הופך להיות מקור ולוקח על עצמו את מעמד החלוץ. קפה היה הראשון במשהו מאוד ספציפי. ככל הנראה, הקפה היה המזון הראשון אותו ניסו לייבש בהקפאה. זה קרה בשנת 1938, כאשר חברת קפה נסטלה המציאה את הקפה המיובש בהקפאה. זה חידוש חסר תקדים, שקבע את הסטנדרט החדש באריזה ושמירה של המזון. הסוג החדש הזה של קפה היה נוח בגלל מגוון רחב של סיבות שונות, ואיפשר ללקוחות לבחור באיזו צורה ואיזה סוג של קפה הם רוצים לרכוש.


7. מוצר השני בגודלו הנסחר בעולם

ישנם סוגים רבים ושונים של דגנים, חומרים ומוצרים שהנסחרים במדינות רבות בכמויות גדולות. יבוא ויצוא, בו משתתפות מדינות שונות, זה למעשה הסיבה היחידה שמדינות מסוימות צומחות ומשגשגות. האמת היא שמשקים רבים מתוחזקים כראוי רק הודות למוצרים שהם מוכרים למדינות שצורכות את המוצרים האלה בכמויות גדולות. קפה הוא כל כך פופולרי ובעל ביקוש, שהוא הפך למוצר הסחר השני בגודלו בעולם – במקום הראשון – נפט. משמעות הדבר היא שפרט לנפט, הקפה הוא המצרך הסחיר ביותר. עובדה זו מאפשרת לנו להבין עד כמה פולי הקפה חשובים עבור מדינות שונות בעולם. ישנם אנשים שפשוט לא מסוגלים לתפקד בלי "המנה" של קפה - ושום דבר אחר לא יכול להחליף אותו. הימים שלהם נראים אפורים וכבדים אם הם לא שותים כוס קפה חם בבוקר.


6. הקפה היקר ביותר בעולם

למרות שקפה הוא חלק רגיל מחיים עבור הרוב, ישנם גם סוגים מיוחדים של קפה, שיכולים להרשות לעצמם רק אנשים מסוימים. הקפה היקר ביותר בעולם יכול להגיע למחירים של 1300 דולרים לקילו, והוא נקרא Kopi Luwak. מה שהכי מעניין ומוזר בסוג זה של קפה - הוא איך מקבלים את פולי הקפה. מקבלים אותם למעשה מבעלי חיים. כן, שמעתם נכון. הצואה של חתולי סומטרה היא הסיבה לכך שפולי הקפה האלה הם יקרים מאוד ובעלי ביקוש רב. החיות מעכלות כראוי את פולי הקפה, וכאשר הם יוצאים מהחתול – הם נמצאים במצב מצוין לבישול. זה נשמע מגעיל ולא יאומן לחלוטין, אבל זו אמת. פולי קפה אלה כל כך מבוקשים, שהם הפכו לקפה היקר ביותר בעולם כולו.


5. איפה פולי קפה גודלים?

כל סוג של יבול גדל בדרכו שלו ודורש טיפול שונה. לא כל הסוגים של שעועית, דגנים, פירות או ירקות מגדלים בתנאים דומים. כל סוג דורש מערך שונה של חומרים מזינים, שמאפשרים לו לגדול ולצמוח. פולי קפה אינם יוצאי דופן. הם צומחים על שיחים. פירות של  קפה נראים מוזר מאוד, ואם אתם תחפשו משהו שדומה לפולי הקפה אותם אתם רגילים לראות בחנויות - אתם פשוט תעברו לידם ולא תזהו אותם. למעשה, פולי קפה, שעדיין מחוברים לשיח – יותר דומים לענבים. הם בעלי צבע ירוק, אדום או סגול, וגודלם רב יותר מפולי קפה שאנו רגילים לראות. העלים שמסביב בדרך כלל כהים. הצמח הזה הוא יציב באופן מפתיע ובעל חיים ארוכים - שיח קפה יכול לחיות 20-30 שנים.


4. פולי קפה הם למעשה - פרי. במידה מסוימת.

לאנשים רבים אין מושג מה זה פולי קפה ואיך הם מתקבלים. פולי קפה הם למעשה הזרעים של הפירות. זו אכן תגלית מפתיעה, בהתחשב בעובדה שרוב האנשים מאמינים שפולי הקפה הם דגנים. אבל לא, בעצם זה זרעים המופקים מפירות. אפשר לחשוב שלפירות מהם מופקים הזרעים - תהיה השפעה דומה לזו של קפה אם תאכלו אותם – אך אף אחד לא מדבר על כך משום מה. נראה שפולי הקפה (או הזרעים) הפכו לפופולריים כל כך ושום דבר אחר הקשור אליהם – כבר לא מעניין אף אחד. 


3. רוצים קפה תורכי טוב? קנו ג'זבה!

אמנם יש דרכים רבות ושונות כדי להכין סוגים שונים של קפה, וכמה דרכים מיושנות וארכאיות הן באמת הטובות ביותר. אולי הם לא הכי יעילים במונחים של זמן, אבל הקפה שמתקבל בדרך זו – הוא מצוין. ג'זבה הוא כלי היסטורי להכנת קפה, ואתם יכולים להכין בעזרתו קפה תורכי מצוין. הוא קטן בגודלו, ולכן לא מתאים להכנה של כמות גדולה, אבל התהליך שמתרחש בכלי משיג את הטעם המושלם – בגלל שזה תהליך איטי ומחושב. אפילו המבנה של הכלי נועד כדי להשפיע על איכות הקפה באופן חיובי. מלבד העובדה שהכלי עצמו הוא קטן, הצוואר שלו צר יותר – וזו נקודה חשובה מאוד. לכן אל תהיו עצלנים – תבשלו את הקפה שלכם.


2. קפה טחון יכול לשמש כדלק?

כפי שהתברר, חלק מהאנשים מאמינים שקפה טחון עשוי לשמש כדלק בעתיד. האגודה האמריקנית לכימיה ערכה מחקר שהראה את תכולת האנרגיה של הקפה הטחון. על פי הערכות, תכולת השמן בו היא 11-20% ממשקו. ונראה שיש לנו אלטרנטיבה מצוינת לדלק מסורתי. החוקרים האלה רואים ומבינים את האתגרים שיעמדו בפניהם ברכישת שמן כזה על בסיס קבוע במחיר מתון. עם צמיחת מחירי הדלק - כל צורה של אנרגיה חלופית יכולה להתקבל בברכה, במיוחד אם זה יעזור לשמור על כספנו. אנחנו בהחלט לא רואים בעתיד הקרוב איך מישהו יתדלק עם הקפה את המכונית שלו, אבל אולי זה אכן יהיה רלוונטי בעתיד.


1. איסור על הקפה?

במשך ההיסטוריה, לא כל האנשים למעשה אהבו את הקפה. למרות שנכון להיום ישנם אנשים שלא שותים את זה או מעדיפים קפה נטול קפאין, במאה ה- 12 המשקה הזה נאסר על ידי שליטים מוסלמים. אלכוהול גם נאסר. אבל הקפה נאסר רק לאחר שאלו ששתו אותו, התחילו לחוות תופעות לוואי מסוימות. שליטים מוסלמים האמינו שההשפעה הממריצה של הקפה הייתה פוגעת. למרות שהאיסור לא נמשך זמן רב, האירוע הזה הראה שקפה הוא ממריץ רב עוצמה שיש לו השפעות מורגשות. חלק מההשפעות הן רצויות, אבל חלקן יכול לגרום לבעיות . ובכל זאת, אם הקפה עוזר לכם להתעורר ולהיות פעילים במשך היום – צריך להעריך אותו!

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מוזרות על קפה