החרב היפנית ושמה קטאנה


החרב היפנית ושמה קטאנה

קטאנה – מצד אחד זה נשק מאוד אלגנטי. ומצד שני - קטלני. במנוחה - היא ההתגלמות של איפוק ותועלתנות אלגנטיים, אבל ברגע שהחרב נמצאת בידיו של לוחם, קטאנה הופכת לכוח חזק מאוד - לברק ולטייפון בו זמנית.

קטאנה – זו חרב יפנית ארוכה בעלת ידית ישרה.

קטאנה הופיעה בסוף המאה החמישה עשר, ושימשה מסוף המאה הארבעה עשר כנשק מסורתי של הסמוראי היפני.

ביפן, היחס לקטאנה לא הוגבל בשימוש מעשי. על פי המיתולוגיה היפנית - החרב היא אחד משלושת סימני מלכות קדושים המסמלים את הגבורה. החרב תמיד הייתה מושא לסגידה והיא הייתה הירושה המשפחתית העיקרית והיקרה ביותר. חרבות, ובעיקר קטאנה – עברו מדור לדור בירושה.

בעלות על חרב העלתה את בעליה לרמה חברתית מסוימת. אנשים רגילים כמו חקלאים, סוחרים ובעלי מלאכה לא יכלו לשאת נשק.

את קטאנה נשאו תמיד בנדן, מאחורי החגורה בזווית כזו שמסתירה מהאויב את אורך הלהב שלה. כאשר סמוראי היה נכנס לבית, הוא הוציא את הקטאנה שלו.

במקרה של סכסוך, הסמוראי החזיק את חרבו ביד שמאל במצב של מוכנות לקרב. אם החרב הייתה בידו הימנית של הסמוראי – זה העיד על כך שהוא בא בשלום - סוג של סימן לביטחון. בכל פעם שהסמוראי התיישב, הוא שם את הקטאנה לידו שתהיה בהישג יד ובנגישות מלאה.

כיום, בכל רחבי העולם, חרב קטאנה – זה חפץ די פופולרי. גם בתור מתנה, גם ככלי ללמידה על העולם ועל עצמנו וגם כפריט אופנתי ויצירת אמנות.

בכל שנה, יוצאים הרבה סרטים שבהם הקטאנה, בצורה זו או אחרת , ממלאת תפקיד מרכזי בידיו של לוחם. כמעט בכל מדינות יש אומנים שיוצרים חרבות קטאנה. אמנם, על פי מסורת, נהוג להאמין שהיפנים נחשבים לנפחים המנוסים ביותר. ואין זה מפתיע, כפי שצוין לעיל - מקום הולדתו של קטאנה היא ארץ השמש העולה.

נהוג להאמין שבעולם כיום נותרו כשני מיליון חרבות יפניות, אבל רובן – זה נשק קצינים שיוצר במפעל, במחצית השנייה של המאה ה- 19 ובתחילת המאה ה- 20.

אספן, שקונה חרב סמוראי יכול לקבל תעודה המציינת את תאריך הייצור שלה, את שם בית הספר ולפעמים גם שם האמן היוצר. מסמך כזה מספקת החברה לשמירה על אמנות החרבות, אשר מאוד סמכותית בכל רחבי העולם (Nihon Bijutsu Token Hoson Kuokai). קיימים פה 4 סיווגים של חרבות: יקרות במיוחד, בעלות ערך, שמורות במיוחד ולבסוף חרבות פשוט שמורות. וישנה גם חלוקה לקטגוריות: "נכס תרבותי" ו- "אוצר לאומי". הדגמים היקרים במיוחד נכון להיום הם 117 במספרם, וקיימות גם כ- 3000 בעלות ערך.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> החרב היפנית ושמה קטאנה