למה אתם מתעוררים חמש דקות לפני שהשעון מצלצל


למה אתם מתעוררים חמש דקות לפני שהשעון מצלצל

מדוע אתם מתעוררים לפני שהשעון המעורר מצלצל?

השעון הפנימי של הגוף שלכם הוא לא פחות טוב, ואולי אפילו טוב יותר מהשעון המכני. במרכז המוח נמצא מקבץ של עצבים – ליבה המפקחת על קצב היממה. היא מגדירה את התקופות של ישנוניות ומרץ, שולטת על לחץ דם, טמפרטורת גוף ותחושה של זמן.

למעשה, הגוף שלנו – זו מכונה מכוונת בצורה מושלמת, והמכונה הזאת אוהבת חיזוי: עבודה של הגוף הופכת להיות יעילה יותר כאשר יש רצף של שגרה. אז אם אתם הולכים לישון ומתעוררים באותה השעה במשך כמה ימים - השעון הפנימי מתאים את עצמו ללוח הזמנים הזה.

מחזור השינה וערנות מווסת על ידי חלבון PER. רמות החלבון עולות ויורדות לאורך כל היום, מגיעות לשיא בשעות הערב ויורדות בלילה. כאשר רמות PER נמוכות - לחץ הדם שלכם יורד, קצב הלב מואט והחשיבה הופכת להיות מעורפלת יותר - אתם הופכים להיות מנומנמים.

אם אתם תתעוררו בכל יום באותה השעה, הגוף ילמד לייצר מספיק PER בזמן הנכון - כשעה לפני זמן ההתעוררות, רמת PER יחד עם טמפרטורת הגוף ולחץ הדם תתחיל לעלות. כדי להתכונן ללחץ הנובע מהתעוררות, הגוף מייצר קוקטייל מהורמוני לחץ – קורטיזול.

זו הסיבה שאתם מתעוררים לפני השעון המעורר. למעשה, הגוף שלכם שונא את השעון המעורר הזה – עבורו, התעוררות פתאומית כזו מהווה לחץ ומתח. השעון המעורר שולל את כל העבודה הקשה שהגוף שלכם עושה - הוא מונע ממנו להתעורר בהדרגה, באופן טבעי.

דרך אגב, אם אתם לא מתעוררים לפני שהשעון המעורר מצלצל – זה סימן לכך שאינכם ישנים מספיק או הולכים לישון וקמים בשעות שונות כל הזמן. לדוגמא, אם אתם קמים בזמנים שונים בימי חול ובסופי שבוע, אתם כל הזמן "מאפסים" את ההגדרות של השעון הפנימי שלכם. בלי לוח זמנים קבוע, גופכם אינו יודע מתי צריך להתעורר, ולכן כאשר השעון המעורר מצלצל – אתם מרגישים המומים ונרגזים.

אתם לוחצים על כפתור "הנודניק" , ובגלל שהגוף שלכם כבר התעורר, אפילו בתנאים של לחץ - שנת REM עוד יותר פוגעת בשעון הפנימי. הורמונים שעוזרים לכם להירדם, מתערבבים עם הורמונים שעוזרים לכם להתעורר - הגוף מתבלבל, ועם כל קריאת השכמה שחוזרת ונשנית זה רק הולך ומחמיר. לכן עדיף ללכת לישון ולהתעורר לפי שגרה, ולא לסבול מהתעוררות המלחיצה שבאה בעקבות הצלצול של השעון המעורר.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> למה אתם מתעוררים חמש דקות לפני שהשעון מצלצל