ליהנות מסבלם של אחרים


ליהנות מסבלם של אחרים

שביעות הרצון מסבלם של המושא לקנאה – זה רגש אנושי השכיח והנפוץ ביותר.

כל אדם מסוגל לשמוח לאייד.
אנשים לעתים רחוקות מודים, שהם אוהבים את העובדה שאנשים בהם הם מקנאים – סובלים מכאב או מדברים לא נעימים, אבל המדענים אומרים שזה דבר טבעי לגמרי.
על פי המחקרים האחרונים, שביעות רצון מסבלם של המושא לקנאה – זה אחד מרגשות התכופים והשכיחים ביותר המופיעים בבני האדם.

הניסוי של סוזן פיסקה, פרופסור באוניברסיטת פרינסטון - הראה שכמעט כל אדם חש הנאה כאשר מישהו שיותר מוצלח מהם נכשל.

בשלב הראשון של המחקר למשתתפים הראו תמונות של אנשים, שגרמו למגוון רחב של רגשות - מאהדה (תמונות ישנות) לקנאה (צילומים של אנשים עשירים ומאושרים). לאחר מכן, את התמונות האלה הראו שוב, אך הפעם הן היו מלוות במידע על האירועים שקרו לבני אדם שבתמונות. דברים כמו "זכתה ב- 5 דולר בהגרלה" (מידע חיובי) או "מכונית השפריצה עליו מים מלוכלכים מהשלולית" (שלילי) או "התקלח" (ניטראלי) – ודברים אחרים בסגנון.

סוזן פיסק

פיסקה וסיקארה מצאו שהמשתתפים בניסוי חוו רגשות חיוביים כאשר נודע להם שלאנשים שגרמו לקנאתם, קרה משהו לא נעים, ובמקרה של תמונות אחרות אשר גרמו לרגשות אחרים, אפילו שליליים - האפקט הזה לא התרחש. ואם המתנדבים בניסוי שמעו שלאובייקטים של קנאתם קרה משהו חיובי – הרגשות השליליים רק התחזקו.

כפי שהוסבר על ידי סוזן פיסקה:
-  "הניסוי שלנו הראה שקנאה ושמחה לאייד קשורות ישירות, ובצורה זו או אחרת הן נוכחות כמעט בכל אחד".

לדבריה, התחושה היא דומה ליריבות בספורט: כל אוהד של הוקי או כדורגל מכיר את ההרגשה כאשר הקבוצה שלו מנצחת במשחק עם הבדל ענק, והמתחרה הכי חשוב של הקבוצה יורד למקומות האחרונים של הטבלה. כמעט אותו הרגש חווים אנשים שהמתחרים שלהם נכשלים, או לפחות מוצאים את עצמם מכף הרגל ועד הראש בבוץ...

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> ליהנות מסבלם של אחרים