עובדות מעניינות על ויסקי


עובדות מעניינות על ויסקי

● שמו של המשקה האלכוהולי נגזר מביטוי קלטי - uisce beatha, המתורגם כ- "מי חיים".

● הוויסקי עשוי בקרוב לקבל את התואר של האלכוהול היקר ביותר בעולם. ואילו נכון להיום, הוויסקי היקר ביותר הוא Macallan בן 60 (62,000$ לבקבוק, וקיימים רק 40 בקבוקים). עם זאת, יצא כבר במכירה בקבוק של ויסקי אירי מהמאה התשע עשרה, במחיר של 100,0001. זה הבקבוק היחיד ששרד מהמזקקה של Nun's Island Distillery במחוז Galway.

● כמו כן, ויסקי – זה יעד השקעה טוב. בקבוק ויסקי Ardberg בן 17 שנה, עלה בפברואר שנת 2005 - 75$ , ובנובמבר 2007 – כבר 198$. לפיכך, עלייה של כמעט 250% ב- 30 חודשים.

● ב- 9 בנובמבר שנת 2007, שר האוצר לשעבר של הולנד הקים בורסת מסחר לויסקי — World Whisky Index. נכון להיום, אם אתם רוכשים ויסקי ב-WWI, אתם מקבלים תעודה המאשרת את זכותכם למכירה הבאה של הבקבוק המסוים הזה.

● בעולם, בכל שנייה נקנים יותר מ -30 בקבוקים של ויסקי סקוטי. ויסקי סקוטי הוא הנמכר ביותר בעולם.

● קיימים יותר מ -5,000 סוגים של ויסקי מאלט, 90% מהם מיוצרים בסקוטלנד. עם זאת, זה רק 5% מהוויסקי המיוצר במדינה. 95% הנותרים – זה ויסקי מעורבב (Blended).

● ויסקי מעורב (Blended) יכול להכיל עד 50 סוגים של ויסקי מאלט ו- 2-3 סוגים של ויסקי דגנים (Grain).

● ויסקי שעליו כתוב "סינגל מאלט" או "סינגל מאלט טהור" אינו סינגל מאלט. שילוב זה עשוי לכלול סוגי ויסקי המיוצרים בכמה מקומות. הכוונה היא "מחבית אחת".

● חובבי יין רבים אינם יודעים שויסקי מאלט בריא יותר מאשר יין אדום, כי הוא מכיל יותר חומצה אלגית - חומר נוגד חמצון שיכול למנוע מחלות לב ואף לעצור את הגדילה של תאים סרטניים.

● רוב המזקקות הסקוטיות כבר לא שייכות לסקוטים. פרט ל- Edrington, אשר מייצרת את Famous Grouse, Macallan ו- Highland Park, ועוד 17 מזקקות משפחתיות קטנות.

● המזקקה המשפחתית העתיקה ביותר ממוקמת בארצות הברית — Laird&Co (בבעלות של משפחת לרד מאז שנת 1780). המזקקות המשפחתיות הוותיקות ביותר בסקוטלנד הן Glenfarclas, Glenfiddich ו- Springbank.

● בשנה האחרונה, כ- 1 מיליון אנשים ביקרו במזקקות הסקוטיות.

● לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר בריטניה מסיבות ברורות חיה במצב צנע, צ'רצ'יל כתב מכתב לממשלת בריטניה, לתעשיית המזון, אשר הורה בשום מקרה לא להפחית את כמות השעורה שהוקצתה לייצור ויסקי.

● בארצות הברית, חקלאים שהמשקים שלהם ממוקמים בסמוך למזקקות, משתמשים בפסולת התירס (או דברים אחרים) כדי להאכיל את הבקר שלהם. נהוג להאמין שעם תזונה כזו הפרות מתחילות לתת יותר חלב.

● בקבוק ויסקי יכול להישמר 100 שנים מבלי לאבד את מאפייני הטעם שלו. לאחר פתיחת הוויסקי אפשר לאחסן אותו בבטחה במשך 5 שנים נוספות.

● במשך 333 שנים (אם תיקחו את תאריך הלידה של המשקה הידוע) - לתת שעורה היה חומר הגלם היחיד לייצור ויסקי.

● בשנת 1915, אושר חוק של הזיקון המינימלי של ויסקי בחביות עץ – שנתיים, ובשנת 1916 העלו את זה ל- 3 שנים.

● היצרן והצרכן הגדול ביותר של ויסקי בעולם – זה הודו.

● בצרפת, נמכר במשך חודש יותר ויסקי מברנדי במשך שנה.

● בסקוטלנד, מנה של ויסקי נקראת Dram . בברים מוזגים לכם כמות שבקושי מכסה את התחתית. כשאתם שותים עם החברים שלכם, אתם צריכים להחליט על הגודל של ה- "דראם". Good Dram - זה כאשר ויסקי ממלא כמות של שלוש אצבעות מהחלק התחתון של הכוס.

● האמריקאים הכירו בויסקי והחלו לייצרו רק לאחר האיסור בשנת 1920.

● בין אירלנד וסקוטלנד עדיין נמשך ויכוח חריף מאוד על מי היה הראשון שהמציא את המשקה, ומי גנב אותו ממי.

● הסקוטים מאמינים שוויסקי יובא לארצם עם מיסיונרים, ולאחר מכן הפך לנפוץ במנזרים. באותם הימים, נהגו הנזירים לשתות ויסקי למטרות רפואיות.

● תאריך "היצירה" הרשמי של ויסקי סקוטי הוא שנת 1494.

● באירלנד, ויסקי הופיע קצת מוקדם יותר - במאה השישית. מאמינים שגם לשם הוא הגיע עם נזירים נודדים.



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מעניינות על ויסקי