אנחנו לא מבינים את יקירינו


אנחנו לא מבינים את יקירינו

לייתר דיוק, אנו עושים זאת פחות טוב ממה שאנו חושבים...

אתם עשויים לחשוב שאתם מבינים מצוין את יקיריכם, אבל קיימות שתי טעויות נפוצות לכל אדם (עיוותים קוגניטיביים כביכול) שיכולות לגרום לאנשים להבין אחד את השני בצורה לא נכונה. במקרה של קרובי משפחה או חברים קרובים, שגיאות אלה במובן מסוים, יכולות להוביל לעוד יותר בלבול מאשר עם אנשים זרים.

לורי סנטוס, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ייל, טוענת שגם אם אנו בטוחים שאנחנו יכולים להבין בקלות מה קורה במוחו של אדם אחר, העובדה היא שאנחנו עסוקים באובססיביות במחשבות של עצמנו. בנוסף, התפיסות של אנשים אחרים לעתים קרובות משפיעות על התפיסות שלנו, ולכן הרצון להבין את הרצונות של אחרים יכול להפוך למשימה קשה.

לורי סנטוס

אחד מעיוותים קוגניטיביים נקרא הטייה אגוצנטרית, והדבר גורם לאנשים להקרין כוונות ורצונות משלהם על אחרים במידה רבה יותר ממה שהם מסוגלים להבין.

אם, למשל, תבקשו מאדם שיושב מולכם להזיז את הצעצוע שנמצא על המדף לצד שמאל – הוא עשוי להזיז אותו לצד אחר, כי בשבילו צד שמאל באותו הרגע – נמצא מהצד השני. כמובן, זו רק הדוגמא הפשוטה ביותר. למרות הביטחון העצמי של האנשים, אנשים הם לא מושלמים ולא יכולים לקרוא מחשבות.

עיוות נוסף נקרא הטייה אלרצנטרית. במקרה זה, האדם לעתים קרובות מקבל את נקודת המבט של האדם האחר כנכונה, גם אם זה לא נכון, וגם אם הוא יודע את התשובה הנכונה. כך ילדים שמנסים להוציא סוכרייה מהקופסה יחזרו על אותן פעולות מטופשות כדי לפתוח אותה, למרות שראו לפני כן איך מבוגר עושה זאת בדרך הנכונה.

 

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> אנחנו לא מבינים את יקירינו