מללה יוסופזאי קיבלה פרס "הגאווה של בריטניה"


מללה יוסופזאי קיבלה פרס "הגאווה של בריטניה"

הפעילה הידועה למען זכויות האדם קיבלה את פרס "הגאווה של בריטניה" מידיו של שוער אנגליה לשעבר - דייויד בקהאם.

"גאווה של בריטניה " - זהו פרס המוענק לאזרחים של הממלכה אשר הראו אומץ במקרה חירום.

קודם לכן, נערה בת ה- 16, המתגורר כיום בברמינגהם, זכתה בפרסים על שמם של אנה פוליטקובסקיה וסימון דה בובואר, והייתה מועמדת על ידי חברי פרלמנט נורבגי לקבלת אחד הפרסים היוקרתיים ביותר - פרס נובל לשלום.

תלמידת בית ספר פקיסטני, הפכה להיות ידועה במאבקה למען זכויותיהן של בנות לקבל חינוך. כך, על פי חוקי הטליבאן אסור לבנות ללכת לבית הספר – והיא ניסתה להילחם בכך. את המחשבות שלה על סדר העולם ופגמיו, כמו גם על האיסלאם - הילדה פרסמה בבלוג שלה, שמאוחר יותר נאסר על ידי טאליבן כבלוג שמבקר האיסלאם.

מללה נולדה בעיר מינגורה באזור סוואט (Mingora in the Swat District). היא גדלה עם שני אחים צעירים, ובחינוך שלה עסק אביה – זיאודין יוסופזאי - משורר, איש חינוך ובעלים של בית ספר ציבורי. מללה סיפרה, שעוד מהילדות היא רצתה להיות רופאה, אבל זה היה אביה שייעץ לה לחשוב על קריירה של פוליטיקאית. מאוחר יותר, הילדה התחילה לחלום על שמיים, והחליטה להפוך לטייסת, אך אביה שוב, אבל בעדינות יעץ לה להשקיע בקריירה פוליטית. לכן, לעתים קרובות הם נשארו עד שעות מאוחרות של הלילה, ודנו בפוליטיקה.

העולם שמע לראשונה על מללה יוסופזאי בשנת 2008, כשהיא במסיבת העיתונאים אליה אביה לקח אותה הצהירה בפומבי:

"איך הטליבאן מעז לקחת ממני את הזכות לקבל חינוך?!".

בזכות הנאום שלה היא התפרסמה מהר מאוד במולדתה.

בתחילת שנת 2009, התחילה מללה לכתוב בלוג, לאחר שבאזור בו היא התגוררה, הטליבאן סגר או הרס יותר ממאה בתי ספר לבנות. מללה מייד כתבה על כך בבלוג שלה. אגב, הרשומות שלה היו מכוסות על ידיBBC, ועד מהרה היא הפכה לפופולרית מאוד, כי היא סיפרה על החיים תחת שלטון של הטליבאן.

מאוחר יותר, כאשר הצבא השתלט על האזור וגירש את הטליבאן, מללה הוכרה כלוחמת למען השלום והחוק, וזכתה במספר פרסים, ביניהם פרס השלום הלאומי והייתה מועמדת לפרס הבינלאומי לשלום של ילדים. בראיון, הילדה אמרה שהיא רוצה להקים בפקיסטן מפלגה, שתגן על זכויותיהם של תלמידים ועל אלה שהיו רוצים לקבל חינוך.

ב- 9 לאוקטובר שנת 2012, מללה יוסופזאי הותקפה. היא חזרה הביתה באוטובוס בחברת חברותיה, כאשר לאוטובוס פרצו לוחמי טליבאן חמושים.
"מי היא מללה?" - צעק איש חמוש - "תגידו לי או שאני יורה בכולם!". כתוצאה מכך, מללה קיבלה שני כדורים בראשה ובצווארה. גם החברות שלה נפצעו.

לאחר הירי, היא הובהלה לבית החולים הצבאי בפשוואר, שם הרופאים התחילו בניתוח. לאחר הניתוח שנמשך שלוש שעות – הוציאו כדור ממוחה של הילדה.

את האחריות על הפיגוע לקחו על עצמם מנהיגי הטליבאן הפקיסטני, ואמרו שיוסופזאי – היא "סמל לחוסר אמונה ותועבה". אגב, איימו אליה לא פעם ולא פעמיים.

ב- 15 לאוקטובר הועברה מללה לבריטניה להמשך הטיפול, וב- 17 לאוקטובר הוכרז שהטיפול הולך טוב, ויש למללה סיכוי טוב מאוד להחלים.

היום, הצעירה הפקיסטנית בת ה- 14 הפכה לסמל של המאבק על הזכות לחינוך.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מללה יוסופזאי קיבלה פרס "הגאווה של בריטניה"