צמחים שלא כדאי לגדל בבית


צמחים שלא כדאי לגדל בבית

 

הצמחים הם נפלאים : הם מכוסים בעלים, הם מסננים את האוויר וגם נראים טוב. למותר לציין - בלעדיהם לא היינו שורדים. והם נראים גם נהדרים בבית שלנו! בין אם מדובר בסלון או במטבח - כל חדר נראה קצת יותר טוב, אם יש בו מגע של אמא טבע . לכן כן – צמחים בבית רק מוסיפים.
אך למרבה הצער, לא כל צמח יכול להתקיים בהצלחה לצד בני אדם. למעשה, בטבע יש מגוון רחב של צמחים מחרידים שלא ניתן לא רק להכניס הביתה, אלא גם לגדל בקרבת אנשים. לחלקם יש ריח חריף , חלקם רעילים וישנם כאלה שמכאיבים! להלן הצמחים הפחות מומלצים לגידול בבית:


10. Giant Hogweed

כמו כל הצמחים הטובים, Giant Hogweed הוא בעל מספר מאפיינים מעניינים. למרות ששמו לא מרמז על כך – המיץ הדביק של הצמח הזה יגרום לכם לצעוק מכאב! לאחר המגע של המיץ עם העור, העור הופך להיות רגיש מאוד לאור אולטרה סגול. אם העור שנגע במיץ של הצמח נחשף לשמש – מיד מופיעים בו כוויות ושלפוחיות. ואלו כוויות קשות למדי. מגע של המיץ בעיניים, אפילו בכמויות קטנות מאוד - יכול להוביל לעיוורון. ההופעה המסיבית של עשב פולשני זה באונטריו בשנת 2012, העלתה את המודעות של הקנדים לתופעות זוועה של המיץ שלו. המיץ גורם לשלפוחיות וצלקות שדומות לאלו שנותרות על העור לאחר כווייה כימית . אם זה עדיין לא נשמע נורא מספיק , אתם צריכים לדעת גם שמיץ זה מכיל כימיקלים שיכולים לגרום למומים מולדים ולסרטן.


9. Rosary Pea

שמו של צמח זה נשמע לא מזיק, אבל הוא יכול להרוג . Rosary Pea הוא אנדמי לאינדונזיה , אך הוא היה מיובא לאזורים אחרים טרופיים וסובטרופיים ברחבי העולם. הזרעים של הצמח הזה מכילים רעלן המכונה abrin, שהוא דומה לרעל ריצין הידוע, אבל הוא הרבה יותר מסוכן ממנו. מעניין, אך הזרעים הקשים הם בטוחים לחלוטין, כל עוד אתם לא פותחים אותם. למעשה, הם יכולים אפילו לעבור את מערכת העיכול כולה מבלי לגרום להשפעות בריאותיות שליליות . אבל אם הגוף מקבל את הרעלן הכלול בקליפה הקשה, אפילו בכמויות קטנות זה יכול לגרום להקאות, שלשולים, התייבשות חמורה, הזיות ופרכוסים. רק כמה מיקרוגרם של הרעלן יכולים להרוג אדם. עם זאת, למרות כל הסכנות הקשורות בזרע , חלק מהאמנים החליטו לקחת סיכון ולהשתמש בהם כדי ליצור תכשיטים יפים . אם הם עושים טעות קטנה בעבודה עם הזרעים האלה - הביטוי "לסבול למען האמנות" הופך להיות בעל משמעות שונה לגמרי עבורם.


8. Doll's Eyes

חוץ מהעובדה שהפירות שלו רעילים מאוד, הם גם נראים נורא בגלל הדמיון שלהם עם עיניים מצוירות. צמח זה ניתן לראות לעתים קרובות בחלקים הצפוניים ומערביים של צפון אמריקה. כל הצמח הוא רעיל, אבל הריכוז הגדול ביותר של רעלים נמצא בפירות. הצמח הוא מסרטן ויש לו השפעה מרגיעה על השרירים, דבר אשר לעתים קרובות יכול להוביל לאי ספיקת לב. עם זאת, ציפורים יכולים לאכול את פירותיו ללא נזק לבריאות.


7. Bleeding Tooth Fungus

פטרייה זו נראית כנו סוכריה מעוותת מדממת. היא מייצרת בועות מלאות בבוץ אדום המכיל פיגמנט בעל אותן התכונות כמו הפרין - נוגד קרישה . המיץ בתוך הבועות מכיל נוגד קרישה הנקרא אטרומנטין, שהוא בדומה להפרין מונע קרישת דם.


6. Gympie Gympie Tree

צמח זה הוא אנדמי לאוסטרליה ואינדונזיה. הטיפ שלו מכוסה בג'ל תחמוצת סיליקון, הוא מתנתק ומשאיר את הקצה בעור. אם זה לא נשמע כואב מספיק , אז חשוב שתדעו שקוצים אלו מכילים רעלן עצבי חזק, שממנו מתו כלבים ואפילו סוסים. הכאב הדוקרני הוא חזק מאוד, ויכול להימשך בין כמה ימים לכמה שבועות. מאמר ב- "האוסטרליאן ג'יאוגרפיק" מספר את סיפורו של קצין בצבא, שירה בעצמו למוות לאחר שהשתמש בעלה של הצמח בתור נייר טואלט.


5. Hydnora Africana

צמח זה, בעל שפתיים בשרניות - הוא חבר נוסף במשפחה של "פרחי נוולות". הוא מסריח כמו חיה שדרסו על הכביש. הפרח המוזר הזה נראה כמו איבר מין נשי, ומדיף ריח מוזר . אולי זה נשמע מצחיק, אבל עדיף לא להכניסו לבית לא רק בגלל מראהו המגונה, אלא גם בגלל שהוא מדיף את הריח החזק כדי למשוך אליו את החרקים המאביקים . הצמחים האלה הם אנדמיים לדרום אפריקה, הם גם נחשבים לטפילים ומתחברים לשורשים של צמחים אחרים. הם תופסים את החרקים במלכודת של קירותיהם הבשרניים, ומשחררים אותם לאחר הפריחה.


4. Western Skunk Cabbage

מה זה הריח הזה? בואש? לא, זה Western Skunk Cabbage! הצמח גדל בצפון-מערב האוקיינוס השקט באזורים ביצתיים . כמה שבטים ממערב האוקיינוס השקט השתמשו בעלים הרחבים שלו כדי לעטוף בהם את הסלמון או לעשות מהם סלים לאיסוף פירות יער. יתר על כן,שורשי הצמח מכילים חומר הנקרא אוקסלט הסידן , הגורם לתחושת צריבה בפה. באופן מפתיע, הפרחים שלו מייצרים חום בתגובה כימית, וזה מאפשר להם לפרוץ את הקרח והשלג באביב.


3. Jumping Cholla

לא, זה לא שם של תנועת ריקוד, לפחות לעת עתה. זהו למעשה קקטוס אנדמי למערב ארצות הברית וצפון מקסיקו. צמח זה קיבל את שמו בשל נטייתו " לקפוץ" ולתקוף. כשאתם נוגעים בו בקלות, חלקים מהצמח נפרדים ממנו, וזה נראה כאילו הם קופצים עליכם. לקוצים של צ'ולי יש קרסים מיקרוסקופים, כך שלהסיר אותם – זה גיהנום. תארו לעצמכם אלפי קרסים משולשים קטנים – ותבינו עד כמה זה רציני.


2. Nepenthes Lowii

צמח זה אנדמי לבורנאו. הקיבה של צמח זה מלאה במיצי עיכול חומציים. בגלל העובדה, שהוא גדל באזור עם חומרים מזינים נדירים, הוא צריך לייצר חנקן וחומרים מזינים אחרים מבעלי החיים הנכנסים לכדים. הפנים של הכדים האלה מכוסה בשכבה של שעווה , שבגללה החרקים מחליקים ונופלים לעומק, שם הם מתעכלים באופן מיידי. בנוסף לחרקים , צמחים אלה גם אוכלים גם לשלשת ציפורים.


1. Corpse Flower

מלבד העובדה שזה הפרח הגדול ביותר בעולם, צמח זה הוא חבר נוסף במשפחת "פרחי נוולות". כאשר הצמח פורח, הריח שלו מריח כמו גופת אדם מת. המינוח המדעי של הצמח נשמע כמו "titanum Amorphophallus", או "הפאלוס הענקי והמעוות". צמח זה הוא אנדמי לאי סומטרה, אינדונזיה. הצמח משתמש בריח רקוב כדי למשוך חרקים המאביקים אותו . הפרחים שלו פורחים רק יום אחד.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> צמחים שלא כדאי לגדל בבית