הגורל המפחיד של הלבקנים בטנזניה


הגורל המפחיד של הלבקנים בטנזניה

מזרח האפריקה והטנזניה בפרט – זה אזור עם שיעור גבוה באופן חריג של הלבקנים - הוא גבוה פי 15 מהממוצע העולמי. הלבקנים – הם החלק הפגיע ביותר של הקהילה המקומית – צדים אותם, חותכים אותם לחתיכות ועושים מאיברי גופם תרופות מכושפות. המערב מנסה להצילם בפנימיות מיוחדות.

בממוצע  העולמי, ישנו לבקן אחד על כל 20,000 אנשים. בטנזניה, היחס הוא 1:1400, בקניה ובורונדי - 1:5000. המדענים עדיין לא הצליחו להסביר בבירור מדוע באזורים אלה אחוז הלבקנים הוא כל כך גבוהים.
ידוע ששני ההורים צריכים להיות הנשאים של הגן הזה, כדי שיוולד להם תינוק לבקן.
בטנזניה, הלבקנים מנודים מחברה, והם נאלצים להינשא זה לזה. אולי זו הסיבה העיקרית לשיעור גבוה באופן חריג של לבקנים באזורים אלה.

המספר הגבוה של הלבקנים מווסת על ידי יחסי הצרכן (כן, שמעתם נכון!) של שאר התושבים כלפיהם. כבר במשך לפחות חמש מאות שנים, קיימת אמונה שבשר הגוף של הלבקן הוא מרפא, והדבר גרם לכך שפשוט התחילו לצוד אותם. החל משנת 2006, בטנזניה, נהרגו לפחות 71 לבקנים, 31 הצליחו להימלט מידי הציידים. התרגשות של הציידים מובנת: את חלקי גופם אפשר למכור למכשפים והמרפאים – את הלשון, העיניים, הגפיים וכו'. כך אפשר להרוויח מגופה בסביבות 50 – 100 אלף דולרים. זהו השכר הממוצע של 50 שנות עבודה בטנזניה.

הביקוש ללבקנים גדל באופן משמעותי עם התפשטות האיידס בטנזניה. נוצרה שמועה, שאכילת איברי מין מיובשים של לבקנים – תרפא את המחלה.

עד לאחרונה, כמעט ולא היה עונש על ציד לבקנים - הקהילה המקומית בדרך כלל הכריזה עליהם כעל "נעדרים". אבל אנשי המערב, הזועמים על שיטות אכזריות בטנזניה - אילצו את הרשויות המקומיות להתחיל לתפוס ולהעניש את הקניבלים.

בשנת 2009, טנזניה ראתה את המשפט הראשון של הרוצחים של לבקן. שלושה גברים תפסו לבקן בן 14, הרגו אותו וחתכו אותו לחתיכות קטנות כדי למכור למכשפים. בית המשפט גזר על פושעים מוות בתלייה.

אבל המקרה הזה הפך את הקניבלים ליצירתיים יותר - הם עברו מרצח של הלבקנים לניתוק הגפיים שלהם. גם אם העבריין ייתפס, הוא יוכל להימנע מעונש המוות ויישב בכלא רק 5 – 8 שנים במקרה הרע.

במהלך שלוש השנים האחרונות, לפחות 90 לבקנים איבדו יד או רגל או מתו כתוצאה מפעולות אלו.

98% מהלבקנים של טנזניה לא שורדים עד גיל 40. אבל לא רק בגלל שהורגים אותם, אלא גם בגלל שעורם ועיניהם רגישים במיוחד לאור UV, ולכן כבר בגיל 16 - 18 הלבקנים מאבדים כ- 60-80% מראייתם, ועד גיל 30 יש להם סיכוי של 60% לפתח סרטן עור.

זה לא קשה לשמור על הבריאות - צריך פשוט תמיד להשתמש בקרם הגנה ולהרכיב משקפי שמש. אבל לאנשי טנזניה העניים אין כסף לזה.

ללבקנים ישנה תקווה אחת לישועה - תשומת הלב של המערב. והמערב עוזר להם לשרוד. בטנזניה ובמדינות אחרות במזרח אפריקה מתקבלות תרופות ללבקנים, והכי חשוב – מהכסף המערבי בונים פנימיות מיוחדות, עם גדר גבוהה ושמירה, כדי שהלבקנים יוכלו לחיות בבידוד מהמציאות הנוראית.

 

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הגורל המפחיד של הלבקנים בטנזניה