להיות בלש פרטי


להיות בלש פרטי

מה עושה הבלש הפרטי המודרני?

עוד מהילדות, כולם מכירים את השמות של הבלשים הספרותיים המפורסמים ביותר - הרקול פוארו ושרלוק הולמס. אגדות אלה הן פרי ההשראה והפנטזיה של סופרים ששמותיהם נרשמו בהיסטוריה - אגתה כריסטי וארתור קונן דויל. סופרים אלו הצליחו להציג בפני הקוראים בדרך נגישה את המשמעות של המקצוע הזה – חוקר פרטי. מעטים יודעים שזה עדיין רלוונטי היום.

עוד במאה ה- 17, היו קיימים בלשים ברחבי העולם, רק קראו להם בשם אחר. בחיי היומיום, המקצוע הזה לא היה רומנטי, כפי שמוצג לנו בסרטים או בדפים של יצירות ספרותיות. אז, בדיוק כמו היום, הבלשים היו עסוקים בעבודה שגרתית הקשורות בחיפוש אחר ראיות.

כיום, עבודתו של חוקר פרטי כוללת:
-  איסוף מידע למשא ומתן עסקי, חקר שווקים, חישוב של שותפים עסקיים אמינים.
-  בירור של כל הנתונים על זהותו של האדם לפי החוק.
-  חיפוש של נעדרים ורכוש אבוד.
-  חיפוש מידע על גילוי הסודות מסחריים.

בכך, לא נגמרת הרשימה של השירותים הניתנים על ידי חוקרים פרטיים. לעתים קרובות מאוד בלשים פרטיים עוזרים למשטרה בחקירת מקרים, כדי למצוא את מבצעי הפשע, או לחשוף פשע כלשהו. כמובן, בלשים פרטיים חייבים לעבוד על פי החוק, להיות בעלי רישיון ובעלי עסק.

חוקרים פרטיים רבים בוחרים התמחות: חלקם עובדים בתחום הכלכלי, וחלקם בתחום הפרטי. במהלך השנים, הביקוש לשירות זה או אחר עשוי להשתנות.
לדוגמה, עכשיו, כשזה הפך לפופולרי להכיר דרך האינטרנט, לבלשים התחילו לפנות אנשים זהירים, שרוצים לדעת דברים על "אהובם" ממדינה אחרת, איתם הם רוצים לבנות יחסים.
 
אבל חלק מחוקרים מעדיפים יותר מכל לחפש אנשים נעדרים. זה תופס מקום מיוחד בתחום חקירות פרטיות.
בין הנעדרים יכולים להיות קשישים ואנשים עם שיבושים בזיכרון, הרפתקנים צעירים, ילדים שלא זוכרים את כתובתם, אנשים שהלכו לאיבוד בטבע או קרבנות פשע. כמה שיותר מהר פועל הבלש, כך גדל הסיכוי לסוף טוב.

אך לא תמיד סיפורי חיפוש נגמרים טוב בהשבת הנעדר הביתה. לפעמים מה שמוצאים זה רק שרידי אדם. ואז מה? אז המקרה עובר "למדינה", והחוקר הפרטי במקרה זה – הופך לעד חשוב שעשוי לשתף את המשטרה במידע שנאסף.

לבלשים אין זכות להסתיר ראיות מהמשטרה, להתחזות לקציני משטרה ולאסוף מידע הקשור לאמונות הדתיות, הפוליטיות, או האישיות של הפרט.

היום, יותר מתמיד, הפופולריות של המקצוע הזה גדלה. אלפי מקרי פשע מתגלים בעזרתם של בלשים פרטיים. הם חושפים הונאות, פשעים והפצה של תוכן לא חוקי. כל החקירות שלהם סודיות ולא ניתנות לגילוי לציבור הרחב.

זהו אחד הכללים החשובים ביותר של סוכנויות המספקות שירותי בילוש. בלשים מקצועיים תמיד עובדים במהירות, בצורה חלקה ויעילה. הצלחתו למצוא את המידע הרצוי או לפתור פשע שווה לתשעים ותשעה אחוזים.

מעניין, שדווקא הדימוי של הבלש שחוקר מגוון רחב של עבירות, הפך לפופולרי מאוד בתרבות שלנו. סופרים רבים מצאו השראה בסוכנויות חקירה פרטיות, וביססו את יצירותיהם על סיפורים שסיפרו להם חוקרים פרטיים.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> להיות בלש פרטי