עובדות מעניינות על במבוק


עובדות מעניינות על במבוק

דברים שלא ידעתם על במבוק
 
האם אתם יודעים שבמבוק למעשה – הוא לא עץ אלא דשא, הדומה במקור לדשא ירוק רגיל שאנו מכירים?

במהלך 2000 שנה, במבוק היה בשימוש כחומר לבניית גשרים, בתים, מתקני שחייה, כלי בית וכלי נגינה. הסינים הכל יודעים עשו מבמבוק מחטים לטיפול, בעובי של כמה עשיריות מילימטרים, וגם בנו ממנו מערכת צינורות מים, שהייתה בשימוש עד המאה ה -3 לפנה"ס. בעזרת מערכת זו הם העבירו מי מלח ממעיינות מלוחים ביו טסו-צ'ינג.

מבנים מסוימים, העשויים מבמבוק שרדו אלפי שנים.
גשר במבוק מקורה באן-לאן, העובר על פני נהר מינג (דרום מערב סין) נבנה במאה ה -3 לפני הספירה. זהו גשר תלוי שאורכו 320 מטרים, שעד היום נמצא בשימוש.

אפילו בשנת 1905, בסין היו תחנות קידוח העשויות מבמבוק. הגובה של מבנים אלה היה 75 מטרים, והם נבנו בשנת 220 לפני הספירה - לפני כמעט 1,800 שנים! איזו עמידות ...

כמה זנים של במבוק מפרישים שמן, המשמש למשל כתרופה לאסטמה, שיעול, ואפילו כשיקוי אהבה באסיה הדרום מערבית. ומהבמבוק המחומם מייצרים חומר דליק לשם שימוש בפנסים.

הסינים השתמשו בבמבוק גם בתור מדדי אורך.

אך גם היפנים לא עמדו בצד. הם עשו עפיפונים מרשימים מבמבוק. העפיפון הגדול ביותר מסוג זה נבנה באי שיקוקו. זה היה בגודל 24 מטר ובמשקל של -4 טון. 200 איש החזיקו אותו בעזרת חבל באורך קילומטר.

הדבר המעניין ביותר הוא שבמבוק – הוא צמח בעל הצמיחה המהירה ביותר. מהירות הצמיחה שלו היא 2 - 3 סנטימטר לשעה. זמן השיא שנרשם בסוג מסוים של במבוק – זו צמיחה של 1.2 מטרים תוך יממה.

צמחי הבמבוק הגדולים ביותר נמצאים בברזיל - 33 ס"מ בקוטר 40 מטרים בגובה.

כדי לגדל עץ רגיל, צריך לחכות 20 – 70 שנה. לשלב זה, במבוק מגיע תוך 3-5 שנים.

יתרון נוסף של במבוק - אם תגזרו את הגזע שלו – הוא יתחיל לגדל אחד חדש. שורשיו של במבוק מאוד מסועפים. בכל דונם של יער במבוק ממוקמים כ -180 שורשים מרכזיים התומכים ביער זה במשך עשרות שנים. כמו כן, שורשי במבוק עמידים מאוד בפני שחיקה, מפולות ואפילו רעידות אדמה,הודות לכח וחיוניות יוצאי הדופן שלהם.

המבנה של עץ במבוק הוא כמו של עץ אלון. עובדה מעניינת – החוזק של במבוק, על פי מחקר שנערך על ידי מדענים צרפתים – הוא פי 2.5 גבוה יותר משל אלון.

במונחים כספיים, העלות של בניית בית מבמבוק היא פי 8 נמוכה יותר מבניית אותו הבית אך מבטון. ובמקרה של רעידת אדמה בנייני בטון יקרסו הרבה יותר מהר. לכן, במבוק נמצא בשימוש נרחב בבנייה של בתים בזמננו בדרום מערב אסיה, באפריקה ואמריקה הלטינית.

ישנם יותר מאלף זנים של במבוק. חלקם גודלים בתנאים של קור חמור בהרים, בטמפרטורת אוויר של מינוס 24 מעלות צלזיוס, בגובה של כ 5000 מטר מעל פני הים. זנים ארגנטינאיים וצ'יליאניים של במבוק, להיפך גודלים בתנאים של לחות גבוהה וטמפרטורות בינוניות.

מייצרי הבמבוק העיקריים בעולם - זה הודו, פקיסטן, בנגלדש, תאילנד, מלזיה, אינדונזיה, סין, הפיליפינים, סרי לנקה, טנזניה, קניה, קוסטה ריקה וברזיל. הם מגדלים עד 10 מיליון טון במבוק בשנה.

יש לבמבוק נקודת חולשה אחת - פריחה. אירוע זה מוציא מהשורשים כל כך הרבה אנרגיה, שהיא מגיעה רק פעם אחת בחיים. בזנים שונים זה קורה אחת ל- 10, 30, 60 או אפילו 120 שנים. אירוע זה נקרא פריחה קבוצתית, בגלל שבשטח מצומצם פורחים כל העצים. לאחר הפריחה, רוב עצי הבמבוק מתים – דבר שהוא סיוט עבור מגדלי הבמבוק.

תכונה נוספת מעניינת של במבוק – קוטר שונה של גזעים, אשר תלוי בלחות, סוג הקרקע וזן. זו הסיבה שקשה לאסוף מספר גדול של במבוק באותו הקוטר.

מישל עבאדי מצרפת, בנה FlyBoo - מטוס מבמבוק שאורכו 6 מטרים ורוחבו 8 מטר. רק המנוע, הבלמים והמהדקים בנס זה של טכנולוגיה עשויים לא מבמבוק. המטוס יכול לטוס במהירויות של עד 120 קמ"ש.

ולבסוף, ישנן חיות חמודות הנקראות פנדה, שאוכלות רק נצרי במבוק!




( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מעניינות על במבוק