מניפולציות באנשים


מניפולציות באנשים

 
1. הסחת דעת

המרכיב העיקרי של שליטה חברתית הוא הסחת דעת מהבעיות החשובות של העם וההחלטות שהתקבלו על ידי חוגים פוליטיים וכלכליים השולטים, בדרך של הזנה רציפה של הודעות חסרות חשיבות. הסחת דעת היא חשובה מאוד על מנת להימנע מלתת לאזרחים את האפשרות לקבל ידע חשוב בתחום המדע, הכלכלה, הפסיכולוגיה, הנוירוביולוגיה והקיברנטיקה.
"זו הדרך להמשיך ולהסיט את תשומת הלב של האנשים מבעיות חברתיות אמיתיות על ידי הפניה של תשומת לבם לנושאים שאין להם ערך אמיתי. זהו ניסיון להבטיח שאזרחים יהיו עסוקים כל הזמן במשהו, ולא היה להם זמן לחשוב.


2. שיטה זו נקראת גם "בעיה-תגובה-פתרון".

יוצרים בעיה או סוג של "מצב", שנועדו לגרום לתגובה בקרב האוכלוסייה, כדי שהאנשים עצמם ידרשו מהשלטון להשקיע את מאמציו במשהו ספציפי. לדוגמה – אפשר לאפשר לאלימות להתפתח בערים או לאפשר לאסון כלשהו להתרחש – כדי שהחברה תקום ותדרוש פתרון מהממשלה (חקיקת חוקים מסוימים או חיזוק של אמצעי ביטחון וכד')או, ליצור משבר כלכלי כדי להסתיר הפרה הכרחית של זכויות חברתיות וצמצום פעילות של שירותים עירוניים.


3. שיטת יישום הדרגתי

על מנת להשיג את האימוץ של כל צעד לא פופולרי - מספיק "להשחיל" את זה בהדרגה, יום אחרי יום, שנה אחרי שנה. כך הוטלו תנאים חברתיים וכלכליים חדשים לחלוטין (נאו ליברליזם) בשנות ה -80 וה -90 של המאה שעברה. מזעור הפונקציות של המדינה, הפרטה, חוסר ודאות, חוסר יציבות, אבטלה המונית, שכר שכבר אינו מספק את החיים ההגונים. אם כל זה היה קורה בבת אחת - סביר להניח שזה היה מוביל למהפכה.


4. הארכת המועד האחרון

דרך נוספת לדחוף החלטה לא פופולרית היא להציג אותה בתור "כאב הכרחי" ולהשיג באותו הזמן את ההסכמה של האזרחים לביצוע של זה בעתיד. זה הרבה יותר קל להסכים לויתורים כלשהם בעתיד מאשר בהווה. ראשית - כי זה לא הולך לקרות באופן מיידי. שנית - משום שהאנשים תמיד נוטים לקוות בנאיביות ש- "מחר הכל ישתנה לטובה", ושיהיה ניתן למנוע את הקורבנות שדורשים ממנו להקריב. בעיקרון, זה נותן לאזרחים יותר זמן כדי להתרגל לרעיון של השינוי ולקבל אותו בהכנעה בבוא העת.


5. להתייחס לציבור כאילו הם ילדים קטנים

ברוב המכריע של הופעות לקידום, המיועדות לציבור הרחב - משתמשים בטיעונים כאלה, בתווים, במילים ובצלילים כאילו שמדובר בילדים בגיל בית ספר או אנשים עם עיכובים התפתחותיים או פיגור שכלי. כמה שיותר מישהו מנסה להטעות את המאזין, כך יותר הוא ינסה להשתמש בצורת דיבור ילדותיות. למה? "אם מישהו מתייחס לאדם כאילו הוא בן 12 או פחות, אז על ידי שכנוע תגובותיו של האדם גם יהיו חסרות הערכה ביקורתית, דבר אשר אופייני לילדים בגיל 12 או פחות.


6. להתמקד ברגשות במידה רבה יותר מאשר בחשיבה

ההשפעה על הרגשות מייצגת שיטה קלאסית שמבקשת לחסום את היכולת של האנשים לניתוח רציונלי, וכתוצאה מכך, באופן כללי את היכולת של חשיבה ביקורתית. מצד שני, השימוש ברגשות אנושיים יכול לפתוח את הדלת לתת המודע כדי להשתיל בו מחשבות, רצונות, פחדים, או דרכי התנהגות.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מניפולציות באנשים