בירה וההתקדמות המדעית


בירה וההתקדמות המדעית

היום, נספר איך הייצור והצריכה של הבירה לאורך כל ההיסטוריה האנושית, עזרו לקדם את המדע והטכנולוגיה.


היווצרות של אמנות בישול הבירה.

בישול בירה - זו אחת מהצורות העתיקות ביותר של פעילות אנושית, הידועה למדע המודרני. הופעתה מיוחסת לתקופה של 9000 שנה לפני ספירה.

היווצרות של אמנות בישול הבירה קשורה למעבר מהחיים הנודדים אל חיי ההתיישבות, והיווצרות של צורך לגדל דגנים לייצור מזון ומשקאות.

באיראן העתיקה (בערך 3000 לפני ספירה) נשמרו מסמכים דתיים, בהם העבירו מתכונים למוצרי תסיסה, כלומר לבירה.

יותר מאוחר, החל מהאלף השלישי לפני הספירה – מתחילה תחרות בין הבירה והיין. בעדויות שהגיעו אלינו מסין העתיקה ומרומא - מאוד קשה להבין מתי מדברים על בירה ומתי על יין. בנוסף, אנחנו יכולים לראות בדוקטרינות הדתיות התייחסויות תכופות ליין או לבירה. בכל תרבות שניקח, אפשר למצוא מקורות הסטוריים או מקודשים, שמזכירים את הבירה או את היין.


פיתוח של מיקרוביולוגיה

המיקרואורגניזמים שהתסיסו כל מוצר – שהם סוג מסוים של פטרייה – היו תמיד בשימוש. אבל לאורך זמן, נצברו סוגים רבים מאוד של החומרים המשמשים לתסיסה. גילו כ- 1500 מינים של שמרים. באופן טבעי, בשלב מסוים הגיע הזמן ללמוד אותם – לאסוף ולנתח.

ובעבודה השיטתית הזו התחילו לעסוק הביולוגים והכימאים הראשונים, שביניהם היה לואי פסטר, אשר היה הראשון שהוכיח שמיקרואורגניזמים שמעבדים ומייצרים את האלכוהול בבירה – הם פטריות חיות - שמרים. גורם זה מסביר את האופי של התנודות החזקות של פרמטרים פיסיקליים-כימיים ואורגניים בבירה והדו משמעות של המוצר הזה.

עד לנקודה זו, הגורם המרכזי של הצלחה בייצור של בירה היה "המקרה", והתהליך של ייצור הבירה, כמו גם המשקה עצמו – נקשר לאיכות דתית וטקסים שונים. לדוגמה, היו אזורים מסוימים, בהם אספו את הדגנים ברצף שתואר כצעדים דתיים.


הופעת המקררים

בסביבות המאה ה -14, מבשלות הבירה דחפו לצד את יצרני היין. להבדיל מיין, ייצור ואחסון של בירה היו תהליך מורכב למדי, במיוחד בשל העובדה שהיה אפשר לייצר את הבירה רק בעונה הקרה, כאשר היה שלג וקרח.

מבשלות בירה חיפשו דרכים "ליצור את הקור". מכונות הקירור הראשונות נבחנו על ידי מבשלות הבירה. ההתפתחות המהירה של מכונות הקירור קרתה הודות לבישול הבירה, כי הם נדרשו כדי לקרר חללים גדולים, כגון מרתפים, בהם הבירה הייתה נשמרת ומאוחסנת בטמפרטורה של 12 מעלות צלזיוס ופחות.


סינון המים.

בישול הבירה דורש מים בעלי טוהר גבוה, ולכן נדרשת מערכת סינון והכנה של המים. הקמת מבשלות הבירה התחילה בחיפוש אחר מקור מים נקיים, כלומר, מעיינות ונחלים בעלי תכונות מסוימות של המים והקרקע. לכן אפשר לומר שבישול הבירה השפיע בצורה חיובית על הפיתוח של טכנולוגיית סינון המים.


מחקרים מודרניים.

בירה היא מוצר מורכב מאוד: במבנה של הטעם שלה מעורבים מעל 1000 חיבורים. החקר שלהם תמיד מפתיע מחדש את החוקרים. החל משנת 2005, התגלו תרכובות שונות, שדומות לתרכובות נוגדות החמצון של היין.
ביפן בשנת 2005, בבדיקות שנערכו, גילו תכונות חדשות של בירה, המסייעות למניעת סוגים מסוימים של סרטן.
בגלל המרכיבים השונים של בירה והתכונות שלה – משתמשים במשקה הזה באופן פעיל בפרמקולוגיה ובדיאטות.

בנוסף, משתמשים בבירה בקוסמטיקה – לדוגמה, אמבטיות בירה הידועות שבצ'כיה. גם כן, משעורה מונבטת ולתת, מייצרים תכשירים, שתורמים לתפקוד הבריא של מערכת העיכול.

 


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> בירה וההתקדמות המדעית