הסוד של המבט


הסוד של המבט

 
המחקרים של הפסיכולוגים מראים, שבזמן תקשורת אישית, בני השיח לא יכולים להסתכל אחד על השני כל הזמן, אלא עושים זאת רק כ- 60% מהזמן. אבל הזמן של "קשר עין" עלול לחרוג מטווח זה בשני מקרים: אצל אנשים מאוהבים ואצל אנשים אגרסיביים. לכן, אם אדם לא מוכר מסתכל עליכם זמן ממושך - בדרך כלל זה סימן לתוקפנות סמויה.

משך של קשר עין תלוי במרחק בין בני השיח. ככל שהמרחק גדול יותר – כך מתאפשר קשר עין ממושך יותר ביניהם. לכן, התקשורת תהיה יעילה יותר אם בני השיח יושבים בצדדים מנוגדים של השולחן - במקרה זה, הגדלת המרחק ביניהם תפוצה על ידי הגדלת משך קשר עין.

נשים מסתכלות יותר זמן על אלו שמוצאים חן בעיניהן, והגברים על אלו, שהגברים עצמם מוצאים חן בעיניהם. התצפיות מראות, שנשים משתמשות יותר מגברים במבטים ישירים, ולכן משום כך הן פחות רואות איום במבט "חודר". אפילו להיפך, הנשים רואות במבט כזה ביטוי של עניין ורצון לתקשר. אך לא כל מבט של כל גבר, הנשים יקבלו בברכה – הרבה תלוי באדם עצמו.

לא צריך לחשוב, שמבט ישר הוא סימן ליושר ופתיחות. אדם אשר יודע לשקר, יכול להביט ישר בעיניים, וגם לפקח על הידיים שלו, כדי לא לאפשר להן להתקרב לפנים. עם זאת, אם השקרן לא כל כך מיומן (כמו ילד, למשל), את התרמית ניתן לזהות בקלות: ידיו כל הזמן ינסו להגיע לפנים ולהסתיר את הפה והאף, והמבט יטייל לכל הכיוונים.

התכווצות והתרחבות של האישונים אינה נשלטת על ידי האדם, ולכן התגובה שלהם מראה בבירור את ההתעניינות של בן השיח בכם: התרחבות של האישונים תצביע על עניין בכם, והתכווצות תספר על עוינות המופנית אליכם. עם זאת, שינויים כאלה צריכים להיות במעקב לאורך זמן, משום שגודל האישון תלוי גם בתנאי האור. ביום שמש בהיר האישונים נעשים קטנים, ומתרחבים בתנאים חשוכים.

תאוריית ה- NLP טוענת, שלפי תנועת עיניו של בן השיח אפשר ללמוד אילו תמונות עוברות עכשיו במוחו של האדם ומה הוא עושה באותו הרגע: ממציא משהו או נזכר במשהו.

אם בן השיח נושא את מבטו שמאלה-ולמעלה, או רק למעלה – זה אומר שהוא שקוע בזיכרונות חזותיים. מבט כזה ניתן לראות כאשר שואלים שאלה כמו: "איך נראה שטר של מאה שקל".

ומבט לכיוון ימינה-למעלה מסגיר את הבנייה החזותית. זה קורה, כשמישהו מנסה לדמיין את מה שהוא לא ראה מעולם. לדוגמה, נסו לדמיין את חברכם הקרוב בתור אסטרונאוט בחלל החיצון.

מבט שמאלה (לצד), מצביע על זכרונות שמע. לדוגמה, כאשר האדם נזכר בצליל של הפסנתר. ואם המבט מופנה לכיוון ימין (לצד) - זה סימן של בנייה אקוסטית. לדוגמה, כאשר מדמיינים איך נשמע דיבור של חייזרים.

מבט למטה-שמאלה – סימן לשיח פנימי של האדם עם עצמו.

מבט ימינה-למטה או פשוט למטה – מייצג תיאור קינסטטי. לדוגמה, תיאורים של רגש ומישוש. זה הכיוון אליו המוח שולח את המבט, כאשר אתם מנסים להיזכר בתחושה של המיטה החמה והרכה בה שכבתם.

עבור שמאליים – התמונה היא הפוכה לגמרי.

היכולת בחופשיות ובשקט לעקוב אחר המבטים של בני השיח, כמו גם יכולת לנתח את התוצאות – יכולות להפוך לכלי עזר חשוב בשיחות רגילות או בפגישות עסקיות חשובות.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הסוד של המבט