זיכרונות בלתי צפויים


זיכרונות בלתי צפויים

הזיכרונות ה- "בלתי צפויים" שלכם קשורים למה שראיתם או שמעתם בעבר.

אתם הולכים בדרך הרגילה שלכם, ופתאום, ללא כל סיבה נראית לעין, בראש שלכם מופיע זיכרון מהעבר. לדוגמה, זיכרון שקשור לאדם שלא ראיתם הרבה זמן או לאירוע לא רציני, אשר נשכח כבר מזמן. דקה לאחר מכן הזיכרון הזה בורח לו יחד עם הזרימה של המחשבות ונעלם באותה פתאומיות שבה הופיע. זיכרונות דומים, מעת לעת צפים בראשינו, ללא כל סיבה...

יש סוג עוד יותר מוזר של "הבזקים" דומים: כאשר בראשכם מופיעה מילה או דימוי ויזואלי שכלל לא רלוונטי. זה כמו תחושה פתאומית שהמילה "תפוז" קשורה לפומפייה. "זיכרונות" כאלה נראים עוד יותר מוזרים, כי אתם לא יכולים למצוא שום קשר לניסיון הקודם שלכם: לא עם מקרים, לא עם מקומות ולא עם אנשים. זוהי מחשבה, נטולה כל קשר אוטוביוגרפי.

דברים כאלה קוראים לא לכולם, אך לרבים מאיתנו. כאשר פסיכולוגים התעניינו בזיכרונות בלתי רצוניים אלה, הם מצאו שבממוצע, הם מתרחשים פעם ביום. לרוב זה מתרחש במהלך ביצוע פעולות שגרתיות, כאשר אדם הולך ברחוב מוכר, מצחצח את שיניו או מתלבש. כלומר, כאשר לא נדרש ריכוז והמחשבות חופשיות לנדוד.

במקרים מסוימים, אדם יכול למצוא את הסיבה לזיכרונות אלה. הפסיכולוג המעורב בנושא הזה, תיאר מקרה עם אחת ממשתתפי הניסוי:
"... כאשר הנבדקת השליכה זבל בפח האשפה, במוחה הופיעה מילה "אקפולקו", ומכיוון שאין לה מושג מאיפה זה בא ולמה, היא ניסתה לברר זאת עם בני משפחתה. להפתעתה התברר שאקפולקו הוזכר בתכנית הטלוויזיה שהם ראו לפני 45 דקות".

מקרים, בהם אפשר לזהות את הסיבה להופעת הזיכרון הם לא נדירים. החוקרים קוואווילשווילי ומנדלר חקרו ומצאו שמילים ודימויים שהופיעו משום מקום, הם למעשה מופיעים לא סתם. לפעמים זה קשור לאסוציאציות, למשל האזכור של סופגנייה גורם לכך, שבראשכם מתחיל להתנגן שיר חנוכה.

העובדה שאנו יכולים לזהות מאיפה באים רוב הזיכרונות הפתאומיים האלה, מצביעה על כך שהמוח שלנו מעבד מידה רב מבלי שנהיה מודעים לכך.

מפתיע, שהרבה זכרונות בלתי צפויים מופיעים בראשינו שבועות וחודשים אחרי ש- "המנגנון" שלהם מופעל. משמעות הדבר היא שאותן המילים, הדימויים והרעיונות נשמרים בראשינו למשך זמן רב.

לפעמים "ההבזקים" האלה אפילו נחשבים לחשיבה יצירתית, כי אסוציאציות "אקראיות" לעתים קרובות עוזרות להתמודד עם מטלות יצירתיות.

"זיכרונות פתאומיים" – הם סימן נוסף לכך, שהמוח שלנו קולט הרבה יותר מידע ממה שאנחנו יכולים לתאר. למרבה המזל, מחשבות ודימויים לא צפויים מדוכאים בהצלחה - אחרת לעולם לא היינו מסוגלים להתרכז.

אז בפעם הבאה שיצוץ בראשכם זיכרון מהעבר הרחוק, תדעו שסביר להניח שזה נגרם ממה שראיתם, שמעתם, או חשבתם לאחרונה, גם אם אינכם יכולים למצוא את הקשר.

והסיבה לכך שמופיעים זיכרונות מסוימים ולא אחרים – עדיין אינה ידועה.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> זיכרונות בלתי צפויים