עובדות מעניינות על האדם


עובדות מעניינות על האדם

על מקדש היווני המפורסם, מגולף המשפט "דע את עצמך". בן פרנקלין אמר, שקל יותר לומר מאשר לבצע: "בעולם יש 3 דברים קשים מאוד: פלדה, יהלומים, וגילוי עצמי". 10 עובדות מעניינות על האדם תעזורנה לכם להבין כמה דברים נוספים:


8. הקיבה היא יותר חכמה ממה שאתם חושבים

בקיבת האדם יש יותר תאי עצב מאשר במוחם של בעלי חיים מסוימים. החיבור של תאי העצב של הקיבה הוא כל כך מסובך, שלפעמים קוראים לה "המוח השני". למרות שתאי עצב נמצאים בחלקים אחרים של הגוף - כגון כפות הידיים, אשר מכילות מספר גדול של התאים, הקיבה עדיין ייחודית בכך שהיא יכולה "לחשוב" בעצמה - הקיבה מעכלת את המזון בעצמה, ללא התערבותו של האדם. האם קרה לכם שהייתם עצבניים או מאושרים ללא סיבה נראית לעין? או לא יכולתם להתרכז אחרי ארוחה טובה? כנראה שהאשמה היא בקיבה, וזו סיבה נוספת לאכול בריא.


7. האדם הוא שעיר כמו שימפנזה

זה יכול להישמע כמו שקר, כאשר אנו מסתכלים על עצמנו במראה (אלא אם כן אתם סובלים מהיפרטריכוזיס), אבל אנחנו באמת שעירים באותה מידה כמו פרימטים אחרים. כמו אצל השימפנזה, הגוף שלנו מכוסה בשיער, רק קצר יותר ודק יותר. על כל סנטימטר מרובע של גופנו נמצאים כ- 100-150 זקיקי שיער.


6. אתם – זה נס

המורים לביולוגיה, לעתים קרובות מתחילים את שנת הלימודים בכך, שהם משבחים את התלמידים: "כל הכבוד. כבר השלמתם את המשימה הקשה ביותר בחיים שלכם". התלמידים בדרך כלל לא מבינים מה הכוונה של המורה, ולכן זה מלווה בהסבר. כולנו התחלנו מכדור סימטרי של תאים – איך כדור התאים הזה מתפתח לתוך מבנה מורכב, הכולל עיניים, אוזניים ונחיריים? הכדור הזה צריך להימתח, להתהפך ולהתבלט בצורות שונות. והדבר הראשון שמופיע אצל בני האדם – הוא פי הטבעת. ביולוגים לעתים מתבדחים בעניין. 


5. האדם הוא וירוס בחלקו

אחת ההפתעות הגדולות ביותר של הפרויקט "הגנום האנושי" הייתה עד כמה הדנ"א שלנו הושפע מווירוסים. ווירוסים לא יכולים להתרבות בעצמם, ולכן חלק מהם נאלצים לשלב את ה- DNA שלהם בתוך התא של המארח. אם הווירוס ישלב את עצמו בתאי הזרע והביצית, כל תא באורגניזם שיתקבל יכיל את ה DNA של הווירוס. זה קרה כל כך הרבה פעמים במהלך האבולוציה האנושית, שלא פחות מ- 9% מהגנום שלנו הוא מורשת הווירוסים.


4. כל האנשים עיוורים חלקית

בכל עין האנושית יש כתם עיוור. כתם עיוור הוא גדול מספיק כדי לגרום לבעיות למי שמאבד את הראיה באחת מעיניו. אך למזלם של רובנו, הודות לכך שהעיניים באות בזוגות, הנקודה העיוורת הזו לא מפריעה ולא מורגשת.


3. האדם יכול לספור בתת מודע

כאשר מציגים בפני האדם עד 4 אובייקטים, הוא לא צריך לספור אותם אחד-אחד בשביל לדעת כמה אובייקטים לפניו. עבור קבוצות כל כך קטנות של אובייקטים, לאנשים יש הבנה אינסטינקטיבית של הכמות שלהם. בשפתם של בני השבט פיראהא מברזיל אין מושג של מספרים, כך שהם אינם יכולים לספור אך  עדיין יכולים בקלות להבין את המספרים עד ארבע.


2. אולי לאדם אין רצון חופשי

אנשים עדיין מתווכחים: האם אנחנו מקבלים את ההחלטות בעצמנו, או שיש כוח עליון שמשפיע על חיינו?  בואו נראה את הניסוי שבוצע במטופל על ידי בנג'מין ליבט.

ליבט, המנטר את מוחו של החולה היה אומר לו להזיז את ידו בכל עת שיתחשק לו. כך ליבט מצא, שהמוח רושם את הרצון להניע את הזרוע עוד לפני שהאדם מגלה את קיום הרצון. זה אומר שאולי אנו באמת מתנהגים באימפולסיביות, מבלי לקבל החלטה, ורק אחר כך, חושבים שעשינו משהו מרצונינו, כי אנו מצדיקים את פעולתנו לאחר הביצוע.


1. לאדם יש פסים

אצל יונקים רבים, יש פסים בצבעם: לחתולים, למשל. האנשים אינם שונים מאוד בזה – פשוט הפסים שלנו בדרך כלל לא נראים לעין. פסים אלו, המכונים "Blaschko's lines", מופיעים על העור כאשר המחלה פוגעת רק בסוג אחד של התאים מבלי להשפיע על הסוג השכן.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מעניינות על האדם