10 עובדות לא נעימות של המאה ה -18



10 עובדות לא נעימות של המאה ה -18

מבחר של עובדות לא נעימות על ההיגיינה של המאה ה -18 באירופה

1.

כיום אנו מעריכים מאוד את ההיגיינה האישית, אבל עד תחילת המאה ה -18, אדם היה יכול לחיות מבלי להתרחץ אפילו פעם אחת בחייו... אנשים רבים האמינו שרחצה - זה דבר לא בריא, והימצאות במים, ובמיוחד במים חמים – תאפשר למחלות וזיהומים שונים להתפתח בגוף. גם אם אנשים עדיין אהבו לעשות אמבטיה, הם עשו את זה לבושים בבגדים! מסורת זו נמשכה עד סוף המאה ה -19.


2.

עד שנות 1880, האנשים אפילו לא חשבו על המצאת דאודורנט: למרות העובדה שרובם הדיפו ריח רע רוב הזמן – הם לא חוו שום חוסר נוחות בגלל זה. העשירים ניסו להסוות את הריח על ידי בשמים, אך זה הוביל לתוצאות הרסניות אף יותר.
ראוי לציין שבמאה ה -9, החוקר זיראב הציע את הרעיון של יצירת דאודורנט לבית השחי, אבל זה לא הלך. עד שנת 1888, שום דבר כזה לא היה קיים. ובשנה זו התחילו בייצור המוני של הדאודורנט הראשון שזכה להצלחה אדירה במערב. דאודורנטים אלה זמינים גם היום, והם משווקים תחת מותג השם "אמא".


3.

לנשים לא היה אכפת משיער הגוף שלהן. בעולם המערבי, הסרה של השיער מהגוף לא הייתה נפוצה עד שנות ה- 1920. אפילו בימינו ישנן מדינות, בהן הנשים לא עושות שום דבר עם שיער הגוף שלהן, אבל עבור הרוב זה הפך לחלק בלתי נפרד מההיגיינה האישית.


4.

הבתים באותה התקופה היו מסריחים מריח הפרשות טבעיות של גוף האדם. לא היו מים זורמים, ורוב האנשים התפנו בסיר. הם היו יכולים להשאיר את הסיר מלא, עד שמישהו לא היה מעז לזרוק את התוכן מהחלון הקרוב. מאוחר יותר, אותם הסירים נשארו בבתים אפילו לאחר שהופיעו בתי שימוש. אפילו בתקופה הוויקטוריאנית, סירים שימשו כאסלות חירום בלילה.


5.

בנייר טואלט התחילו להשתמש בסוף המאה ה -18, ועד אז, האנשים השתמשו בחומרים אשר היו בהישג ידם. העשירים היו יכולים להרשות לעצמם את המותרות של ניגוב בפיסת בד. אנשים עניים השתמשו בסמרטוטים ישנים, עלים, טחב וידיים. אפילו הרומאים הקדמונים חיו טוב יותר: הם היו משמשים למטרה זו בבד כרוך סביב מקל, ואז טבלו אותו בדלי עם מים.


6.

הידבקות בחרקי מיטה במאה ה -18 נחשבה לנורמה. חרקים אלה, כמובן, היו הגורם למחלות רבות שהתפשטו. הם נשארו בעיה מתמדת עד לתקופה המודרנית. בתקופה הוויקטוריאנית, המליצו לנשים לנגב את תחתית המיטה בבד ספוג בנפט כדי להרוג את האורחים הלא הרצויים.


7.

חלק מהנשים, בימי הווסת שלהן השתמשו באותה פיסת בד פעם אחר פעם, ואפילו יותר: הן רחצו וייבשו את הבד הזה במקום בולט יחד עם בגדים אחרים - זה לא נחשב לבושה. לכן, מוטב היה שלא להסתכל מעבר לגדר של השכנים. עם זאת, היו גם נשים שלא השתמש בשום דבר, ואפשרו לכוח הכבידה "לעשות  את שלו".


8.

בערים גדולות, ברחובות היה ריח של תערובת של צואת סוסים, יציאות של אנשים וצמחים נרקבים. כאשר תראו בפעם הבאה בסרט איש מהמאה ה -18, אשר באבירות משליך את מעילו על הקרקע כדי שהגברת תעבור – סביר להניח שהוא מסתיר לא שלולית מים...


9.

היגיינת השיניים כללה שימוש בקיסם שיניים וניגוב החניכיים עם מטלית. אצל הנשים, בדרך כלל, מצב השיניים היה גרוע יותר משל גברים, וזה בשל אובדן הוויטמינים במהלך ההריון.
עבור העשירים, חברה איטלקית "מרוויס" בתחילת שנות ה-1700 החלה לייצר משחת שיניים (הם עדיין ממשיכים לייצר אותה). אבל, בכנות, האנשים היו דואגים יותר לקנות בשר מאשר משחת שיניים איטלקית...


10.

כל אדם באותה התקופה היה נגוע בכינים. והם בחרו להשתמש בתרופת פלא לטיפול: בכספית! במאה ה -18, לאירופה פשוט היה רומן עם כספית. הם אכלו אותה ושפשפו לתוך העור, איבדו את שפיותם ומתו. ובאשר להיבט "החיובי" – קודם זה אכן הרג את הכינים!

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> 10 עובדות לא נעימות של המאה ה -18