מבלבלים את המוח!


מבלבלים את המוח!

המוח הוא לא ראי שמראה את מה שקורה מסביב. הרבה ממה שאנו רואים בעולם החיצוני בא מבפנים, והוא תוצר לוואי של אופן שבו המוח מעבד את החוויה. המדענים מצאו דרכים רבות החושפות את הטעויות אותן עושים איברי החושים שלנו, והנה כמה מהן:


1. תופעת גנצפלד

תופעת גנצפלד מהווה טכניקת בידוד סנסורית קלה, שהוצעה לראשונה בפסיכולוגיה ניסויית בשנת 1930. לצורך ניסוי זה, צריך לכוון את הרדיו להפרעות, לשכב על הספה ותוך שימוש בסרט דבק להדביק על עיניים סגורות כדורי טניס שולחן. תוך דקה, האדם מתחיל לחוות הזיות. יש אנשים שרואים סוסים דוהרים בעננים, אחרים שומעים את קולו של קרוב משפחה שנפטר.

העניין הוא שהמוח שלנו תלוי בחושים, וכאשר הוא חש מספר קטן מאוד של דברים – הוא מתחיל להמציא אותם.


2. הקלה על כאב

אם פתאום נפצעתם קל – נסו להסתכל על החלק הפצוע דרך משקפת הפוכה (שמקטינה) – זה אמור להקל על הכאב.

מדענים מאוניברסיטת אוקספורד הראו דרך ניסוי, שאם האדם מסתכל על הזרוע הפצועה בקצה ההפוך של המשקפת - זה מקטין את הגודל של הידיים שלו באופן חזותי, וכך גם את הכאבים והנפיחות. הדבר מצביע על כך, שאפילו התחושות הבסיסיות כגון כאב, תלויות ב- "הסתכלות" שלנו.


3. תרמית של חשיבה

הרימו את רגל ימין שלכם כמה סנטימטרים מעל הרצפה ותתחילו להניע אותה בכיוון שעון. בזמן שאתם עושים זאת, נסו לצייר באוויר תוך שימוש באצבע המורה של ידכם את הספרה 6. הרגל שלכם ישר תתחיל לנוע נגד כיוון השעון, ולא תוכלו לעשות עם זה דבר.

המחצית השמאלית של המוח, אשר שולטת על צד ימין של הגוף - אחראית על קצב ותזמון. היא לא יכולה להשתלט על שתי תנועות מנוגדות בבת אחת, ולכן משלבת אותן לתנועה אחת.


4. אשליית יד גומי

לפני יותר מעשר שנים, הפסיכולוגים גילו אשליה, שמאפשרת לשכנע אנשים שיד הגומי – היא ידם האמתית. לצורך הניסוי הזה צריכים לקחת יד מגומי או כפפת גומי מנופחת, חתיכת קרטון ושתי מכחולים. הניחו את יד הגומי על השולחן לפניכם, ואת ידכם האמתית תסתירו אל מאחורי הקרטון. בקשו ממישהו באותו הזמן ללטף עם המכחולים את ידכם האמיתית ואת יד הגומי, כאשר הם משתמשים באותה התנועה על שתיהן.

תוך כמה דקות, תהיה לכם תחושה שהיד המלאכותית היא בשר מבשרכם. אם תבקשו מאדם אחר להכות את יד הגומי – תרגישו כאב ובהלה – כי המוח שלכם יהיה משוכנע שהיד הזו היא שלכם.


5. צליל שניתן לשמוע עד גיל 20

את הגל הסינוסואידלי בתדר 18000 הרץ יכולים לשמוע אנשים עד גיל 20.  לפעמים בני הנוער משתמשים בו כרינגטון בטלפון הנייד שלהם, כדי שאנשים אחרים לא יוכלו לשמוע את הטלפון מצלצל. אתם יכולים להאזין לצליל כאן.

כאשר האדם מתבגר, הוא מאבד את היכולת לשמוע את הצלילים בטונים הגבוהים יותר, כך שרק אנשים צעירים מתחת לגיל 20 מסוגלים לקלוט את זה.


6. השפעת פורקינג'

יאן פורקינג', מייסד הנוירולוגיה המודרנית, כילד, מצא הזיה מעניינת. הוא עצם את עיניו, הפנה את ראשו לעבר השמש, ובמהרה החל לנפנף בידו קדימה ואחורה מול העיניים העצומות.

אחרי כמה דקות, פורקינג' הבחין בצורות צבעוניות שהפכו ליותר ויותר מורכבות.

מאוחר יותר, המדענים יצרו משקפים מיוחדות, שהאירו עם אור בתדר מסוים. גירוי כזה יוצר קצר בחלק החזותי של המוח, מה שמוביל לראיה של "תמונות" דמיוניות.


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מבלבלים את המוח!