חבל על הזמן


חבל על הזמן

7 עובדות על הזמן - למה לפעמים הוא טס מהר מדי, ולפעמים בקושי זז?

לפעמים הזמן עובר כל כך מהר! ולפעמים הזמן בקושי זז, ולצערנו, גם מואץ עם הגיל. זמן – זה משאב רב ערך, שיש לו נטייה לאזול, ואשר אי אפשר לחדשו.
אך מדוע הזמן תמיד עובר בקצב שונה?


1.

על תפיסת הזמן שלנו, משפיעים במידה ניכרת הגורמים הפסיכולוגיים, וזה כולל את הרגשות.
באחד הניסויים, החוקרים ביקשו מהמשתתפים להסתובב בחדר ולדבר עם אחרים, לפני שיגידו את מי הם בוחרים בתור שותף לניסוי הבא. לאחר מכן, הפרידו בין המשתתפים ואמרו לכל אחד מהם את אחד משני הדברים:
א. "סליחה, אבל אף אחד לא רוצה להיות שותף שלך. אולי תשתתף בעצמך?".
ב. "כל האנשים בחדר בחרו אותך. לכן למען ההגינות, תצטרך לעבוד לבד".
לאחר מכן, נתנו להם משימות, וביקשו מהם להעריך כמה זמן הם בילו במשימות אלו.
אצל המשתתפים אשר חשבו שבדידותם נובעת מהפופולריות - הזמן עבר מהר מאוד. ומי שחש דחוי, חש כי הזמן בקושי זז.

2.

לריכוז וזיכרון – יש גם השפעה חזקה על תפיסת הזמן. כך, למשל, חוויה חדשה הדורשת עיבוד מנטלי רב יותר, נראה שנמשכת יותר זמן מאשר מצבים מוכרים. זו הסיבה שדרך למקום חדש נראית ארוכה יותר מאשר הדרך חזרה.

3.

תפיסת הזמן שלנו תלויה גם בהסתכלות הנוכחית שלנו – האם אנו מסתכלים על ההווה או על העבר. הזמן מתעוות כאשר יש איזושהי אי התאמה. לדוגמה: הזמן יכול לעבור לאט יותר כאשר אנו חולים בשפעת – לרוב זה בגלל החום אשר מעוות את התפיסה, ונראה שכל דקה נמשכת כשעה.
אבל זמן המחלה נראה כמשהו שחלף מהר, כאשר אנו מסתכלים עליו כעל עבר. העניין הוא, שהמונוטוניות נשארת במוח כחוויה בודדה. אבל אם תבלו את אותו פרק הזמן בטיול, למשל – יישארו לכם הרבה זיכרונות.

4.

הגיל גם כן משפיע על התפיסה של העבר. כאן, למעשה, מופעל אפקט היחס. כאשר אתם בני 5 – שנה אחת מחייכם זה חמישית מהחיים שלכם! וכאשר אתם בני 50 – שנה אחת מחייכם זה רק עשירית. לכן בגיל 5 – שנה נראית כזמן ממש ארוך, ועם הגיל השנים עוברות יותר ויותר מהר.

5.

אבל "אפקט היחס" אשם רק באופן חלקי. כאשר האדם מתבגר וצובר ניסיון, הוא מגלה פחות דברים חדשים. וכך הדברים נעשים קלים יותר, וזמן העבר שלנו נראה לנו כמואץ.
במקרה זה כדאי לחפש פעילויות חדשות, בעיקר בסופי שבוע, כאשר נדמה לכם שהזמן חולף מהר במיוחד.

6.

במוחם של רוב האנשים, העתיד נראה כמקום מרווח, בו יש המון זמן ואנו שולטים בו. לכן, אם תבקשו מאדם עסוק להקצות 10 דקות היום לפגישה אתכם – לא יהיה לו זמן. אבל אם תבקשו ממנו פגישה לשעה בעוד כשנה – הוא ישמח לפגוש אתכם.

7.

המומחים מזהירים, שצרים להיזהר עם הניסוח, כאשר אתם מתכננים אירועים בעתיד. לדוגמה, אם אתם מודיעים שאתם מזיזים את הישיבה שאמורה להתקיים ביום רביעי ביומיים, חלק מהאנשים יחשוב שהזזתם את הישיבה יומיים קדימה, וחלק יחשוב שיומיים אחורה.
זה קורה כי לאנשים יש תפיסות שונות של הזמן. יש אנשים שחושבים שהזמן זה משהו שנע לקראתם,  ואילו אחרים רואים את עצמם נעים בזמן. הסוג הראשון של אנשים יניח שהפגישה נקבעה מחדש ליום שני, והסוג האחרון יחשוב שהפגישה נדחתה ליום שישי.



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> חבל על הזמן