בקשות נשים למענקי מחקר לקרנות תחרותיות



בקשות נשים למענקי מחקר לקרנות תחרותיות

מאת משרד המדע

כך עולה מנתוני המועצה הלאומית לקידום נשים במדע במשרד המדע שיוצגו היום בכנסת לרגל יום האישה הבין-לאומי

נתונים שאספה המועצה הלאומית לקידום נשים במדע במשרד המדע והטכנולוגיה לרגל יום האישה הבין-לאומי מראים כי שיעור הנשים הניגשות לקולות קוראים למענקים של קרנות מחקר תחרותיות נמוך משיעורן בקרב חברי הסגל האקדמי. עוד עולה מהנתונים כי מתוך כלל הזוכים אחוז הנשים הזוכות במענקים נמוך מאחוז הנשים הפונות. הנתונים מראים גם כי סכומי המענקים שמקבלות הנשים נמוך במקצת מסכומי המענקים שמקבלים הגברים.

"משמעות הנתונים היא שנשים רבות נמנעות להגיש הצעות לקרנות אלו", אומרת יו"ר המועצה לקידום נשים במדע במשרד המדע והטכנולוגיה פרופ' מרים ארז. פרופ' ארז מציעה כי הקרנות ימשיכו לעקוב אחר שיעור הנשים הזוכות וכן אחר הסכומים שמקבלות נשים לעומת גברים כדי לוודא שאין אפליה.
 
על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה שנמסרו למועצה לקידום נשים במדע, אחוז הנשים בסגל החוקרים באוניברסיטאות עמד בשנת 2010 על 28%, כאשר האחוז הנמוך ביותר נרשם בפקולטות להנדסה – 12.5% מתוך 912 אנשי סגל.

בדרגות המתחילות של החוקרים, דרגת מרצה, המצב הוא יחסית שווה – 48% נשים ו-52% גברים. בתחומי מדעי הטבע והרפואה אחוז חברות הסגל בדרגת מרצה עולה על אחוז הגברים (10% נשים לעומת 7% גברים מתוך כלל חברי הסגל בדרגה זו) . "זוהי מגמה יחסית חדשה שעשויה להגדיל בעתיד את שיעור הנשים בדרגות בכירות בתחומים אלה" אומרת פרופ' ארז.

עם זאת, המצב כיום חמור בדרגת פרופסור מן המניין שם אחוז הנשים עומד על 15% בלבד, ורק 7% מחברי הסגל בדרגה זו בתחומי ההנדסה הן נשים. ואולם, אחוז הנשים בדרגת פרופסור חבר הוא % 26 כאשר האחוז הגבוה ביותר הוא ברפואה (41%).

מנתונים נוספים שנאספו ונותחו במועצה לקידום נשים במדע על בקשות לקרנות מחקר וזכיות ומתפרסמים כעת לראשונה, עולה כי אחוזי ההגשה בקרב נשים הוא קטן יחסית לשיעורן בסגל האקדמי. כך, אחוז הנשים הפונות בהצעות מחקר לקרן הדו-לאומית למדע ישראל-ארה"ב (BSF) הוא 17% בלבד, נמוך משיעורן בחברי הסגל (28%). גם בהתבוננות בשיעור הזוכות במענקי מחקר של קרן זו, עולה כי אחוז הנשים שזכו יחסית לכלל הזוכים הוא 12% – שיעור הנמוך מאחוז הפונות.
 
גם בבחינה של אחוז הבקשות והזכיות של נשים בקרנות מחקר של הקרן הלאומית למדע (ISF) ולקרן ישראל-גרמניה, אחוז הנשים הוא נמוך 30% ו-27% בהתאמה. אחוז הנשים שזכו במענקים הוא נמוך יותר משיעור הפונות לקרנות, 28% נשים זכו במענקי הקרן הלאומית למדע בשנת 2010, ורק 25% מהזוכים במענקי קרן ישראל-גרמניה הן נשים. זאת ועוד, סכומי המענקים שקיבלו נשים הוא נמוך יחסית לאחוז הזוכות – 26% בקרן הלאומית למדע ו-24% בקרן הישראלית-גרמנית מסכומי הכסף שקיבלו כל הזוכים.

פרופ' ארז מציעה לנקוט במספר צעדים כדי להביא לשוויון בתחום מענקי המחקר: לעודד חברות סגל להגיש הצעות מחקר לקרנות התחרותיות; לשאוף לכך שאחוז הזוכות ביחס לאחוז המגישות יהיה דומה לאחוז המקביל בקרב הגברים; לשאוף לכך כי השיעור היחסי של הסכום הניתן לנשים יהיה דומה לשיעור היחסי של הסכום הניתן לגברים; וכן להקפיד על ייצוגן של נשים כראשי ועדות מחקר.
 
נוסף לנתונים אלו שיוצגו היום בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, יוצגו גם המלצות הוועדה בראשות נשיאת אוניברסיטת בן גוריון פרופ' רבקה כרמי לקידום מעמד האישה באוניברסיטאות.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> בקשות נשים למענקי מחקר לקרנות תחרותיות