האם בזוגיות יש מקום לשקרים?



האם בזוגיות יש מקום לשקרים?

סוזי קגן

טיפים בנושא התמודדות עם שקרים בתחום הזוגיות

לרגל חג האהבה, יום הולנטיין החל ב - 14 בפברואר, מספר טיפים בנושא התמודדות עם שקרים בתחום הזוגיות :
אם בת הזוג שואלת אותך איך נראית עליה השמלה החדשה שהיא לובשת עליה בגאווה ושמחה רבה - מותר וכדאי להחמיא גם אם מדובר בדבר שקר. אם הינך מארגנת מסיבת הפתעה לבן זוגך וכדי להסתיר ממנו מידע הקשור למסיבה, כגון: היכן את הולכת ולמה את כל כך עסוקה- ניתן לשקר עד רגע האירוע למען הצלחת מימד ההפתעה. השאלה האמיתית היא מה קורה בשקרים יותר מהותיים.



ראשית חשוב לדעת כי השקר מצוי בכל מערכת יחסים כולל זו הזוגית וקשה מאוד להתמיד בשקיפות של 100% ובאמירת אמת באופן בלעדי. ההנחה הרווחת היא כי "שקרים לבנים" אינם בגדר עבירה על כללי האתיקה או אינם אמורים לפגוע בזוגיות. חשוב להבין כי המינון הוא החלק המשמעותי באמירת שקרים. אחד התחומים הפוגעים בזוגיות באופן החמור ביותר הוא שבירת אמון. מצב בו בן זוג אחד אינו מסוגל להאמין לדברי השני, אינו מרגיש בטוח בקשר וקשה לו עם החשדות לגבי אמינות ואמירת אמת. מצב זה אינו בריא לשני בני הזוג וגורם להתרחקות רגשית עד מקרים של פרידה.
ישנם מצבים בהם בן הזוג הינו שקרן פתולוגי: כזה שאומר דבר שקר כמעט בכל סיטואציה וגם מאמין בשקר של עצמו. אדם כזה יוכל להגיד לחבר, קולגה או בן זוג אינפורמציה אחת ולמחרת להכחיש אותה ולהישבע שמכולם לא אמר אותה. התנהגות זו יוצרת תסכול וכעס אצל האדם השני שמתחיל לראות בכך תופעה החוזרת על עצמה. תסכול זה עלול להוביל להתרחקות ואבדן חברים, מקום עבודה או בן זוג. במקרים שכאלה מומלץ לפנות לטיפול וקבלת עזרה מקצועית.
אל הקליניקה שלי הגיעה אישה כבת 42 שנשואה כבר כמעט 18 שנה לאותו בן זוג. לפני מספר שבעות הגיע לביתה שליח עם דבר דואר רשום ובו מסמכי עו"ד לתביעה לגירושין. ההלם שאחז בה היה לא יתואר שכן בירור קצר הבהיר לה שבן זוגה מצוי במערכת זוגית עם אישה אחרת. מסתבר שמקרה זה אינו נדיר ואנו רואים כי כאשר אחד מבני הזוג מוצא עצמו מתחיל לנהל מערכת יחסים נפרדת בעודו מצוי באחרת, מתחילה מסכת שקרים הרסנית. שקרים שלעיתים מצרפים אליהם גם חברים או בני משפחה אחרים הנותנים גיבוי או אליבי לשקר. ואכן ההליכות הליליות שערך הבעל עם חברו הטוב היו שקר, שכן היה זה זמן המפגש עם בת הזוג החדשה בעוד החבר הטוב נותן גיבוי ומשקר אף הוא, בטענה כי הוא זה שמצטרף להליכה בכל ערב.
ישנם אנשים המשקרים לבן הזוג בגלל פחד מתגובה זו או אחרת של בן זוגם. גם כאן אני ממליצה לגשת לייעוץ פסיכולוגי שכן גורם הפחד שוחק בני זוג ובכל פעם שמתגלה שקר זה או אחר גם אם הוא קטן ולא רלוונטי חלה פגיעה בקשר היציב והחזק שבונה האמון.

 



מקור הכתבה: www.medportal.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> האם בזוגיות יש מקום לשקרים?