האם חשמל באוויר יכול להרוג בני אדם?



האם חשמל באוויר יכול להרוג בני אדם?

מאת Popular Science ישראל

כנראה שלא. אפילו כשהוא במרחק נגיעה, חשמל באוויר החופשי הוא בטוח למדיי. ב-1899, בנה המהנדס הסרבי ניקולה טסלה בקולורדו ספרינגס סליל חשמלי בגובה 43 מ' בעל עצמה של 12 מיליון וולט, ושידר חשמל באוויר למרחק של 40 ק"מ, תוך שהוא מאיר 200 נורות עם המטען החשמלי. אחרי שהוא לחץ על מתג ההפעלה, זינקו מהסליל הבזקי ברק, אבל אף אחד לא נפגע.


 
הניסוי של טסלה הוכיח שניתן להשתמש בכדור הארץ עצמו כדי להוליך חשמל, ללא צורך בחוטי חשמל. הוא גם ביצע ניסויים בהשראה אלקטרומגנטית, תופעה שהתגלתה על ידי המדען האנגלי מייקל פאראדיי 70 שנה לפני הניסויים של טסלה. בהשראה אלקטרומגנטית, שדה מגנטי הרוטט מסביב לאלקטרומגנט יוצר זרם במחולל שנמצא בקרבת מקום – למעשה, הזרם מדלג על המרווח. בעודה מדלגת באוויר, אנרגיה חשמלית קיימת כשדה מגנטי. כיום משתמשים בהשראה מגנטית בלוחות המגע של מברשות שיניים חשמליות, המשדרות מטען חשמלי מתחנת הטעינה עטופת הפלסטיק אל הסוללה בתוך המברשת.
 
ב-2006 שלח מרין סולייצ'יק, פרופסור לפיזיקה במכון הטכנולוגיה של מסצ'וסטס, חשמל אלחוטי לרוחבו של חדר כדי להאיר נורת 60 ואט. סולייצ'יק השתמש בהשראה אלקטרומגנטית, אבל עם טוויסט. על ידי כוונון סלילי השידור והקליטה בשדה האלקטרומגנטי שלו כך שיהדהדו באותו התדר ויפעלו בתדר הזה בלבד (באותו האופן שבו זכוכית מתנפצת כשמכים בה גלי קול בתדר מסוים), הזרם נעשה ממוקד ועוקף כל דבר אחר, כולל בני אדם. צימוד תהודה (resonant coupling), כפי שמכונה התהליך של סולייצ'יק, הוא יעיל בהרבה מהניסיונות של טסלה, וגם בטוח יותר.
 
לסולייצ'יק יש חברה שנקראת WiTricity, והוא יכול כיום לשגר 3,000 ואט לרוחבו של חדר – או מוסך, כיוון ש-3,000 ואט יכולים לטעון רכב חשמלי. – ליזי שיפמן

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> האם חשמל באוויר יכול להרוג בני אדם?