יפגעו הטיסות הלא מאוישות למערכת השמש


תקציב נאס"א יקוצץ, יפגעו הטיסות הלא מאוישות למערכת השמש

מאת אבי בליזובסקי

הקונגרס לא צפוי להסכים על תקציב בזמן הקרוב, והצעותיו של אובמה עשויות לשמש נקודת מוצא לדיון ממושך בלבד

תקציב נאס"א לשנת התקציב 2013 לא רק שלא יגדל כדי לחדש את הטיסות המאוישות, אלא אף יקטן בשליש האחוז – או 59 מיליון דולר ויעמוד על סכום של 17.7 מיליארד דולר. כך עולה מהצעת התקציב שהגיש ממשל אובמה. התקציב כולל התייעלות של הסוכנות ולטענת נאס"א גם יקצה כספים לשמירת מובילות ארה"ב בחלל, למרות שמומחים לחלל מפקפקים בכך.


 
אף כי תקציב אובמה, שפורסם ביום שני, זהה כמעט לתקציב שאישר הקונגרס בשנה שעברה, תומכי נאס"א בקונגרס לא צפויים להיות מרוצים. הקיצוץ מייצג ירידה של 5% יחסית לתחזית של הקונגרס לעלייה של התקציב בשנת 2013 לגובה של 18.7 מיליארד.
 התקציב יעודד שימוש במשימות רובוטיות זולות למאדים כהקדמה למשימה מאוישת בעתיד. הוא גם כולל השקעה בטכנולוגיות חלל עתידניות כגון תקשורת לייזר והינע באפס כבידה.
 
תקציב נאס"א ימנף השקועת של 830 מיליון דולר מצד המגזר הפרטי כדי לאפשר שיגור בני אדם לחלל ולהפחית את התלות ברוסים. התקציב גם מקצה מימון למשגר כבד ולחללית צוות וכן יספק 1.8 מיליארד דולר לשיגור חלליות לחקר כדור הארץ, הבנת האקלים ושיפור חיזוי אסונות טבע.
 
בתקציב יש גם הקצאה לטלסופ החלל ג'יימס ווב שיחליף את האבל, וכן להתחלה של תכנון פרויקט לאיסוף דגימות קרקע מאסטרואיד, אך מצד שני הדבר יהיה על חשבון דחיית משימות יקרות.
 
עוד תקציב יוקצה לשידרוג כני השיגור במרכז החלל קנדי. בתקציב גם מופיעה דרישה להתייעלות ארגונית בנאס"א שמשמעותה חסכון של 200 מיליון דולרים.
 הביקורת על תוכניות הנשיא משקפת במידה רבה התפכחות כללית של מי שרוצה לראות תוכנית חלל אגרסיבית יותר מאשר דאגה מסוימת על קיצוץ צנוע יחסית זה.
 
הקונגרס לא צפוי להסכים על תקציב בזמן הקרוב, והצעותיו של אובמה עשויות לשמש נקודת מוצא לדיון ממושך בלבד. נאס"א מצאה את עצמה לעתים קרובות נדחקת בין תוכניות מעוררות השראה לבין משבר התקציב כאן על כדור הארץ. כאשר המועמד הרפובליקני לנשיאות ניוט גינגריץ' הציע לחזור לירח, יריביו על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות שמו אותו ללעג ואמרו כי התוכנית לא מציאותית.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> יפגעו הטיסות הלא מאוישות למערכת השמש