הורים שלא מחסנים ילדים משחקים רולטה רוסית


הורים שלא מחסנים ילדים משחקים רולטה רוסית

דוקטור לגיאולוגיה ויארה שייבנר, ה"מומחית" האוסטרלית לחיסונים

מאת אבי בליזובסקי

מכתבה ביקורתית בתוכנית 60 דקות האוסטרלית ששודרה ביוני 2011, עולה כי היא אוטודידקטית ובעלת פרשנות משלה למאמרים רפואיים * בצעירותה למדה בבית ספר לאחיות אך לע עבדה בתחום * היא מתנגדת לכל חיסון, ועזבה את הראיון כשניסו לעמת אותה מול הורים שילדיהם מתו משעלת

ויארה שייבנר, ה"מומחית" האוטסרלית לחיסונים, שערוץ 2 פרסם היום כי בני משפחת ההורים החשודים לכאורה על ידי המשטרה כי גרמו למות בנם בטלטול ובפגיעה באחותו התאומה, רוצים להביאה לארץ כעדה מומחית בשל טענתה שהשברים בגולגולת הם תופעת לוואי של החיסונים השגרתיים, אינה רופאה, וההשכלה שלה במחקרים רפואיים היא אוטודידקטית. בראיון לתוכנית שישים דקות האוסטרלית הודתה שייבנר בפני הכתבת כי היא אחות בהכשרתה בעבר הרחוק. "אני דוקטור למדעי הטבע. עברתי קורס אחיות כשהייתי צעירה אבל אני מאמינה שאני יודעת יותר ממרבית הרופאים."
 
לפי ויקיפדיה הדוקטורט של שייבנר הוא בתחום המיקרו-פאלאותולוגיה (ענף של הגיאולוגיה) ובשנים 1958-1968 היתה פרופסורית במחלקה לגיאולוגיה באוניברסיטת קומניוס בברטיסלבה. שנייבר פעילה בתחום מחקר ההתנגדות לחיסונים, כתבה והרצתה על הנושא של חיסונים והתחסנות מאז פרישתה מהמחלקה למשאבים מינרליים בממשלת ניו סאות' וולס, אוסטרליה ב-1987.
 
בויקיפדיה נכתב גם כי מספר רב של רופאים, מדענים, מומחי משפט ואחרים הביעו ספיקות באשר לכישוריה ויכולת המחקר שלה. הערך כולל את טענותיה של שייבנר, אך הוא גם מכיל קישורים רבים למאמרי ביקורת על פעילותה ודרך עבודתה של שייבנר.
 
בתוכנית 60 דקות ששודרה ב-10 ביוני 2011 בערוץ 9 באוסטרליה, הוצגה שייבנר כסמכות הגדולה ביותר בתנועת ההתנגדות לחיסונים באוסטרליה ובעולם כולו. לטענתה היא קראה אלפי מחקרים מדעיים והגיעה למסקנה שהחיסונים מסוכנים: "הדרך הטובה ביותר להתחסן היא לעבור את כל מחלות הילדות המידבקות" היא אומרת.
 
"חיסונים הם מסוכנים ומחלות הן טובות?" שואלת הכתבת. "בדיוק כך." עונה שייבנר.
 בסרטון רואים תינוק בן שבעה שבועות שמת משעלת, אמנם אי אפשר לחסן לפני גיל ששה חודשים אבל כשיש יותר מדי ילדים לא מחוסנים שהיו צריכים להיות מחוסנים, התינוקות נדבקים. (אפקט העדר).

הכתבה של ערוץ 9 האוסטרלי, 10 ביוני 2011 אודות החיסונים
 
"איננו מחסנים ילדים ממחלות טריוויאליות אלא ממחלות שעלולות להיות בעלות השפעה רצינית" אמר פרופ' פיטר מקינטייר, מנהל בית חולים לילדים שהתראיין לתוכנית. לדבריו, "הורים שלא מחסנים משחקים רולטה רוסית עם חייהם."
 
התעמולה של מתנגדי החיסונים חילחלה עמוק בחברה האוסטרלית. אם שסירבה לחסן את ילדיה, טוענת כי הימצאות כספית בחיסון מסוכנת, ותשובתה לשאלת המראיינת "הרי יש יותר כספית בכריך טונה" אמרה הכתבת, והאם ענתה: "תלוי את מי שואלים. אם זו חברת תרופות שעורכת את המחקר, הם בוודאי מפיצים לשוק מידע מסוים. ומציעה למראיינת ששואלת האם זו קונספירציה, לשאול מי מימן את המחקרים הללו."
 
בהמשך שוב התראיינה שייבנר והפעם הגנה על המאמר של הרופא הבריטי אנדרו וויקפילד שהתקבל בתחילה לפרסום בכתב העת לנצט שטען שיש קשר בין החיסון המשולש לבין אוטיזם. מחקר שלימים התברר שהיה רשלני במקרה הטוב וכתב העת בצעד חריג במיוחד הסיר אותו מארכיונו. גם רשיון הרופא של וויקיפלד נשלל משום לאחר שוועדת חקירה ממלכתית בבריטניה הגיעה למסקנה כי זייף את מחקרו. זה כמובן לא עזר, ובארצות דוברות האנגלית החלה תנועה חזקה של התנגדות לחיסונים, שרופאים אומרים כי החלה לגבות מחירים.
 
רופא הילדים פרופ' פיטר מקינטייר, טוען בסרט כי ברגע שמידע שגוי כזה על הקשר בין חיסונים לאוטיזם יוצא החוצה הוא מקבל חיים משלו משום שאנשים מנסים למצוא סיבה לתופעה כל כך קשה כמו אוטיזם הקורית במשפחתם. "אבל אם זה היה נכון, אם משהו מזיק, אנחנו היינו הראשונים לזעוק והיינו מפסיקים את מתן הטיפול המסוכן".
 בסוף הראיון נטשה אותו שייבנר בכעס, בשל הרמז של הכתבת לפיו ילדים נפטרו כתוצאה מהפסקת ההתחסנות , ופגעה בעיקר בתינוקות שלא יכולים עדיין להתחסן. "זו פארסה" אמרה. "אני לא מוכנה לקבל שום האשמות ממך או מכל אחד אחר."
 
אגב, בכתבה של ערוץ 2 כנראה נפלה טעות כאשר נאמר שם ששייבנר בדקה מאה אלף ילדים. לפי הנתון המופיע באתר הרשמי שלה היא אספה וחקרה למעלה ממאה אלף עמודים של מאמרים מדעיים על חיסון.
 
משעות הצהרים פנינו לבקש תגובה מעו"ד ציון אמיר המייצג את המשפחה ואשר קשור לפי מה שנאמר בתקשורת להבאתה של שייבנר לעדות בתיק, אך הוא לא הגיב, למרות מספר פניות במייל ובטלפון למשרדו. אם ישלח תגובה, היא תתפרסם במלואה.

 

ראיון אולפן בתוכנית בוקר שבו שנייבר מסבירה את טענותיה נגד החיסנים, אך רופא שהתעמת מולה גם בקטע וידאו זה, סותר את טענותיה



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הורים שלא מחסנים ילדים משחקים רולטה רוסית